کد خبر: ۳۷۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 09 February 2017
به گزارش تابناک یزد،«پشت باغ» یکی از محله‎‎های قدیمی اشکذر است ولی پیشرفت چندانی نکرده، به همین دلیل درگیر مشکلات زیادی است.
در حالی که در کشورهای پیشرفته همواره قدمت و سابقه محله ها عاملی برای پیشرفت آنهاست ولی در بسیاری از شهرهای استان شاهدیم که محله های قدیمی دارای مخروبه‎‎های زیادی هستند و مراحل پیشرفت و ترقی را طی نکرده    اند.
محله پشت باغ نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ به طوری که به علت وجود خانه های قدیمی و مخروبه، خیابان‎‎های غیر استاندارد و کم عرض، آسفالت نامناسب، نبود پارک و فضای سبز و پارک درون محله‎‎ای ، دچار مشکلاتی است.

گلایه‌های ساکنان محله
لزوم رسیدگی به معابر و آسفالت فرسوده آنها

یکی از شهروندان اشکذری ساکن در محله پشت باغ، با بیان این‌که به کوچه ها و خیابان    های محله رسیدگی مناسبی نمی‎‎شود، می‎گوید: تنها خیابان این محله دارای پیچ‎‎های خطرناکی است و تاکنون این پیچ‎‎ها اصلاح نشده  اند.
«سعید میرزابابایی» ادامه می‎‎دهد: با توجه به وجود پیچ  های خطرناک در خیابان «شیخ محمد رضا دهقانی» تاکنون چندین تصادف در این خیابان رخ داده و هر یک از آنها آسیب  های مالی و جانی به دنبال داشته است.
وی درباره دیگر مشکلات این خیابان، اظهار می    کند: از آنجایی که عرض این خیابان کمتر از حد معمول است، تردد در آن نیز به سختی صورت می گیرد.
میرزابابایی اضافه می  کند: این خیابان با توجه به طول و عرض آن بیشتر به یک کوچه شباهت دارد.
این شهروند که از خرید خانه در این کوچه ابراز نارضایتی می‎‎کند، می‎‎گوید: کیفیت پایین و فرسودگی آسفالت کوچه‎‎ها نیز موجب نارضایتی اهالی است.
به گفته میرزابابایی، موارد بسیاری پیش‎‎آمده که یک خودرو یا موتورسیکلت با گذر از این کوچه‌ها لغزیده و صاحب آن آسیب دیده است.
یکی دیگر از اهالی با انتقاد از آسفالت بی‎‎کیفیت برخی نقاط محله، عنوان می‎‎کند: مشکلات این آسفالت در فصول سرد سال بیشتر نمایان می‌شود و یخبندان و بارش، عبور و مرور در آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.  «علی دهقانی اشکذر» بیان می‎‎کند: آسفالت برخی کوچه‌ها غیر‌استاندارد است و پس از بارندگی در معابر آبگرفتگی رخ می‌دهد و بارش این نعمت الهی را به کابوسی برای برخی از اهالی تبدیل می‌کند.
 یکی دیگر از اهالی درباره کیفیت آسفالت می‎‎گوید: به‌تازگی بعضی کوچه‎‎ها لکه‎‎گیری شده ولی برای رفع اساسی مشکلات، باید روکش کشیده شود.
«جواد دهقانی» ابراز می‎‎کند: آسفالت نامناسب برخی قسمت‌های کوچه باعث صدمات مالی و جانی به برخی اهالی شده است.
وی همچنین ادامه می‎‎دهد: وسیله نقلیه بسیاری از اهالی موتورسیکلت است و کیفیت آسفالت برای کنترل این وسیله نقلیه بسیار ضروری است. در صورتی که آسفالت نامناسب باشد، باعث تصادف و ایجاد صدمات می‌شود.
 یکی دیگر از اهالی با ابراز رضایت نسبی از آسفالت محله، اظهار می‎‎کند: در گذشته وضع آسفالت‌های معابر محله خیلی بدتر بود ولی در 2 سال اخیر بهبود قابل توجهی صورت گرفته است.
«رضا خانزاده» اضافه می‎‎کند: با توجه به قولی که از مسئولان گرفته شده، به زودی مشکلات مربوط به آسفالت محله برطرف خواهد شد.
وی بیان می‎‎کند: آسفالت کوچه ها علاوه بر افزایش امنیت در رانندگی، محله را زیبا و یکدست می‎‎کند. بنابر این برای زیباسازی کوچه  های محله ضروری محسوب می‌شود.


نیاز به   سالن ورزشی
 یکی دیگر از ساکنان پشت باغ هم از نیازهای محله به وجود سالن استاندارد برای گذراندن اوقات فراغت اهالی به ویژه جوانان اشاره می    کند و می‎‎گوید: محله پشت باغ از داشتن یک سالن ورزشی محروم است.
«محمدرضا دهقانی» با اشاره به این که شهر اشکذر به دلیل کوچک بودن، مراکز تفریحی قابل توجهی ندارد، عنوان می‎‎کند: بهبود کیفیت و قابل استفاده کردن سالن  های ورزشی می    تواند باعث شادابی جوانان شود.
وی می گوید: این محله دارای جوانان فعالی است که همواره در برنامه های فرهنگی شرکت می‎‎کنند و در صورتی که امکانات ورزشی خوبی در اختیار آنها قرار گیرد، می توانند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و  اوقات فراغت خود را به خوبی سپری کنند.

 روشنایی نامطلوب معابر
یکی از شهروندان ساکن در محله درباره کیفیت روشنایی کوچه ها، بیان می    کند: در سال‎‎های اخیر برای بهبود شرایط روشنایی فعالیت خاصی صورت نگرفته و تردد در این شرایط بسیار سخت است.
«رسول علمایی» با اذعان به این که فاصله بین تیرهای چراغ برق کوچه ها زیاد و موجب تاریکی کوچه  ها شده است، اضافه می‎‎کند: کوچه های محله از روشنایی مناسبی برخوردار نیستند که محیط وحشتناکی را در شب ها ایجاد می کند.
وی ادامه می‎‎دهد: چندین بار برای بهبود این وضعیت با شرکت توزیع برق تماس گرفته‎ایم اما رسیدگی نشده است.
 علمایی عنوان می    کند: با توجه به تاریکی کوچه‎ها، تردد خانواده‎‎ها در شب بدون امنیت و سخت می‎‎شود.
وی با انتقاد از مسئولان می‎‎گوید: با توجه به فعالیت‌هایی که اهلی محله در مناسبت    های فرهنگی و مذهبی شهر دارند، انتظار می    رود که مسئولان رسیدگی بیشتری به این محله کنند.

نبود فضای سبز و پارک
   یکی دیگر از اهالی با گلایه از نبود پارک در محله می‎‎گوید: هر روز برای بردن فرزندم به پارک، باید مسافت زیادی را تا نزدیک‌ترین پارک به محل سکونتمان طی کنم.
«مهدی دالکی» ادامه می‎‎دهد: وجود پارک در محله نه تنها برای کودکان ، بلکه برای افراد سالمند هم مفید و نشاط‌آور است.
وی با بیان این که ساکنان در گذشته درخواست‌هایی برای ایجاد پارک به مسئولان داده‎‎اند، اظهار می‎‎کند: با این وجود تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
یکی از ساکنان قدیمی‌ هم درباره نبود فضای سبز در محله اظهار می‎‎کند: فضای سبز نقش زیادی در افزایش تلاش و جنب و جوش اهالی دارد و تاثیر زیادی بر روحیه آنها می‎‎گذارد.
«حسن فرخ‎‎نژاد» وجود فضای سبز را باعث شادابی می‎‎داند و بیان می‎‎کند: فضای سبز زیبایی خاصی به محله می‌دهد و مسئولان می‌توانند با تملک زمین‌های رها شده در محله به ایجاد فضای سبز اقدام کنند.

مشکلات بافت‎‎های فرسوده
 یکی دیگر از اهالی محله با بیان این که بافت محله پشت باغ فرسوده است، می‎‎گوید: در برخی از نقاط این بافت، خانه‎های مخروبه و خالی از سکنه هستند.
«علی غلامی» اظهار می‎‎کند: این خانه‎‎ها نه تنها از زیبایی محله کاسته است بلکه مکانی برای تجمع معتادان شده و امنیت محله را خدشه‎‎دار کرده است.
وی اضافه می‎‎کند: البته تعداد این خانه‎‎ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و رسیدگی بیشتری به آنها می‌شود.
وی درباره دیگر معضلات این خرابه‎‎ها بیان می‎‎کند: به دلیل فرسودگی دیوار این خانه‌ها، چند وقت یک بار بخشی از آنها تخریب و کوچه را کثیف می‌کند.

جای خالی محفظه‌های  نگهداری زباله
  یکی از ساکنان هم عنوان می‎‎کند: در برخی نقاط محله محفظه‎‎های نگهداری زباله وجود ندارد و مجبور هستیم زباله‎ها را در محل خاصی بگذاریم که پس از جمع آوری آنها شیرآبه‎‎های جامانده و کیسه‎‎های زباله پاره شده وضعیت نامطلوب و غیربهداشتی در محله ایجاد کرده است.
«کاظم خانی» اضافه می    کند: گاه پس از بارندگی، شیرابه‌های ناشی از زباله ها تا وسط‌ کوچه نیز می‌آیند. کافی است از سر کوچه‌ها عبور کنید تا بوی بد زباله را استشمام کنید.
وی ادامه می‎‎دهد: ما در وسط کوچه ساکن هستیم و مشکل زیادی با زباله‎‎هایی که انتهای کوچه قرار می‎‎گیرند، نداریم ولی خانواده‎‎هایی که در ابتدا و انتهای کوچه هستند، همواره از تجمع زباله‌ گلایه‌مند هستند و به دلیل مجاورت با زباله‎‎ها، محیط زندگی آنها بوی بدی می    دهد که این موضوع مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است.

پاسخ مسئولان
آسفالت  به شرط تامین اعتبار

  رئیس شورای شهر اشکذر درباره بهبود کیفیت آسفالت محله پشت باغ می‎‎گوید: از آنجایی که چندین سال از عمر این آسفالت می‌گذرد و کیفیت آن کاهش یافته است، نیاز به روکش آسفالت وجود دارد.
«علی اکبر کاظمی» اضافه می‎‎کند: با توجه به محدودیت‌های بودجه‎‎ای، امکان این کار نیست و فقط به لکه‎‎گیری معابر اکتفا می‎کنیم.
وی درباره خیابان شیخ محمد رضا دهقانی هم عنوان می‎‎کند: این خیابان از سال 59 و با توجه به معماری آن زمان ساخته شده است.
وی ادامه می‌دهد: با این وجود، نقشه اصلاحی این خیابان تهیه شده است و به زودی کار اصلاح و عریض‎‎سازی آن انجام می‎‎شود.

ساخت پارک درون محله ای تا پایان 96
 کاظمی با بیان این که تا ساخت پارک و فضای سبز جدید، اهالی می‎‎توانند از پارک سید‎‎الشهدا (ع) که در نزدیکی محله قرار دارد، استفاده کنند، اظهار می‎‎کند: البته در صورت محقق شدن بودجه پیش‌بینی شده، تا پایان سال 96 پارک جدیدی در محله ساخته خواهد شد.

ساماندهی خانه‌های مخروبه نیازمند اجازه مالکان
رئیس شورای شهر اشکذر با بیان این که از مشکلاتی که خانه‎‎های مخروبه برای اهالی ایجاد کرده است، مطلع هستیم، می گوید: تمام این خانه‎‎ها دارای مالک هستند و بدون اجازه مالکان، امکان تعمیر آنها وجود ندارد.
«علی اکبر کاظمی» بیان می‎‎کند: در گذشته به اهالی محله اعلام کرده‌ایم در صورتی که رضایت مالکان را جلب کنند، شهرداری برای بهبود شرایط این خانه‎‎ها همکاری می‎کند.
وی ادامه می‎‎دهد: البته از آنجایی که بخش تاریخی محله ثبت میراث فرهنگی است، امکان عریض سازی کوچه ها وجود ندارد،  ولی این موضوع امتیازی برای اهالی به لحاظ زیباسازی‌های خاص مناطق تحت پوشش میراث فرهنگی محسوب می‎‎شود.

مشکل‎‎ محفظه‌های  جمع‌آوری زباله
   این عضو شورای شهر در موردمحفظه‎‎های زباله نیز می‌‌گوید: این محفظه‎‎ها در گذشته مشکلاتی از قبیل بوی بد و آلودگی را برای اهالی به دنبال داشت؛ به همین منظور از سطح محلات جمع  آوری شده است.
کاظمی ادامه می‎‎دهد: محفظه‌های نگهداری زباله مخصوص مناطقی است که زباله زیادی تولید می‌کنند و در شهرهایی چون تهران کارآمد است.
وی با بیان این که همشهریان باید طبق تقویم زمانی زباله‌های خود را بیرون منزل خود قرار دهند، اظهار می‎‎کند: در صورتی ‌که این روند از سوی همشهریان صورت پذیرد، دیگر نه بوی نامطلوب به مشام می‌رسد و نه شیرابه‌ای از زباله‌ها روان می‌شود و نه گربه‌ها کیسه‌های زباله را پاره و چهره محله را زشت می‌کنند.
 کاظمی بیان می‎‎کند: قرار دادن محفظه‌های نگهداری زباله در شهر نه ‌تنها هزینه‌بر هستند، بلکه به‌صورت مدام نیز باید شسته شوند. استفاده از این محفظه‌ها برای شهرهای با تولید زباله کم هم تقریباً منسوخ‌ شده است.

لزوم ارائه درخواست کتبی برای رفع مشکل تاریکی
کارشناس بهره‎‎برداری اداره توزیع برق شهرستان اشکذر هم با بیان این که هفته گذشته در نزدیکی مکتب قرآن محله اقدام به نصب چراغ جدید کردیم، اظهار می کند: برای نصب تیر چراغ برق جدید باید درخواست کتبی از سوی اهالی داده شود که پس از بررسی  های کارشناسی اقدام به نصب لامپ جدید می‎شود.
«مجتبی هاشمی» با بیان این‌که نوع لامپ‌ها در برخی مناطق تغییر کرده است، اضافه می‎‎کند: لامپ‌های جدید از نظر کیفیت روشنایی تفاوت چندانی با لامپ‌های قبلی ندارند و دلیل نارضایتی شهروندان عادت نداشتن به نور لامپ‌های جدید است.
 هاشمی درباره فاصله تیرهای چراغ برق هم‌می‎‎گوید: برای مشخص شدن میزان نور محله‎‎ها، بررسی‎‎های کارشناسانه صورت گرفته است. در صورتی که کیفیت نور در برخی نقاط مطلوب نباشد، اهالی باید به صورت کتبی درخواست خود را ارائه کنند که البته پس از بررسی، نوع لامپ تغییر می    کند یا تیر چراغ برق جدیدی نصب می‎شود.
وی با بیان این که مشکل سوختگی لامپ    ها نیز برای تمام محله ها وجود دارد، ابراز می‎‎کند: پس از سوختن لامپ، اهالی باید با سامانه 121 تماس بگیرند.
هاشمی اعلام می‎‎کند: در این سامانه صدای تماس گیرنده ضبط می‌شود و حداکثر در 7 روز کاری اقدام به تعویض لامپ می‌شود.

 سرانه ورزشی 1/5 متر مربعی برای اهالی اشکذر
رئیس اداره ورزش و جوانان اشکذر با بیان این که اعتباری برای ایجاد سالن ورزشی جدید در شهرستان نداریم، عنوان می‎‎کند: 3‌سالن نیمه تمام داریم که اولویت بودجه‎ای سازمان را تکمیل این سالن‌ها تشکیل می‌دهند.
«عباس دشت آبادی» اضافه می‎‎کند: در نزدیکی محله پشت باغ، سالن‌های ورزشی با کیفیتی وجود دارد و اهالی می‌توانند به آنها مراجعه کنند.
وی بیان می‎‎کند: سرانه ورزشی شهرستان اشکذر 1/5 مترمربع برای هر فرد است که این سرانه نزدیک به استانداردهای کشوری است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار