بدون تردید پل عابر پیاده ،ایستگاه مترو و یا پیاده راهی در تهران نمی یافت که حداقل 100 دستفروش در آن اطراق نکرده باشند. معضل دستفروشی و روی آوردن مردم که غالبا مهاجران هستند به شغل های کاذب هر روز پر رنگ تر می شود ....
کد خبر: ۳۸۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 01 March 2017
به گزارش تابناک البرز؛ بدون تردید پل عابر پیاده ،ایستگاه مترو و یا پیاده راهی در تهران نمی یافت که حداقل 100 دستفروش در آن اطراق نکرده باشند. معضل دستفروشی و روی آوردن مردم که غالبا مهاجران هستند به شغل های کاذب هر روز پر رنگ تر می شود و به دلیل برخورد نکردن شهرداری و مشکلات اقتصادی پیرامون زندگی کلان شهری این پدیده فراگیر شده و چهره شهر را نابسامان کرده است.

دستفروشی، بلای جان اقتصاد
مهم نيست که مسافر هر روزه و دائم مترو باشيد يا تنها يک بار از مترو براي سفرهاي شهري خود استفاده کرده باشيد، در هر صورت حتما با زنان و دختران جواني که با کوله‌پشتي و ساک‌هاي بزرگ در مترو دستفروشي مي‌کنند آشنا شده‌ايد. فروشنده‌هايي که از شير مرغ تا جان آدميزاد در بساط آنها ديده مي‌شود. 

با افزایش بیکاری و بالابودن نرخ تورم در کشور، طبیعی است که از هر گوشه و کنار شهر صدای دستفروشانی را  بشنویم که حضورشان مهر تاییدی بر ناکارآمدی سیاست های اقتصادی و اشتغال زایی دولت هاست.
هرچند سابقه دستفروشی در ایران به گذشته‌های دور بازمی‌گردد، اما رشد چشمگیر این پدیده طی سال‌های اخیر که با بحران اقتصادی اخیر نیز همراه بوده به‌عنوان یک پدیده خاص مورد توجه قرارگرفته است. در تمام ایام‌ سال و در تمام سطح خیابان‌ها و گذرها دستفروشان حضور دارند که تعداد آنها در ایام خاص مانند زمان بازگشایی مدارس و عید نوروز چند برابر می‌شود.

در شرایطی که اقتصاد کشور توانایی ایجاد شغل به میزان تقاضا را ندارد، همین پدیده دستفروشی بسیاری از جوانان این کشور را هرچند غیرپایدار شاغل کرده است. اما در این میان برخی از مردم این دستفروشان را مخل آسایش خود می‌دانند و از سوی دیگر برخی از مغازه‌داران آنها را مانع کسب و کار تلقی می‌کنند.

اقتصاد خاکستری
دستفروشی که از آن به عنوان اقتصاد خاکستری نیز یاد می شود، در کشورمان فقط مختص به افراد کم سواد نیست بلکه در جامعه ما که بسیاری از دانشگاه ها و نهادهای مختلف تحصیلات دانشگاهی بدون توجه به بازار کار، فقط به پذیرش دانشجو و گرفتن شهریه های کلان از آن ها فکر می کنند، جای تعجب نیست که دختران و پسران تحصیل کرده نیز در میان دستفروشان حاضر باشند.
در میان دستفروشان همه قشری مشاهده می‌شود. پیر،جوان، نوجوان و مرد و زن هستند که در روزهای پایان سال دست به کسب درآمد از راه دست فروشی زده‌اند. دستفروشان چند دسته هستند،  ازکسانی که اجناس دیگران را می‌فروشند و به صورت درصدی مزد می‌گیرند تا مغازه‌دارانی که برای آب‌کردن جنس‌های درجه‌چندم خود مجبور می‌شوند کسی را مأمور فروش اجناس به صورت دست‌فروشی کنند. در میان دست‌فروشان، کسانی هستند که سال‌هاست به این کار مشغول‌اند و به‌عنوان شغل به دست‌فروشی نگاه می‌کنند و کسانی نیز هستند که به یک‌باره و با بازی روزگار به این ورطه افتاده‌اند. براساس اظهارات اغلب دست‌فروشان، درآمدهای روزمره دست‌فروشی کفایت زندگی روزمره آنها را می‌دهد؛ البته به شرطی که مأموران شهرداری، کسب‌وکارشان را مختل نکنند.

ناراحتی مردم از دست دستفروشان
 زنان و دختران دستفروش مترو، اگرچه در چشمان خیلی از ما رد می شوند و برخی از مشتریان نیز دیدگاه خوبی نسبت به حضور آنها ندارند و شاید از وجود آنها احساس ناراحتی می کنند اما در جایگاه یک انسان، از دردها و مشکلات فراوانی فارغ از ریشه یابی این نوع از کسب و درآمد، می بایست به دغدغه های این افراد توجه کرد.


برچسب ها: دستفروشی ، مترو ، اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار