با بالا رفتن آمار چاقی‌های مفرط روز به روز به طرفداران جراحی‌های چاقی افزوده می‌شود. اگر نگاهی به آگهی‌های این جراحی‌ها انداخته باشید حتما می‌دانید روش‌های مختلفی از جمله اسلیو، بای‌پس، باندینگ، بالون، پلیکیشن و ... برای این منظور وجود دارد.
کد خبر: ۳۷۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 11 February 2017

 از جراحی‌های چاقی که در حال حاضر به صورت روتین در دنیا انجام می‌شوند می‌توان به گاستریک بای‌پس، اسلیو گاسترکتومی و باندینگ یا حلقه معده اشاره کرد. روش پلیکیشن هم توسط یکی از جراحان در ایران ابداع شده و هنوز در مراحل تحقیقاتی است. بعضی جراحی‌ها هم به دلیل عوارض زیادشان امروزه منسوخ شده‌اند، از جمله گاستریک بای‌پس روده.
 
انواع جراحی معده برای لاغری 

اسلیو گاسترکتومی،80 درصد از معده حذف می‌شود

در روش اسلیو گاسترکتومی حدود 75 تا 80 درصد معده از شکم خارج می‌شود. این عمل کاملا فیزیولوژیک است؛ یعنی غذا از دهن می‌آید و به مری وارد می‌شود و بعد به معده و اثنی‌عشر می‌رود بنابراین این مسیر دست نمی‌خورد و فقط باریک می‌شود. ضمن اینکه هورمون گرلین یا همان هورمون اشتها در این عمل حذف می‌شود و اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند. جراحی اسلیو امتحان خود را پس داده و تعداد بسیاری از افراد با این روش جراحی شده‌اند.


انواع جراحی معده برای لاغری


پلیسه زدن معده، ارزان‌ترین روش جراحی است

روش پلیکیشن در ایران ابداع شده است. این روش تقریبا مثل اسلیو است اما ارزان‌ترین روش جراحی به حساب می‌آید زیرا در آن از وسایل خاصی استفاده نمی‌شود. در واقع طی آن معده روی هم بخیه می‌خورد و پلیسه می‌شود، به این ترتیب فضای آن کم می‌شود.


انواع جراحی معده برای لاغری


حلقه دور معده، نمی‌توانند نوشابه بخورند

در عمل باندینگ، دور معده یک بند قرار داده می‌شود. اندازه این بند قابل تغییر است و برحسب نیاز با تزریق مایع به درون آن تنگ شده و حجم معده کوچک می‌شود. به این ترتیب بیمار به تدریج وزن از دست می‌دهد. البته با خارج کردن بند از دور معده باز هم احتمال برگشت وزن وجود دارد. بیمارانی که حلقه معده می‌گذارند، باید از خوردن مایعات پر کالری پرهیز کنند که باعث کاهش موفقیت عمل می‌شود.


انواع جراحی معده برای لاغری


گاستریک بای‌پس، تا 85 درصد دیابت درمان می‌شود

در این روش، حدود 30 تا 50 سی‌سی از بالای معده جدا می‌شود و باقی‌مانده معده کاملا بخیه می‌خورد. سپس بخشی از روده به آنجا پیوند زده می‌شود. به عبارتی بین راه غذا و صفرا حدود 170 تا 200 سانتی‌متر فاصله می‌گذاریم. این روش یک مقدار هم روی جذب تاثیر می‌گذارد. همچنین بر دیابت تاثیرگذار است .

انواع جراحی معده برای لاغری


بالون معده، دیگر طرفدار ندارد

روش بالون در حال حاضر در دنیا خیلی طرفدار ندارد اما ایران بیشترین میزان بالون‌گذاری را داشته است! این روش عموما توسط متخصصان گوارش انجام می‌شود به این ترتیب که با استفاده از آندوسکوپ، بالون به داخل معده برده می‌شود و بعد در آنجا باد می‌شود تا فضای معده را کاهش دهد. البته بالون هم باید بعد از مدتی از معده خارج شود و مثل روش باندینگ بعد از خارج کردن آن احتمال برگشت وزن وجود دارد.


انواع جراحی معده برای لاغری


جراحی متابولیک، تبلیغات ماهواره‌ای سراغش رفته‌ا‌ند

جراحی‌های چاقی و متابولیک روی متابولیسم بدن و اختلالات مربوط به آن از جمله فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت، اختلالات تنفسی و ... تاثیرگذارند. جالب است بدانید جراحی متابولیکی که اخیرا در ماهواره تبلیغ می‌شود اینکه بگویند این روش‌ها صد درصد دیابت را درمان می‌کنند، صحیح نیست و تا به حال ثابت نشده است. اما بای‌پس معده تا 85درصد و اسلیو هم تقریبا تا 75 درصد روی دیابت تاثیر می‌گذارند و تایید شده هستند.



بعد از عمل همباید ورزش کنید

مبتلایان به چاقی مفرط از عوارض و بیماری‌های مختلفی رنج می‌برند و ریسک بسیار بالاتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، چربی خون بالا، فشار خون بالا، سکته مغزی، سکته قلبی و ... دارند. درمان این بیماران به سختی از طریق رژیم غذایی و ورزش با یا بدون درمان دارویی میسر می‌شود و مسلما نتایج درمان در طولانی‌مدت مایوس‌کننده‌تر است طوری که میزان عود برای درمان‏های غیر جراحی چاقی تا 90درصد گزارش شده است.

بنابراین اگر فرد مبتلا به چاقی مفرط باشد، از آنجایی که ممکن است به هر یک از بیماری‌هایی که در بالا ذکر شد مبتلا شده باشد یا در آینده نزدیک مبتلا شود، نیاز است تا با درمان جراحی به وزن مطلوب برسد اما باید متذکر شد که درمان جراحی تنها یک روش کمکی برای کاهش وزن است و بیمار متعهد است تا آخر عمر از رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی (پیاده‌روی روزانه یک ساعت) پیروی کند تا به وزن قبل از جراحی بازنگردد.


چند روز بستری می‌شوید؟

بعد از عمل مدت بستری در بیمارستان از دو روز تا یک هفته متغیر است. بعد از بستری اکثر بیماران می‌توانند به کارهای روزمره خود برسند. بیماران بعد از 10 روز تا 3 هفته می‌توانند به کار خود بازگردند که البته این موضوع بستگی به فرد و شغل او دارد. گاهی اوقات افراد سؤال می‌کنند که آیا بعد از عمل ممکن است ریزش مو پیدا کنند یا خیر. در پاسخ باید گفت هر زمانی که کاهش وزن سریع در بدن به وجود آید (چه از طریق جراحی و چه سایر روش‌ها) ممکن است با ریزش مو مواجه شوید. این مشکل از 3 ماه تا یک سال بعد از جراحی ممکن است به وجود آید. البته این مسئله موقتی است و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. در نهایت موی ریخته شده بازخواهد گشت.

منبع: تیتر شهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الهام تقی لو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
می خوام عمل میدم کنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار