اینجا بود که فهمیدم مشکلات پارک پل سیمره به توپ فوتبالی تبدیل شده است ، توپی از جنسی خاص که در بازی های مخصوص و ویژه مسئولین والبته برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ها ،بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .
کد خبر: ۳۸۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 25 February 2017
تابناک ایلام:: امروزه طرح مسائلی از قبیل عدم آشنایی سازمانهای متولی با مفاهیم ابتدایی پارک جنگلی از طرف فعالان محیط زیست که گویا عکس العملی به اظهار نظر رسانه ای مسئولین بوده است و طنز پردازیهای تلخ و سیاست های مخدوش در ارتباط با واگذاری و حتی فروش این منابع مطرح است.

در این نوشتار قصد تحلیل مباحث یاد شده را نداریم.اما در بحث پیش رو سعی می شود، با یاد آوری فلسفه وجودی پارک های جنگلی و شهری، عدم وجاهت احاله مدیریت پارکهای جنگلی به بخش دولتی ومتولیان پارک شهری ، بخش خصوصی و... را یادآور شویم و به بحث اداره ی این پارک های رها شده به دامان طبعیت بپردازیم .

  با توجه به فراگير بودن واژه پارک ملي و تعريف علمی آن، پارک جنگلي به عنوان یک  سيستم حفاظتی و تفرجی ، با هزینه  اقتصادی نگهداری کمتر واز سویی  درصد بالای استفاده مردم بعنوان مکانی تفرجي وتفریحی ( در مقایسه با پارک ملی) شکل گرفت.

به مرور زمان، مقوله پارک با افزايش درجات مدنیت و شدت گرفتن بحران هاي زيست محیطی ،ضرورت حفاظت از تنوع زيستي و حفظ پِيوند انسان و طبيعت بيش از پیش مورد توجه قرار گرفت. با افزايش نياز بشري مشابه سازي و ايجاد محيط هاي شبه جنگلي و خلق محيط هاي شبه طبيعي در دستور کار برنامه ريزان جوامع بشری قرار گرفت. اولين پارک جنگلي دست کاشت دنیا با بکار گيري گونه هاي جنگلي در مرکز شهر نيويورک احداث شد. ايران به عنوان بنيانگذار پارک سازي و پارک داری در دنيا ،در اين ارتباط نيز به کشور هاي پيشرو دنيا پيوست .اولين پارک جنگلي طبيعي (پارک جنگلي ميرزا کوچک خان) و نيز پارک جنگلي دست کاشت (خرگوش دره) توسط استاد فقيد شادروان مهندس سعيدي آشتياني در دهه پنجاه در ايران احداث شد.

در استان ایلام در شهرستان چرداول و بخش هلیلان درست 25 سال پیش،اداره  منابع طبیعی اقدام به احداث پارک جنگلی به  مساحت 1250هکتار در این منطقه نمود .حال سال ها از عمر این نهالهای  ریشه دمیده در خاک می گذرد و درختان این پارک سر به فلک نهاده اند تا میزبانی باشند، برای مهرورزی به مردمانی از اقصی نقاط این استان و استان های همجوار.

 25سال است که درختان این پارک جنگلی، شاهد شادی مردم بوده اند و خانواده ها با حضور در این مکان ،از هیاهوی شهر نشینی گریخته و با آرامش در  گوشه ای از آن در کنار خانوده ،فکر وذهن خود را به آرامش  طبیعت سپرده اند .

اما گویا مدتهاست بی مسولیتی مسئولین ودست اندرکاران این حوزه ، براین پارک سایه افکنده است ،سایه ای که چند سالیست مانع رسیدن نور وانرژی به این تفرجگاه شده، تفرجگاهی که درمیان مردمان استانهای لرستان و کرمانشاه شهره بوده است .اما متاسفانه بی تدبیری مسئولین امر ،این پارک را به مرگ تدریجی گسیل داده است.

طی تماس های مکرر مردم طبیعت دوست و وفادار به طبیعت این منطقه ،با سایت خبری تابناک ایلام ،خبرنگار مابرآن شد تا با حضور در این مکان  با همراهی چند فرد به نمایندگی از مردمان این منطقه ،از نزدیک با مشکلات پدیدار شده دیدارکند .


اگر برای اولین بار راهی این پارک شوید،با نظاره درختان ووضعیت این پارک بدون شک مجموعه سوالاتی به اذهانتان خطورخواهد کرد که یافتن پاسخ این سوالات بعنوان هدف تهیه این مطلب ،می تواند راهگشای رفع مشکلات این پارک باشد. سوالاتی از این دست که چرا پارک جنگلی با وسعت 1250هکتاری با هزینه احداث میلیاردی به حال خود  رها شده است ؟چرا باید بازدید کنندگان از پارک که معمولا از استان های لرستان و کرمانشاه و مردم استان ایلام می باشند با محرومیت از امکانات این تفرجگاه  مواجه شوند؟چرا در حال حاضرنگهبان های این پارک،  ۱۴ ماه حقوق روزمزدی خود را  دریافت نکرده اند؟ و با زحمات طاقت فرسا و ۲۵ ساله ی آن را رها نکرده اند،وفقط یک دلیل می تواند داشته باشد وآن هم عشق به طبیعت است.چرا امسال بعداز بیست وپنجمین سال تاسیس پارک ،هنوز درختان آن هرس نشده اند؟ وچرا عملیات تشتک گذاری برای
درختان این پارک انجام نمی شود ؟وهزاران چرای دیگر...

 در حین ورود به این مکان با درختانی روبه رو شدیم که رسیدن نگاه به تاج آنان ،درد گردن و رنج دل می طلبد. با دیدن این منظره های زیبای  ساخت دست بشر و اما رها شده به دست طبعیت !که بی توجهی ،تن این  سبز پوششان را چروک و قهوه ای رنگ  ساخته است و شاخساری که با دست نوازش ،صدای جداشدنشان ازتنه رنج کشیده  درخت ،دل هر دردمندی را متاثر می کند.

خبرنگار ما با این سوال در ذهن خود که چرا رسیدگی نمی شود، به سراغ  رییس اداره منابع طبیعی شهرستان چرداول رفت ،ودرگفت گو با ایشان پاسخ خود را اینگونه گرفت: "سال ها قبل کاری هایی برای بهبود این مکان صورت گرفته است اما  مدتی ست که به دلیل کمبود بودجه و شاید حتی نداشتن بودجه نمی توان عملیات های موردنیاز که در راستای حفظ و نگهداری این پارک می باشد انجام شود."

اینجا بود که فهمیدم مشکلات پارک پل سیمره به توپ فوتبالی تبدیل شده است ، توپی از جنسی خاص که در بازی های مخصوص و ویژه مسئولین  والبته برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ها ،بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

حال از مدیریت شهرستان  گذشتیم وبا توپی از مشکلات در زیر بغلف روانه اداره کل منابع طبیعی استان شدیم ،در آنجا بود که با گذر از یک سلسله مراتب سخت اداری وبوروکراسی ساختگی ،موفق شدیم به یکی از معاونین اداره دست یابیم ،تا شاید کلیدی باشد برای یافتن پاسخ سوال ما  !،با مطرح کردن مشکلات پدیدار شده در پارک جنگی ،از خشکیدگی درختان گرفته تا حقوق نگهبانان پارک، جوابی جز  پول نیست ..پول نیست .. یا اگر دارید شما پول  بدهید تا ما کار کنیم ! و یا شما مگر بازرسید  که حقوق معوقه نگهبان را مطالبه می کنید،شنیده نشد!!

و ایشان گفتند:تامین بودجه ،حفظ و نگهداری از این پارک ملی و استانی می باشد بودجه ملی را که ما ندیده ایم ! و استانی آن نیز برعهده کمیته برنامه ریزی شهرستان می باشد ،و هزینه آن باید از انجا تامین شود نه ما..(سوال :یعنی سازمان جهاد کشاورزی که سهمی از بودجه ملی را دارد هیچ پولی را به زیر مجموعه های خود که منابع طبیعی  باشد برای حفظ و نگهداری پارگ های جنگلی اختصاص نمیدهد؟ )

بعد از اینکه برای ایشان روشن نمودم که بنده به عنوان رسانه و نماینده افکار عمومی اینجا حضور دارم ،نه بعنوان  رئیس بانک یا  بازرس اداره کار! توپ سرگردان را از روی میز ایشان برداشته و روانه ی فرمانداری شهرستان چرداول شدم .

طی صحبت با فرماندار چرداول وطبق گفته ایشان اعتباراتی در سال 95برای منابع طبیعی شهرستان اختصاص  داده شده  اما متاسفانه فعلا ازطرف سازمان مدیریت کل کشور اقدامی برای تخصیص  آن انجام نشده است.وبعید می دانم که در این یک ماه پایانی سال فرجی حاصل  شود .

با جمع بندی  صحبت های مسئولین به این نتیجه رسیدم که هیچگونه اعتباری قرار نیست از سوی نهاد یا سازمانی  برای ساماندهی این پارک تخصیص یابد و باید منتظر نوش دارو شویم ، اما شاید تا آن زمان سهراب مرده باشد ...

نکته قابل تاملی دیگر که در این پارک جنگلی وجود دارد.یک واحد خدماتی و سرویس بهداشتی که از سوی شرکت ایرانگردی و  جهانگردی طبق تصویب نامه سال 86هیات دولت در سفر به استان با هزینه میلیونی ساخته شده است .امااین واحد در حالی که پس از سالها احداث هنوز به بهره برداری نرسیده و به خرابه ای مبدل شده است .

 

حقیقتا بی توجهی مسئولین اداره میراث فرهنگی و گردشگری بعنوان متولی نگهداری این ساختمان و واگذاری آن به دست طبیعت وشانه خالی کردن های متوالی از زیر بار مسئولیت نگهداری از این بنا، در حال حاضر ضمن تحمیل هزینه فراوانی به بیت المال ،آنرا از حیث انتفاع خارج کرده است .

 

با مراجعه به اداره کل  سازمان میراث و فرهنگی استان  و صحبت با مسئولین ذی ربط ،اینگونه بیان شد طبق تفاهمنامه ای که با اداره کل منابع طبیعی و این سازمان  به امضا رسیده  مسئولیت حفظ ونگهداری از این بنا برعهده ی اداره کل منابع طبیعی می باشد.

اما از سویی مسئولین اداره کل منابع طبیعی نیز  ادعا می کنند که این تفاهم نامه در دوره مدیریت اسبق منعقد شده و تاکنون ساختمان یادشده را از اداره میراث فرهنگی و گردشگری تحویل نگرفته اند.حتی در صورت تحویل این سازمان، توانایی اداره آن را بنا به دلایلی وجود ندارد اما در حال حاضر مسئولیت حفظ و نگهداری آن بر عهده ی سازمان  میراث فرهنگی می باشد .

وضعیت پدیدار شده در نگهداری از این ساختمان فعلا بلا صاحب !! را می توان به فرزندی تشبیه کرد که سرپرستی وقیمومیت آن در بین دو خانواده بلاتکلیف مانده و هیچکدام از دو خانواده مسئولیت نگهداری ،تربیت وپرداخت نفقه او را تقبل نمی کند ،در این بین دود اختلاف ناشی از این موضوع تنها به چشمان این فرزند سرگردان وبلاتکلیف وارد می شود ولا غیر ! حال باید منظر ماند ،آیا ارگانی پیدا خواهد شد که مسئولیت حفاظت ا این واحد خدماتی رها شده را بپذیرد؟و یا یکی از این دو سازمان  با رفع مشکلات حقوقی ،می تواند بالاخه مسئولیت نگهداری وانتفاع از این ساختمان را عهده دار شود؟ البته اگر تا رفع مشکلات ،چیزی از ساختمان باقی بماند!.

شایان ذکر است وقت فراغت وجود عيني دارد اگر جامعه براي اين وقت برنامه نداشته باشد آن وقت است که افراد براي خود برنامه ريزي مي کنند که در این حالت اصلا به نفع جامعه نخواهد بود. اگر ميگويم تفريحات نا سالم نباید باشد، پس مسئولین بايد فرصت تفريح و تفرج سالم را فراهم آورند. که پارک هاي جنگلی وشهري می توانند زمینه ارایه این خدمات ارزنده را فراهم آورند./م

گزارشگر: مجتبی قیطاسی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
درود برشرفت.درود بر. غیرتت. ممنونیم. از طرف کل اهالی هلیلان ممنونیم. خدا لعنت کند هر چی آدم بی مسئولیته. اینا تاوان این خرابی ها راو میدن. قهر طبیعت دامنشان را میگیرد. نگران نباشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار