در پي تهديد هر ساله دولت تركمنستان براي قطع گاز؛
معمولا هرسال زمستان اسمشان حداقل یک بار به گوش می رسد. "همسایه ترکمن" اولین بار در زمستان سرد چند سال قبل به خاطر تهدید به قطع صادرات گاز به کشورمان خبرساز شد
کد خبر: ۳۵۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹ 09 January 2017















به گزارش تابناك البرز؛ معمولا هرسال زمستان اسمشان حداقل یک بار به گوش می رسد. "همسایه ترکمن" اولین بار در زمستان سرد چند سال قبل به خاطر تهدید به قطع صادرات گاز به کشورمان خبرساز شد و از آن سال به بعد هربار که موج سرما در کشور تشدید شده، یکی از نگرانی های تکراری، احتمال بد عهدی ترکمنستان در تامین گاز استانهای شمالی کشور و بروز مشکل در تامین گاز شهرها و روستاهایی بوده که گازشان از محل واردات از ترکمنستان تامین می شده است. 

قطع واردات؛ كاهش تشويش زمستاني
فریدون حسنوند در خصوص تهدید دولت ترکمنستان(ترکمن گاز) در موضوع قطع گاز به ایران در مصاحبه اي گفت: این خلاف تعهدات عرف دیپلماتیک است، که کشوری تمام قواعد و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به نوعی یک باجگیری دولتی را انجام می‌دهد و به دلیل این‌که ایران به گاز ترکمنستان نیاز دارد، هر دفعه بنا بر بهانه‌ها و دلایل غیرموجه به قطع گاز تهدید می‌کند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی این حرکت ترکمنستان را یک باجگیری دولتی و بین‌المللی می‌داند، افزود: قطعا مجلس و کمیسیون انرژی در برابر این موضوع ایستادگی می‌کند و دولت را به قطع واردات گاز از ترکمنستان ملزم می‌کند.

دلیل ترکمنستان هم عجیب است، می گویند "انتقال گاز به ایران را قطع کردیم چون به ما پول نمی دهند". این نشان می دهد که مشکل گاز نیست، اما به نظر می رسد که گویا از جانب ایران مشکل پولی وجود دارد".

آن سوي مذاكرات
اوزدمیر با اشاره به این که ایران یکی از کشورهایی است که واردات گاز زیادی دارد و میزان مصرفش 4 برابر ترکیه است، خاطر نشان کرد: "ایران سالانه 8 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند، اما از سوی دیگر میزان بیشتری از ترکمنستان وارد می کند. بخش گاز ایران سال ها است که به علت ضعف سرمایه گذاری، تکنولوژی و منابع مالی به بخشی ناکارآمد تبدیل شده است. چون قطعی گازی که برای ایران صورت گرفته بیشتر از میزان صادرات آن به ترکیه است، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. این هم ناخواسته بر تعادل گازی ایران اثر خواهد داشت و آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد".

وزارت امور خارجه ترکمنستان تاکید می‌کند ،اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران به دور از انصاف صادر شده زیرا در این اطلاعیه همه ایرادات متوجه ترکمنستان است، در صورتی که این موضوع صحت ندارد.

در ادامه بیانیه آمده است، در اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران، نقض قرارداد از طرف شرکت ملی گاز ترکمنستان در ارتباط با کیفیت و حجم گاز ارسالی مورد انتقاد قرار گرفته است که این موضوع حقیقت ندارد.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است، یکی از اصول اصلی قرارداد، تعهد به پرداخت بدهی در موعد مقرر بوده است در صورتی که شرکت ملی گاز ایران طی چند سال متمادی این بند از قانون را نقض و ضمنا در این خصوص، شرکت به طرف ترکمنی هیچگونه خسارت مالی پرداخت نکرده است.

جوابيه دولتي
روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به اطلاعیه صادره مورخ  ٣ ژانویه ٢٠١٧  وزارت محترم خارجه ترکمنستان در خصوص قطع صادرات گاز به ایران موارد زیر را به استحضار عموم می رساند:
 
١) شرکت ملی گاز ایران در طول سال های اخیر، مطالبات جاری وبخشی از بدهی قبلی خود را به شرکت ترکمن گاز که بالغ بر بیش از٤,٥میلیارد دلار گردیده، با حسن نیت و از طرق مختلف پرداخت نموده است.
 
بنابراین آنچه به عنوان بدهی شرکت ملی گاز ایران مطرح می باشد، مربوط به سال های تحریم بوده، ضمن اینکه در آن دوره نیز اگرچه امکان پرداخت مستقیم به دلیل تحریم های بین المللی مقدور نبوده اما مبالغ معتنابهی با توافق طرفین در قالب صادرات کالا و خدمات به شرکت ترکمن گاز پرداخت گردیده و نیز صدها میلیون دلار برای صادر کنندگان صادرات کالا و خدمات، از طرف شرکت ملی گاز ضمانت نامه صادر شده است.
در بيانيه اي آمده ؛ به آگاهی می‎رسانیم همکاران ما در صنعت نفت و شرکت گاز تمهیدات لازم را برای جلوگیری از قطع گاز شبکه مصرف خانگی در نظر گرفته‎اند و با یاری خداوند و همراهی مردم در کاهش مصرف سوخت این دوره سرما نیز با حداقل مشکل پشت سر گذاشته خواهد شد.»

در همین حال، برخی منابع نیز اعلام کرده اند، هرچند شرکت ترکمن گاز ترکمنستان در اقدامی سؤال برانگیز از پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۲ دی ماه ۹۵ صادرات گاز طبیعی به ایران را متوقف کرد، جریان سوآپ گاز طبیعی کماکان بین دو کشور برقرار است.
شرکت ملی گاز ایران با انتشار بیانیه رسمی، ضمن اعلام اینکه جریان گاز وارداتی از ترکمنستان به دلیل کارشکنی این کشور قطع شده، ضمن درخواست از عموم مشترکان شبکه گاز مصرفی برای رعایت اصول مصرف بهینه، از تمهیدات لازم برای تامین گاز استان‎های شمالی خبر داد.

آينده گاز رساني و  واردات
با توجه به تهديدات هر ساله تركمن ها و مشكلاتي كه در پي آن براي مردم شمال كشورمان هر ساله ايجاد مي شود لازم است دولت قبل از ايجاد بحران بايد اقدامي كند؛ در اين راستا دولت تدبير و اميد منفعلانه رفتار كرده و چنان چه در سال هاي پيش مقتدرانه عمل مي كرد و يا مشكلش را با اين كشور حل مي نمود امروزه شاهد نامه نگاري هاي پي در پي نبوديم و مردم را با طرح بيانيه گيج نمي كرديم. حال اين سوال از دولتمردان مي شود كه به راستي چرا در اين خصوص مديريت بحران صورت نگرفته و با رفتار منفعلانه سبب تشويش اذهان عمومي را فراهم كرديم؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار