چین در تلاش است تا با استفاده از شبکه ریلی پرسرعت و ارایه خدمات گسترده حمل و نقلی در این بخش، صنعت گردشگری خود را تا آنجا توسعه دهد که معادل ۱۰ درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور (جی دی پی) را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۳۸۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲ 21 February 2017
به گزارش تابناک : قطارهای پرسرعت و شبکه ریلی سریع السیر چین در سال های اخیر باعث رشدی نزدیک به ۱۶ درصد در صنعت گردشگری این کشور شده اند و فقط در طول تعطیلات عید بهار (‌نوروز چین) در ابتدای سال جاری میلادی موجب شدند تا درآمد گردشگری چین به ۴۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون «یوان» معادل ۶۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار برسد.
درآمد گردشگری چین بر اساس گزارش سازمان ملی گردشگری این کشور در سال گذشته میلادی تنها در داخل کشور سه هزار و ۹۰۰ میلیارد «یوان» بوده که معادل ۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی چین است.
دولت چین اعلام کرده است که درسال های اخیر با اجرای طرح های توسعه ریلی و راه اندازی قطارهای تندرو در نقاط مختلف کشور رشد صنعت گردشگری تسریع شده است.
همزمان در برخی از استان ها مانند استان گوانگ دونگ در جنوب چین همین طرح ها موجب شدند تا صنعت گردشگری این استان نزدیک به ۱۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی آن را در سال ۲۰۱۶ میلادی شامل شود.
در پنج سال گذشته چین ۵۰۰ میلیارد دلار برای توسعه صنعت گردشگری کشور هزینه کرد که حالا اعلام شده است برای برنامه سیزدهم پنج ساله (از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی) این رقم سرمایه گذاری یکهزار و ۲۲۰ میلیارد دلار خواهد بود که با این حساب بیش از ۱۰ درصد از «جی دی پی» چین را صنعت گردشگری به خود اختصاص خواهد داد.
انجمن گردشگری تجاری جهانی در گزارش این هفته خود آورده است که چین با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین بازار گردشگری تجاری نیز تبدیل شده است چرا که آمریکایی ها بر این اساس در سال ۲۰۱۵ میلادی معادل ۲۹۰ میلیارد دلار اما چینی ها رقمی نزدیک به ۲۹۱ میلیارد دلار هزینه کرده اند.
همین انجمن پیش بینی کرده است که این فاصله در سال ۲۰۱۷ میلادی با صرف ۳۲۰ میلیارد دلار برای چین و ۲۹۵ میلیارد دلار در آمریکا بیشتر شود.
روزنامه چاینا دیلی نیز در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر در بخش گردشگری چین، ۷۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر مشغول به کار هستند که معادل 10.2 درصد از کل جمعیت شاغل کشور محسوب می شود.
اهمیت و نقش شبکه ریلی در توسعه صنعت گردشگری چین به حدی مورد توجه مسئولانه این کشور قرار دارد که وزارت راه و ترابری این کشور اعلام کرده تا پنج سال دیگر این کشور برای ساخت خطوط ریلی عادی و پر سرعت ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه در نظر گرفته است.
این خبر در شرایطی منتشر می شود که چین بین سال های ۲۰۱۱ میلادی تا ۲۰۱۵ میلادی برای ساخت ۳۰ هزار کیلومتر راه آهن تندرو و همچنین هزاران کیلومتر خط آهن ریلی عادی به همین میزان سرمایه گذاری کرده و در برنامه جدید قصد دارد بیش از ۸۰ درصد از شهرهای این کشور تا سال ۲۰۲۲ میلادی با خطوط آهن تندرو به یکدیگر مرتبط شوند.
همچنین آمارهای منتشره در رسانه های چین نشان می دهد که طول کل خطوط آهن در چین اکنون به ۱۲۴ هزار کیلومتر رسیده است.
بیش از ۶۵ درصد از کل خطوط ریلی پر سرعت جهان در چین ساخته شده و با سرمایه گذاری های صورت گرفته ۲۰ هزار کیلومتر از این خطوط به طور کامل به بهره برداری رسیده است.
چین امیدوار است که طول کل خطوط آهن کشور تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بیش از ۱۷۵ هزار کیلومتر برسد و تا آن زمان دستکم ۳۵ هزار کیلومتر خط آهن ریلی با سرمایه گذاری صورت گرفته به بهره برداری رسیده باشد.



منبع : ایرنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، چین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار