وکیلی:
عضو هیئت رئیسه مجلس :ما در کشور داریم جوری حکومت می‌کنیم، هم ما در مجلس، هم دوستان ما در دولت، هم دوستان در قوا و دستگاههای دیگر طوری داریم حکومت می‌کنیم که گویا در کشور هیچ مشکل بحرانی وجود ندارد.
کد خبر: ۳۷۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲ 03 February 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمد علی وکیلی در گفتگویی طولانی با مشرق به سئوالات خبرنگار این سایت پاسخ داد .
این گفتگو که قبل از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام شده بود بدون تغییر منتشر شده است.
در بخشی از این گفتگو وکیلی گفت : ما هیات رئیسه مجلس در دیدار اعضای شورای محترم نگهبان، آنجا هر کدام از دوستان ما یک تحلیلی دادند و من هم تحلیلی عرض کردم. من آنجا خطاب آیت الله جنتی عرض کردم که من از هشتاد روز عضویتم در مجلس هیچ لذتی نبردم ...
سئوال :بحث شورای نگهبان پیش آمد. شما جایی گفته بودید که در مجلس گفتمان خداترسی حاکم نیست و گفتمان شورای نگهبان ترسی حاکم است. (با خنده) شما هم که به گفته خودتان با این کار خوب شورای نگهبان راهی مجلس شدید. شما گفتمان خداترسی بر ذهنتان حاکم است یا گفتمان شورای نگهبان ترسی. آیا اساساً می‌شود نماینده‌ای در مجلس باشد، وکیل مردم باشد و اساساً از خدا نترسد و از شورای نگهبان بترسد؟

وکیلی :ببینید من به دو شکل می‌توانم این سؤال شما را پاسخ دهم. یک جواب که معمول است و در اردوگاه برخی از دوستان خیلی رواج دارد. شعار بدهند من شب تا به صبح خوابم نمی‌برد، برای اینکه درد مردم و درد تکلیف دارم. از این شعارها. یک جواب هم همین است که من قبلاً گفتم. من این جواب را خدمت آیت الله جنتی عرض کردم. ما هیات رئیسه مجلس در دیدار اعضای شورای محترم نگهبان، آنجا هر کدام از دوستان ما یک تحلیلی دادند و من هم تحلیلی عرض کردم. من آنجا خطاب آیت الله جنتی عرض کردم که من از هشتاد روز عضویتم در مجلس هیچ لذتی نبردم ... .

سئوال : الان که شش ماه گذشته از زمان ورود شما به مجلس چه، آیا لذت برده‌اید از این مدت؟

وکیلی : نه حقیقتاً. دلیل و شاهدش هم این است که هر کس از آشنایان به من می‌رسد می‌گوید این شش ماه حضور شما در مجلس گویا شش سال بر عمر شما اضافه کرده است به لحاظ شکستگی چهره. من آن روز گفتم که من از 80 روز گذشته هیچ لذتی نبردم چون گفتمان حاکم بر راهروهای مجلس ما نه خداترسی است نه مردم باوری. بلکه شورای نگهبان ترسی است؛ و البته ایشان واقعاً کریمانه پاسخ دادند. دور از انتظار من. چیزی را که ما واهمه داشتیم مربوط به لایحه قانون انتخابات بود. خود ایشان

آنجا فرمودند که این قانون انتخابات را یک کاری کنید؛ یعنی معلوم بود که خود ایشان هم عرض من را قبول دارد؛ و به همین دلیل گفتند بنشینید این قانون را در یک کارگروه مشترک یک کاری کنید.

من معتقدم مجلس ما می‌توانست بهتر از این باشد. الان هم معتقدم مجلس خیلی بهتر از این می‌تواند عمل کند. معتقدم اینکه ما بیفتیم در یک روال جاری به اصطلاح روزمره و شروع کنیم به قانونگذاری، فارغ از اینکه اولویتهای کشور چیست، این اصلاً کار درستی نبوده و به صلاح شرایط اکنون کشور نیست.

معتقدم شرایط کشور شرایط عادی نیست که ما افتادیم در یک روال عادی روزمره. شرایط کشور خیلی حاد است. به لحاظ به اصطلاح شاخصهای اجتماعی شرایط از مرز هشدار گذشته است. نرخ بیکاری ما، نرخ بزه‌های اجتماعی، طلاق در کشور، نرخ وضعیت بحران آب، وضعیت خاک کشور اینها همه از مرز هشدار گذشته است. خاک کشور به شدت فرسوده شده است. وضعیت هوا از مرز هشدار گذشته و امروز هوایی که در تهران شاهد هستیم این مرگ تدریجی را دارد برای نسل کنونی و آینده ما رقم می زند. این‌ها از مرز هشدار گذشته است.

ما در کشور داریم جوری حکومت می‌کنیم، هم ما در مجلس، هم دوستان ما در دولت، هم دوستان در قوا و دستگاههای دیگر طوری داریم حکومت می‌کنیم که گویا در کشور هیچ مشکل بحرانی وجود ندارد. مثال می‌آورم. ما فقط در مورد بحران آب، اگر بدانیم که ذخیره آب در کشور چگونه است و پنج سال آینده فقط از منظر آب چه وضعیتی در انتظار این کشور است، من شک ندارم که مسئولان ما از هشت ساعت خواب مجازشان بیشتر از 2 ساعت نمی‌توانند بخوابند. باید یک کاری بکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار