آنچه در مورد سرطان های سیستم ادراری باید بدانیم
زندگی در دنیای مدرن، رفتارهای خاص خود را می طلبد. افراد با شناخت از روند تغییر در دنیای حاضر می توانند خود را با آن هماهنگ کنند و در ادامه، سلامتی را برای خود و خانواده شان تضمین نمایند؛
کد خبر: ۳۸۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 02 March 2017
به گزارش تابناک البرز؛ زندگی در دنیای مدرن، رفتارهای خاص خود را می طلبد. افراد با شناخت از روند تغییر در دنیای حاضر می توانند خود را با آن هماهنگ کنند و در ادامه، سلامتی را برای خود و خانواده شان تضمین نمایند؛ یکی از مشکلاتی که در دنیای مدرن همه ی ما را نگران کرده، افزایش ابتلا افراد به سرطان است؛ بیماری ترسناکی که می توان با تغییر سبک زندگی ابتلا به آن را کاهش داد؛ دکتر سید حسین حسینی شریفی در این مورد اظهار نظر کرده است. وی جراح، متخصص کلیه و مجاری ادرار و فوق تخصص اندویورولوژی و اورولاپاروسکوپی است. 
 
تغییر سبک زندگی؛ راه برون رفت از ابتلا سرطان
 
از سیستم های دفع ادرار چه می دانیم؟
برای شناخت سرطان های مرتبط با سیستم دفع ادرار در ابتدا باید شناخت کلی در آن مورد داشته باشیم؛ سیستم ادراری از بالای کلیه شروع می شود و مواد دفعي را از خون پاك كرده، آنها را به همراه آب اضافي با ادرار دفع مي كند. همچنين غلظت مايعات بدن را تنظيم و تعادل اسيد ـ باز بدن را برقرار مي كند. اين دستگاه از يك جفت كليه و حالب كه كليه را به مثانه وصل مي كنند، تشكيل مي شود.
 
در این راستا کلیه ها وظیفه تولید ادرار را بر عهده دارد؛ لگنچه کلیه ادرار تولید شده را به سمت میزنای یا حالب هدایت کرده و به مثانه منتقل میکند . مثانه در آخرین مرحله ی این سیستم ادراری قرار دارد که محل ذخیره ادرار پیش از دفع است . هر یک از این مسیرهای ادراری گاهی با مشکلاتی همراه هستند که باید آن را شناخت.

سرطان های مرتبط با سیستم ادراری
هر یک از مسیر های ادراری می تواند منجر به انواع بیماری ها و سرطان ها شود به عنوان مثال؛ کلیه می تواند دچار کیست، سنگ و عفونت گردد. غده ی فوق کلیه می تواند دچار مشکل شود و هر یک می تواند بر حسب وظیفه ای که دارند و ماده ای که تولید می کند؛ برای بدن مشکل ایجاد کنند و بیماری اتفاق بیفتد. یکی از این بیماری ها نیز می تواند سرطان باشد؛ سرطان های سیستم دفع ادراری از لحاظ تعداد و تنوع بی نهایت هستند و هر یک با فاکتورهایی همراه هستند؛ با آشنایی از این فاکتورها می توان مانع از بروز سرطان شود.
 
سرطانی کم خطر اما شایع
برخی سرطان ها در سیستم های دفع ادرار و کلیوی شیوع بسیاری دارند اما کم خطر است. به عنوان مثال سرطان پروستات بسیار شایع است اما به دلیل رشد آرام این بیماری، می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. این نوع سرطان معمولا در سنین بالا اتفاق می افتد؛ عموما افراد مبتلا، به دلایل دیگر مانند مشکلات قلبی فوت می کنند و سرطان پروستات نقش کشنده ای برای آنان ندارد؛ سرطان پروستات  سال ها قبل  از اینکه علایم بالینی و پیشرفته  ایجاد شود از طریق پایش یک آنزیم  در خون شناسایی کرد؛ بنابراین لازم است همه ی آقایان در سنین بالا که خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد؛ باید به پزشک مراجعه کنند.
 
سرطانی پر خطر اما نا شایع
خطرناک ترین سرطان در سیستم مجاری ادرار معمولا سرطان کلیه است که خوشبختانه این نوع از سرطان شیوع   کمی دارد. بر این اساس برخی تومورهای موجود در کلیه بسیار پر خطر هستند اما خوشبختانه تعداد بسیار کمی از افراد را درگیر خود می کند.

عوامل افزایش دهنده  ریسک سرطان در سیستم ادراری
عوامل مختلفی منجر به ابتلا سرطان در افراد می شود. اما برخی از آن ها اهمیت بیشتری دارد و افراد با کنترل سبک زندگی خود می توانند مانع از افزایش ریسک ابتلا به سرطان به خصوص در سیستم های ادراری شوند؛ مشکلات سلامتی در میان ایرانیان و برخی از کشورهای دیگر در دنیا با رژیم غذایی، بی تحرکی و چاقی وابسته است. همچنین فشار خون، چاقی، سیگار و خوردن برخی داروها به سرطان در برخی از سیستم های دفع ادراری منجر خواهد شد.
 
 برخی از سرطان های سیستم ادراری به شدت با مصرف سیگار همراهی دارد و مصرف آن می تواند با شدت و ضعف در برخی سرطان ها  وابسته باشد؛ مثلا سیگار با بحث سرطان پروستات ارتباط کمی دارد اما با سرطان مثانه وابستگی شدیدی دارد. کسانی که در معرض سیگار هستند نیز باید محیط خود را تغییر دهند.
 
علاوه بر این، خوردن برخی داروها سبب افزایش ریسک سرطان مجاری ادراری می شود. مصرف مسکن ها با  اثر تجمعی ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.بطوریکه با مصرف طولانی مدت و مداوم مسکن ها با افزایش ریسک تومورهای دستگاه ادراری افزایش می یابد. کسانی که مسکن زیاد مصرف می کنند باید این روند را تغییر دهند تا مانع از بروز برخی سرطان هایی مانند کلیه و مثانه نشوند.

ریسک سرطان های سیستم ادراری را کاهش دهیم/آب مایه حیات است

علاوه بر اینکه باید سبک زندگی خود را با حذف رفتارهای پرخطر تغییر داد؛ برخی امور را باید  به این روند افزود. یکی از این موارد مصرف مایعات است که سبب کاهش پیشرفت سرطان می شود. با افزایش مصرف مایعات غلظت مواد سرطان زا موجود درادرار کم می شود بنابراین می توان ریسک ابتلا را کاهش داد و بر این اساس دو برابر کردن مصرف آب، ریسک سرطان مثانه و پیشرفت آن در بدن را کاهش می دهد.
 
چاقی و بیماری های سیستم ادراری
 خیلی از مطالعات نشان داده شده که ایرانیان در طی دهه اخیر چاق تر شده اند. در این دسته افراد دیابت، فشار خون، کبد چرب و... بیشتر دیده می شود. در این افراد  احتمال ابتلا به سندروم متابولیک افزایش می یابد؛ یعنی آن در این افراد افزایش چربی و قند خون،دیابت،فشار خون و  اسید اوریک بیشتر دیده می شود؛  بدین ترتیب چاقی به طور غیر مستقیم بر کلیه آسیب وارد می کند؛ چاقی با افزایش فشار خون می تواند سبب آسیب به کلیه شود. بیشتر از 50 درصد نارسایی های کلیه تحت تاثیر فشار خون و دیابت است. به علاوه چاقی نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات و کلیه را افزایش می دهد؛ همچنین چاقی مفرط در کودکان سبب بروز مشکلات و اختلالات جنسی خواهد شد.
 
//انتهای پیام










برچسب ها: سبک زندگی ، سرطان ، آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار