بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سوختگی جزو 10 عامل مرگ و میر در کشور است که بیش از 70 درصد جمعیت آن را افراد زیر 40 سال تشکیل داده اند و این حوادث عمدتا در چهارشنبه سوری رخ می دهد
کد خبر: ۳۸۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 21 February 2017


















تابناک البرز؛ در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن جشن چهارشنبه‌سوری است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌ است اما متاسفانه در سال های اخیر به طرز نامناسبی برگزار می شود؛

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سوختگی جزو 10 عامل مرگ و میر در کشور است که بیش از 70 درصد جمعیت آن را افراد زیر 40 سال تشکیل داده اند و این حوادث عمدتا در چهارشنبه سوری رخ می دهد و بار زیادی از این آمار را نیز هر ساله شب چهارشنبه آخر سال بر دوش میکشد؛ شب چهارشنبه ای که سنتی از نیاکان است و فلسفه آیین شدنش هیچ ربطی به عمق حوادثی که این سالها در این روز رخ میدهد، ندارد.

بر این اساس سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما بر اثر صدمات ناشی از آتش سوزی و استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری سلامت و در مواقعی جان خود خود را از دست میدهند. در مواردی نیز اعضای حیاتی بدن افراد از جمله چشم و پوست صورت به طور جدی آسیب میبیند. بر این اساس نیاز است ابتدا تاریخچه ای از این سنت باستانی عنوان شود و برای مقابله با حوادث آینده تدبیر شود.


تاریخچه چهارشنبه سوری
يکي از سنت هاي باستاني ايرانيان برگزاري جشن چهارشنبه سوري بوده که شب چهارشنبه آخر هرسال، ايرانيان در همه شهرها با برپايي آتش، مراسم باشکوهي برگزار مي کردند. واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری در زبان کُردی که به معنی سرخ است ساخته شده‌است (این مطلب سندیت تاریخی و علمی ندارد) که در آن آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود. اين آيين از آن جهت به غروب آخرين سه شنبه (شب چهارشنبه) موکول شده است که زرتشت، با رسيدگي حساب هاي گاهشماري به تنظيم و تدوين دقيق تقويم توفيق يافت و آن سالي بود که تحويل سال به سه شنبه اي مصادف شد که نيمه آن سه شنبه تا ظهر، جزئي از سال کهنه و نيمه بعدازظهر جزو سال نو به حساب آمد و چون آغاز هر روز را در نيمه شب همان روز مي دانستند، بنابراين فرداي آن سه شنبه را نوروز شناختند و شبش را جشن گرفتند و آتش افروختند و از آن پس آن شب را چهارشنبه سوري قرار دادند. به يک عقيده ديگر ايرانيان مراسم آتش افروزي در آستانه سال نو را پس از قبول اسلام، در آخرين چهارشنبه سال قرار داده اند، تا از عقيده اعراب پيروي کرده باشند که روز چهارشنبه يا «يوم الاربعا» را شوم و نحس مي دانستند. درمورد وجه تسميه «چهارشنبه سوري» عقيده دارند، به مناسبت آتش افروزي، آن شب را «سور» (سرخ) ناميده اند.


حوادث چهارشنبه سوری
چهارشنبه سوری متاسفانه هر ساله به صورتی که باید اجرا نمی شود و با خطرات بسیاری همراه است. به طور مثال چهارشنبه سوری پارسال ۱۶۶۲ نفر در سراسر كشور ایران دچار حادثه شدند كه بیشتر این حوادث در استانهای قم، آذربایجان غربی و كردستان و كمترین آن در استانهای مازندران، خوزستان و سیستان و بلوچستان ثبت شده است.بر این اساس نیاز است که همه ی ارگان های مربوطه دست به کار شوند و برای مقابله با حوادث چاره بیندیشند.


جدیت نیروی انتظامی
در این راستا سردار سعید منتظرالمهدیدر مصاحبه ای عنوان کرد: به هر حال علیرغم آنکه حدود یک ماه تا مراسم چهارشنبه سوری مانده است، کشفیات زیادی داشته‌ایم که همین موضوع حاکی از جدیت پلیس در برخورد با این موضوع است.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه آمار کشفیات مواد محترقه را اعلام خواهیم کرد، ادامه داد: مواد محترقه کشف شده عدد قابل توجهی هم بوده است.

منتظرالمهدی همچنین درباره افرادی که ممکن است با سوءاستفاده از فضای مجازی اقدام به خرید و فروش این مواد در این فضا و همچنین آموزش ساخت این محصولات کرده باشند، به ایسنا گفت: پلیس فتا بر این فضا نظارت دارد و با متخلفان برخورد خواهد شد.


و اما بعد...
هر ساله مواد محترقه ای وارد بازار میشود که قدرت انفجار آنها بیشتر از سال قبل بوده و در بسیاری از مواقع برای این که قدرت انفجار بیشتری داشته باشند، در داخل آنها از خرده شیشه استفاده میشود که در زمان انفجار پرتاب شده و علاوه بر تولید صداهای گوشخراش و آزاردهنده ، به چشم و سایر ارگانهای بدن آسیبهای جدی وارد میکند.

در چنین شرایطی نقش خانواده ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال بسیار مؤثر است و والدین میتوانند در شادی های فرزندانشان مشارکت داشته و در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح آنها را همراهی کنند.




برچسب ها: چهارشنبه سوری ، پلیس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار