چند سالی می‌شود که ماهی قرمز به‌عنوان نماد نوروز و سفره هفت‌سین، جای خودش را در خانه‌های ایرانیان باز کرده‌است. ماهی قرمز زیبایی که معمولا قبل از رسیدن به سیزده به در جان خود را در شرایط نامساعد تنگ از دست می دهند.
کد خبر: ۳۹۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 14 March 2017
به گزارش تابناک البرز؛ متاسفانه رسانه‌هایی که وظیفه‌شان آگاهی‌رسانی است، عمدتاً خودشان فرهنگی نادرست را ترویج می‌دهند و خرید این حیوانات زیبا را ترویج می دهند. این رسانه ها حاضر نیستند کمی خلاف جریان آب شنا کنند، چرا که ممکن است خلاف ذائقه مشتریان (یا همان مخاطبان) باشد و بنابراین مشتریان را از دست بدهند. 
چرا ماهی قرمز نباید خرید؟
 ده‌ها دلیل برای این کار وجود دارد که از آن جمله «ایرانی نبودن این سنت» «آسیب رساندن به محیط زیست» «بیماری‌زا بودن» و نهایتاً و مهم‌تر از همه، «غیراخلاقی بودن این عمل» است.
چند سالی است که حامیان حقوق حیوانات برای حذف ماهی قرمز از سفره هفت سین و جلوگیری از زایش و سپس مرگ این موجودات زیبا در فضای مجازی دست به کار شده اند . تجربه ای که سال به سال موفق تر بوده. امسال هم با شروع خریدهای نوروزی و آمدن ماهی قرمز به درب مغازه ها حامیان حیوانات برای جلوگیری از تجارت مرگبار این موجود زیبا که اتفاقا هیچ جایگاهی در فرهنگ نوروز ایرانی ندارد دست به کار شده اند تا در جهت تحریم خرید ماهی قرمز فرهنگ سازی کنند.
تجارت محیط زیست! به چه قیمت
تجارت ماهی قرمز مدت‌هاست که در دوره زمانی 15 اسفند تا 15 فروردین شکل می‌گیرد؛ تجارتی که محصول آن هیچ ریشه‌ای در تاریخ باستانی عید نوروز ندارد.
80 سال پیش به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره‌های هفت‌سین مراسم عید نوروز ما وارد شد غافل از اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها می‌کنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه‌های سفره‌هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.
ماهی قرمز جایگاهی ندارد!
جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی‌مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد. در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها می‌شود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. اگر ایرانی‌ها می‌دانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت‌سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی‌های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رها می‌کردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد.
به احترام محیط زیست...
با توجه به این که این ماهی بومی کشور ما نبوده بدون شک در فرهنگ باستانی ما جایی نداشته است؛ اما در مورد اینکه چطور این ماهی به فرهنگ کشور ما راه پیدا کرده است، می‌توان گفت که شاید این ماهی را با توجه به داشتن پتانسیل زینتی به نوعی وارد فرهنگ ما کرده¬ اند که از سوی جامعه برای خرید آن ایجاد نیاز کرده باشند. پس حذف این ماهی از سفره هفت¬ سین نمی¬ تواند لطمه ای به فرهنگ کشور ما وارد کند و علاوه بر این با این کار دیگر دلیلی برای نگرانی در مورد نگهداری ماهی قرمز در منازل وجود نخواهد داشت. همچنین نگهداری ماهی قرمز در اسارت در شرایط نامناسب (تنگ¬ های بلورین) هم از لحاظ حقوق حیوانات امر صحیحی نیست. بنابراین با حذف این حیوانات به محیط زیست احترام بگذاریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار