وقتی مسیر توسعه در اصفهان هموار می‌شود
تابناک: بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف، انجام اقدامات متنوع فرهنگی و آغاز پروژه‌های جدید در شهر اصفهان از جمله برنامه‌هایی است که در شهرداری اصفهان در حال انجام است.
کد خبر: ۳۷۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 05 February 2017

به گزارش تابناک اصفهان، به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، در حالی‌ که رکود اقتصادی پروژه‌های عمرانی دولت را تحت تاثیر قرار داده‌ است این چالش نتوانست در شهر اصفهان خود را نشان دهد چراکه شهرداری اصفهان با سیاست حمله به رکود همچنان چرخ عمرانی خود را سریعتر از گذشته به چرخش درآورده تا بر این چالش اقتصادی غلبه کرده باشد.

تبدیل اصفهان به کارگاه بزرگ عمرانی،‌ بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف، انجام اقدامات مختلف فرهنگی و آغاز پروژه‌های جدید در شهر اصفهان همه و همه بیانگر حال خوب عمرانی و فرهنگی شهر اصفهان است.

در کنار بهره‌برداری از بسیاری از پروژه‌های بزرگ و محلی آغاز بکار پروژه‌های مختلف در سطح شهر نوید آینده‌ای خوب برای اصفهان را دارد.

همه تلاش خادمان شهر اصفهان در حوزه شهرداری این است که تمام پروژه‌هایی که کلنگ زنی می‌شوند تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند تا دیگر برای اصفهان پروژه روی زمین مانده‌ای باقی نماند.

تحقق آرزوی سه دهه مردم اصفهان با ساماندهی ورودی‌های شهر

ساماندهی ورودی‌های شهر اصفهان که آرزوی سه دهه اخیر مردم اصفهان بود در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت به نحوی که در گام نخست پروژه میدان بزرگ استقلال کلید زده شد.

این پروژه به باور کارشناسان طی دو دهه گذشته در نوع خود بی‌نظیر بوده به نحوی که به لحاظ حجم عملیات آزادسازی و حجم عملیات بتن‌ریزی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های حال حاضر شهر اصفهان محسوب می‌شود.

میدان استقلال را می‌توان به دلیل مجاورت با دانشگاه بزرگ صنعتی اصفهان ورودی دانش محور شهر اصفهان نامگذاری کرد. بهره‌برداری از طرح بزرگ میدان استقلال به نوعی راهبندان‌های طولانی و تصادفات متعدد در محور خیابان امام خمینی (ره)، بلوار آزادگان و بلوار معلم را از بین برده و ورودی ایمن و زیبا را برای شهر اصفهان به ارمغان می‌آورد.

پیش‌بینی عبور قطار شهری از میدان استقلال و ورودی دانشگاه صنعتی، راه‌اندازی پارک سوار و پایانه مسافربری برای توزیع سفرهای حمل و نقل عمومی و یکپارچه کردن آنها و راه‌اندازی تجهیزات حمل و نقل هوشمند از جمله دوربین‌های کنترل و نظارت تصویری و ثبت تخلف نیز از دیگر مزیت‌های بهره‌برداری از طرح بزرگ میدان استقلال است که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. امروز نیز می‌توان گفت که مجموعه پل‌ها و میدان استقلال در مجموع 88 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تقاطع غیرهمسطح 25 آبان، پلی برای ارتباط شمال به جنوب اصفهان

تکمیل رینگ دوم ترافیکی شهر اصفهان طی یکسال گذشته سبب شد عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح 25 آبان نیز در دستور کار شهرداری قرار گیرد تا برای رفع معضل ترافیکی در این منطقه جامه عمل پوشانده شود.

همچنین عدم توانایی راه‌اندازی تقاطع غیرهمسطح در خیابان کاوه که محور شمالی جنوبی این رینگ ترافیکی بود شهرداری را بر آن داشت که این تقاطع را نیز همچون تقاطع‌های قدس، عسگری، تونل شهید آقاخانی، غزه و .. به صورت شرقی – غربی به منظور کاهش بار ترافیکی، سهولت کار حمل و نقل عمومی به ویژه ایجاد خط تندرو به بهره برداری برساند.

کاهش بار ترافیکی حاشیه زاینده‌رود با تعریض پل فلزی

تسهیل و نیاز به افزایش ارتباط شمال به جنوب اصفهان و همچنین مسیر بالعکس نیز یکی دیگر از دغدغه‌های شهروندان اصفهان است که سال‌ها مورد توجه بود، این موضوع شهرداری را برآن داشت تا با تعریض پل‌های بزرگمهر و وحید در گذشته و در ماه‌های اخیر پل فلزی، این ارتباط تسهیل شده و از ترافیک خیابان‌های اطراف آن کاسته شود.

در حال حاضر نیز تعریض پل فلزی در آستانه بهره‌برداری است که می‌تواند سطح تردد بر روی این پل را بالا برده و همچنین در کاهش حجم ترافیک خیابان‌های ملت و شهید مطهری و همچنین تسهیل تردد خطوط بی. آر. تی از محور جمهوری به میدان آزادی تاثیر بسزایی داشته باشد.

تعریض پل فلزی تاکنون پیشرفت 88 درصدی داشته و امید می‌رود تا پایان سال جاری این پروژه نیز در اختیار شهروندان قرار گیرد تا بتواند باری از ترافیک شهر اصفهان به ویژه در حاشیه رودخانه زاینده رود بردارد.

مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید بالایی(اشکاوند) کیفیت تردد شهر اصفهان را بالا می‌برد

عرض ناهمگون و شعاع نامناسب گردش‌ها در محور اشکاوند در کنار تصادفات متعددی که در این محدوده اتفاق می‌افتاد شهرداری اصفهان را برآن داشت که اجرای طرحی را برای زیباسازی ورودی شرق اصفهان با احداث مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح اشکاوند در دستور کار خود قرار دهد.

اشکاوند تقاطعی غیر همسطح و محل تقاطع کنار گذر روح‌الامین با محور کنار گذر شرق اصفهان است. عملیات اجرایی این پروژه در سال گذشته آغاز و در حال حاضر نیز متناسب با میزان آزادسازی‌ها در بخش تقاطع غیر همسطح بیش از 80 درصد و در بخش دوربرگردان‌های این پروژه نیز 25 درصد پیشرفت را شاهد بوده‌ایم.

همچنین باید توجه داشت که با بهره برداری از مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح اشکاوند در کنار افزایش کیفیت تردد به لحاظ ایمنی و زیبایی بصری دسترسی به سالن‌ همایش‌های بین‌المللی به سهولت انجام خواهد شد و به گونه‌ای این پروژه مکمل سالن‌ همایش‌های بین‌المللی نیز خواهد بود.

کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر اصفهان با راه‌اندازی پارکینگ و خیابان آیت الله خراسانی

اجرای طرح پیاده‌رو‌سازی چهارباغ اصفهان نیز لازمه ایجاد زیرساخت‌هایی همچون راه‌اندازی پارکینگ و خیابان آیت الله خراسانی بود که این طرح نیز در حال حاضر در حد فاصل خیابان فرشادی و خیابان باغ گلدسته اجرایی شده و می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش ترافیک خیابان باغ گلدسته و آمادگاه تاثیرگذار باشد ضمن اینکه با بهره برداری از پارکینگ این خیابان تخلفات ترافیکی و رانندگی در خیابان آمادگاه به حداقل و نزدیک به صفر می‌رسد.

پروژه پارکینگ و خیابان آیت‌الله خراسانی نیز 80 درصد رشد فیزیکی داشته و تا پایان سال جاری در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

جبران کمبود زیرساخت‌ همایش‌های بزرگ با ساخت سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای

کمبود وجود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌های جهانی و حتی ملی در شهر جهانی و خلاق اصفهان نیز شهرداری اصفهان را بر آن داشت تا با بهره برداری از سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این کمبود را پر کرده تا با بهره برداری از آن اصفهان بتواند میزبان خوبی برای اجلاس‌های جهانی باشد.

به جرات می‌توان گفت که پروژه سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در نوع خود در سطح کشور بی‌نظیر بوده و در صورت بهره‌برداری در کمتر از یک سال، می‌تواند روز به روز وضعیت اقتصادی شهر اصفهان را بهبود بخشد.

این پروژه نیز تاکنون 62 درصد رشد فیزیکی داشته که در صورت تحقق وعده‌های دولت در خصوص تامین بخشی از اعتبار این پروژه در نیمه اول سال 96 به شهروندان تقدیم می‌شود.

پروژه بزرگ نمایشگاه بین‌المللی اصفهان مکانی برای برگزاری گردهمایی‌های عظیم جهانی

گردهمایی‌های فنی و تخصصی جهانیان در اصفهان که صنعتی‌ترین شهر کشور ایران است نیز با چالش‌هایی روبرو بوده به نحوی که برای رفع این چالش زمینی برای بهره‌برداری از پروژه بزرگ نمایشگاه بین‌المللی اصفهان تخصیص یافت اما عزمی برای بهره برداری از آن وجود نداشت و از این رو طی یک سال گذشته شهرداری با دریافت 60 درصد از سهام این پروژه، عملیات اجرایی آن را آغاز کرده که در حال حاضر با شتاب خوبی در حال انجام است.

باید توجه داشت که پروژه بزرگ نمایشگاه بین‌المللی اصفهان دارای امکانات و خدماتی هم تراز با جایگاه بین‌المللی شهر اصفهان است و این پروژه می‌تواند در کنار تقاطع غیر همسطح اشکاوند و همچنین سالن همایش‌های بین‌المللی تحول عظیمی را برای شرق اصفهان ایجاد کنند.

دور برگردان‌های میدان احمدآباد نیز از دیگر پروژه‌هایی است که حدود چهار ماه گذشته در زمره پروژه‌های عمرانی و ترافیکی شهرداری اصفهان قرار گرفته و تاکنون با پیشرفت 80 درصدی روبرو بوده و قرار است تا یک ماه آینده به خدمت شهروندان درآمده و بار 20 درصد از ترافیک احمد آباد را بر دوش ‌بکشد.

احیای بافت فرسوده هسته مرکزی اصفهان با اجرای پروژه بزرگ میدان امام علی (ع)

احیای میدان تاریخی عتیق با نام جدید میدان امام علی (ع) اصفهان نیز از دیگر پروژه‌های شاخص شهرداری اصفهان که در راستای احیای بافت فرسوده مرکزی شهر اصفهان و ساماندهی بازاریان این میدان در دستور کار قرار گرفته است.

پروژه‌ای که فاز اول آن حدود دو سال گذشته به بهره برداری رسیده و فاز دوم و سوم نیز در دست بهره‌برداری است.

مجموعه فاز دوم و سوم این پروژه نیز تاکنون با پیشرفت 89 درصدی روبرو بوده است.

«هر هفته با چند افتتاح» دیوار بی‌اعتمادی شهروندان به شهرداری را فروریخت

عدالت محوری و کم کردن فاصله محلات از اصلی‌ترین سیاست‌های شهرداری در زمان مدیریت این نهاد در دوره جدید بوده است که از حدود یک سال و نیم گذشته آغاز شده و تاکنون توانسته در همه بخش‌های مدیریت شهری به اذعان بسیاری از مسئولان و همچنین شهروندان کارنامه خوبی را از خود بجای بگذارد.

در این راستا اجرای طرح «هر هفته با چند افتتاح» که با چندین هدف از جمله تسریع در اجرای پروژه‌های محله محور، افزایش سرانه‌های فرهنگی، تفریحی، فضای سبز و عمرانی در محلات و همچنین حضور بیشتر تیم مدیریت شهری در دل محلات شهر اصفهان اجرایی شده تاثیرات مثبتی را در روند تحقق اهداف شهرداری اصفهان داشته است به نحوی که بهره برداری از پروژه‌های خرد و کلان در قالب این برنامه افزایش رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته است.

از سویی دیگر نیز می‌توان گفت اجرای طرح «هر هفته با چند افتتاح» در واقع پویایی و نشاط اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان را برای شهروندان ملموس‌تر ساخته و در وجود شهروندان حس تعلق به شهر را افزایش داده است.

با نگاهی اجمالی به پروژه‌هایی که در قالب 43 برنامه گذشته از طرح «هر هفته با چند افتتاح» به بهره برداری رسیده است می‌توان دید که در سبد پروژه‌های بهره برداری شده در قالب این طرح همه اقشار جامعه سهیم هستند و بهره‌برداری از بانو سرا برای بانوان، زورخانه برای آقایان، مرکز خلاقیت برای تمام سنین، سالن‌های ورزشی روباز و پوشیده برای جوانان و نوجوانان، بوستان‌های محلی و پارک‌های بزرگ برای خانواده‌ها، جایگاه‌های کوچک سوخت برای رانندگان، نصب دوربین‌های کنترل سرعت برای تسهیل برنامه‌ریزی برای کنترل ترافیک، بهره‌برداری از 170 اتوبوس یورو سه و یورو چهار، موزه علوم و فنون، بهره برداری از 160 دستگاه تاکسی آریو برای جابجایی مسافران فرودگاه اصفهان، بهر‌ه‌برداری از منطقه کارگاهی امیرکبیر، کلنگ‌زنی بازار بزرگ خوار و بار و آجیل فروشان اصفهان، بهره‌برداری از نخستین پارکینگ مکانیزه اصفهان، بهره برداری از چندین فرهنگسرا و خیابان جدید و همچنین برپایی نخستین نمایشگاه باور در اصفهان با به نمایش درآوردن موتورها و دوچرخه‌های برقی تولید داخل در این نمایشگاه را می‌توان گوشه‌ای از پروژه‌هایی عنوان کرد که در قالب این برنامه به بهره‌برداری رسیده‌اند و این راه همچنان ادامه دارد.

قفل مطالبات شهروندان با کلید نهضت پاسخگویی باز شد

شهرداری اصفهان ابزارهای مختلفی برای پاسخگویی به شهروندان اصفهانی در قالب "نهضت پاسخگویی" دارد که از آن جمله می‌توان به مرکز ارتباطات مردمی 137، تشکیل شورای معاونین مناطق، برنامه‌های هر هفته چند افتتاح شهرداری، ملاقات مردمی‌های هفتگی شهردار اصفهان، برگزاری نشست‌های مطبوعاتی و حضور شهردار و معاونین وی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی اشاره کرد.

یکی از این ابزارهای پاسخگویی مرکز ارتباطات مردمی 137 است. مدیریت شهری برای تحقق سرمایه اجتماعی در قالب پایگاه مردمی و ایجاد پل ارتباطی بین شهرداری و شهروندان از طریق مرکز ارتباطات 137 به عنوان "پاسخگوی همیشه بیدار" با دریافت پیام‌ها و درخواست‌های شهروندان، پاسخگویی و ارائه مشاوره بصورت ۲۴ ساعته و ایجاد بستری مناسب جهت تعامل شهروندان در مدیریت شهری با بهره گیری از کلیه ظرفیت‌های لازم به لحاظ سخت افزاری، ‌ایجاد ساختار سازمانی مناسب را در دستور كار خود قرار داده است.

مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان نیز در همین راستا با فراهم آوردن بسترهای لازم در چهارمین گام از سری برنامه‌های نهضت پاسخگویی با بیش از 10 مرتبه حضور در مرکز ارتباطات مردمی 137 و برقراری ارتباط دوسویه با شهروندان پاسخگوی مشکلات و مسائل آنها بود.

همچنین شهرداران مناطق 15 گانه اصفهان به همراه برخی از معاونین و مدیران عامل سازمان‌ها با حضور در این مرکز ضمن برقراری تعاملی دوطرفه با شنیدن مسائل و مشکلات شهری مختلف شهروندان، نهضت پاسخگویی را با برنامه‌ریزی‌ها و شیوه‌های پاسخگویی مناسب اجرا کردند.

علاوه بر حضور در مرکز ارتباطات مردمی 137، شهردار اصفهان در کنار برنامه های "هر هفته چند افتتاح شهرداری"، دیدار چهره به چهره با شهروندان مناطق را به همراه معاونین خود در دستور کار قرار داد به نحوی که از حضور در دورترین نقاط شهر اصفهان گرفته تا مناطق مرکزی شهر، شهروندان تمام مناطق موفق به دیدار با شهردار اصفهان می‌شدند.

نهضت پاسخگویی با حضور شهردار اصفهان در مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان ادامه یافت. جمالی نژاد و معاونین وی به صورت هفتگی در قالب برنامه های "ملاقات مردمی" علاوه بر دیدار با معتمدین محلات و مناطق، بدون واسطه ساعت‌های طولانی پاسخگوی مراجعات حضوری شهروندان بودند.

بیان مشکلات عمومی مناطق توسط معتمدین و ائمه جماعات محلات، به همراه بیان مشکلات شخصی شهروندان در قالب برنامه‌های "ملاقات‌های مردمی" شهردار با شهروندان مناطق بود که طی پنج شنبه‌های هر هفته اجرا شد.

تشکیل نشست شورای معاونان برای نخستین بار در سطح مناطق

همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور آشنایی بیشتر با مشکلات و نیازهای محلات شهر اصفهان نشست شورای معاونان تشکیل شد.

در ادامه برنامه‌های نهضت پاسخگویی، شهردار اصفهان، "نشست شورای معاونان" را سه شنبه‌های هر هفته در یکی از مناطق 15 گانه شهر اصفهان با حضور معاونان، مدیر بازرسی و مدیر روابط عمومی شهرداری خود برگزار کرد.

در این نشست‌ها که برای نخستین بار در سطح مناطق برگزار شد شهردار و معاونان وی با پرسنل و کارکنان منطقه دیدار و مشکلات مناطق را بررسی می‌کردند.

نخستین قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور در شهرداری اصفهان کلید خورد

راه‌اندازی نخستین قرارگاه اقتصاد مقاومتی کمتر از یک ساعت از نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در شهرداری اصفهان به عنوان نخستین دستگاه نیز از دیگر افتخارات شهرداری اصفهان است که با آغاز به کار این قرارگاه تحقق واقعی شعار سال در دستور کار همه بخش‌های شهرداری قرار گرفت و هر ماه نیز عملکرد همه سازمان‌ها و نهادهای وابسته به شهرداری اصفهان در این زمینه رصد می‌شود.

استفاده از تولیدات داخلی و همچنین تشویق شهروندان برای استفاده از تولیدات داخلی به منظور تقویت چرخ‌های صنعت در کشور نیز از مصادیق بارز تحقق اقتصاد مقامتی در شهرداری اصفهان است که از آن جمله می‌توان به خرید 160 دستگاه خودروی آریو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه، انعقاد خرید 500 دستگاه اتوبوس تولید داخل برای ناوگان اتوبوسرانی، ورود پنج هزار موتورسیکلت برقی تولید داخل و برگزاری جشنواره خرید کالاهای ایرانی در مراکز فروش وابسته به شهرداری اشاره کرد که این اقدامات شهرداری اصفهان در واقع الگویی برای دیگر شهرهای کشور در راستای عملیاتی نمودن شعار سال بود.

پویش سه‌شنبه‌ها؛ جوشش یک کوشش به «نه» گفتن به خودرو

شهرداری اصفهان در کنار انجام فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و خدماتی خود از توجه به مقوله‌های زیست محیطی که این روزها یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کلانشهرهای کشور و به ویژه اصفهان است غافل نمانده به نحوی که علاوه بر راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت، راه‌اندازی دو فاز از خط یک مترو، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای پروژه‌های عمرانی در راستای کاهش حمل و نقل در هسته مرکزی شهر، طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را نیز در دستور کار قرار داد. این طرح که با طلایه‌داری شهردار اصفهان به طرحی سراسری در همه شهرهای کشور تبدیل شد مورد توجه همگان قرار گرفت و به همین دلیل نیز شهردار اصفهان موفق به دریافت نشان حامی محیط زیست شد.

شهرداری اصفهان در قالب اجرای طرح سه شنبه‌های بدون خودرو با دریافت مصوبه شورای عالی ترافیک استان، خیابان چهارباغ را به گذر دائمی فرهنگ اصفهان تبدیل خواهد کرد و در حال حاضر نیز زیرساخت‌های این طرح در حال اجرایی شدن است.

برگزاری بیش از 500 جشن به مناسبت ایام دهه فجر

علاوه بر اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی یکی از رویکردهای اصلی شهرداری ورود به اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دل محلات اصفهان است. یکی از این اقدامات برگزاری جشن‌های دهه فجر با همکاری و مشارکت بخش‌ها و نهادهای مختلف مردمی است.

با این نگاه و با مشارکت مجموعه‌های مردمی بیش از 500 جشن و برنامه به مناسبت فرارسیدن دهه فجر با عنوان "این پرچم بالاست" در سطح شهر اصفهان در نظر گرفته شد تا فضای شهر به فضایی انقلابی همراه با شور و نشاط برای شهروندان تبدیل شود.

در پایان باید یادآور شویم که قطار اقدامات عمرانی و طرح‌های توسعه‌ای شهر اصفهان با همت والای شهرداری در حال حرکت است که البته در اینجا به دلیل محدودیت‌های نوشتاری امکان عنوان همه اقدامات و خدماتی که به شهروندان عزیز اصفهان ارائه شده و می‌شود وجود ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار