حذف یارانه در دستور کار دولت قرار گرفت
شش سال از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد؛ قانونی که در دولت دهم اجرا شد و به دولت یازدهم به ارث رسید. این قانون به دلیل نقاط ضعف و آثار و تبعاتی که داشت، از همان روزهای اول با انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۳۵۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ 09 January 2017
به گزارش تابناك البرز؛ شش سال از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد؛ قانونی که در دولت دهم اجرا شد و به دولت یازدهم به ارث رسید. این قانون به دلیل نقاط ضعف و آثار و تبعاتی که داشت، از همان روزهای اول با انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان روبه‌رو می‌شد، اما با این وجود، دولت احمدی‌نژاد با شعار ایجاد برابری اجتماعی و اقتصادی، تاکید بر اجرای آن داشت.

یکی از اهدافی که هدفمندی یارانه‌ها دنبال می‌کرد، توزیع عدالت اقتصادی و از بین بردن نابرابری‌ها بود، اما حال پس از گذشت 6 سال، نه‌تنها توزیع درآمد بهبود نیافته است، بلکه بنا به گزارش‌ها، بُعد خانوار دهک اول نسبت به سال 1388 بیش از 1.6 (در سال 1393) برابر بیشتر شده است. تحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس از این اتفاق این است که طی این سال‌‌ها خانوارهای جوان‌تری به دهک فقیر پیوسته‌اند و مهم‌ترین دلیل قرار گرفتن در دهک پایین درآمدی، فقدان اشتغال مكفی است.در این راستا آن چه میراث دولت گذشته بود نه تنها به اهداف خود نرسیده بلکه برای دولت حاضر دردسر ساز شد به طوری که برای چندمین بار ناچار به حذف یارانه افراد شد که خود سبب مشکلاتی در آینده خواهد شد.

مجلس نهم و یارانه
مجلس نهم در آخرین ماههای حضور،در جریان تصویب قانون بودجه سال 95 دولت را مکلف به قطع یارانه 24 میلیون نفر کرد،مصوبه ای که بسیاری اعتقاد داشتند بیش از آنکه اهداف اقتصادی دنبال کند،سیاسی است. با این حال دولت معتقد بود که طرح حذف دهک های بالای درآمدی باید به تدریج صورت بگیرد.در سال های جاری این هدف دنبال شده اما هنوز آمار دقیقی از حذف یارانه بگیران دهک های بالای درآمدی مشخص نیست.علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اخیرا اعلام کرده که برای 3 میلیون نفر  پیامک حذف یارانه  ارسال شده است.

نگاه سیاسی در مجلس گذشته نه تنها باعث تشویش بسیاری از افرادی شد که به دنبال دریافت یارانه هستند بلکه بسیاری از سرمایه داران را نسبت به ارائه اطلاعات خود به دولت بی اعتماد کرد. از این رو دولت امید از مردم در ابتدا درخواست کرد که خود داوطلبانه اقدام به انصراف از یارانه کنند که این اعتماد به مردم آثار خوبی را در پی داشت اما در حال حاضر دولت یازدهم در صدد حذف تعداد بیشتری از یارانه بگیران است. امری که احتمالا سبب تشویش خواهد شد.

حذف یارانه، اجرایی نمی شود!
محمدباقر نوبخت در سخنانی، گفت: اگر بحث عدالت را کنار بگذاریم باید بگویم از نظر دولت حذف یارانه‌ پردرآمدها امکان اجرایی شدن ندارد. سال گذشته در تبصره 20 قانون بودجه دولت موظف شد یارانه نقدی افراد پردرآمد را حذف کند، دولت بر اساس این تکلیف حدود 4.5 میلیون نفر را از دریافت یارانه نقدی حذف کرد، اما پس از آن بنا بر برخی ضرورت‌ها و ارائه اسناد از طرف برخی خانوارها و نیز توصیه نمایندگان مجلس، متوجه شدیم در حال ظلم به 1.5 میلیون نفر هستیم و باید یارانه آنها را برگردانیم از این جهت مجدداً یارانه نقدی 1.5 میلیون نفر بازگردانده شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره گفت: همکارانم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدلهایی را طراحی کرده اند تا اطمینان داشته باشیم یارانه هیچ فردی که نیازمند است قطع نشود. برخی افراد در مجامع به ما مراجعه می کنند که یارانه ما قطع شد. برای ما دشوار است ببینیم در تعداد افرادی که یارانه قطع شد، این اشخاص نیازمند هم وجود داشتند. ما هم اکنون به 75 میلیون نفر یارانه می دهیم. آقای رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه تاکید دارند که مبادا کسی نیازمند باشد و شما هم بی توجهی کنید و یارانه را قطع کنید. با مدلی که طراحی شد، امیدواریم همه کسانی که نیازمندند یارانه شان قطع نشود. این را با اطمینان می گویم که مصممیم یارانه هیچ نیازمندی قطع نشود. برای تولید و اشتغال هم به همین ترتیب که عرض کردم یارانه تعلق می گیرد.

اگر احراز شود افرادی نیازمند نیستند، قانون ما را موظف به قطع کرده. احتیاط اقتضا می کند در صورتی که شک داشته باشیم یک فرد نیازمند است یا نیست، به سمت قطع یارانه نمی رویم. اگر کسی واقعا معترض باشد بلافاصله یارانه او را وصل می کنیم. ما همچنین اجازه داریم از یک ردیف گلوبال به مقدار مورد نیاز برای پرداخت یارانه ها استفاده کنیم.

حذف یارانه پردرآمدها! بار دیگر
این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف خانواده‌های پردرآمد از شمول افراد یارانه‌بگیر منابع آزاد شده را به توانمندسازی و پرداخت مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص دادند.

با تصویب مجلس شورای اسلامی دولت موظف شد در طول اجرای قانون برنامه هر سال حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را علاوه بر یارانه موجود متناسب با محرومیت ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار از محل هدفمندی سازی یارانه‌ها و حذف یارانه خانواده‌های پردرآمد در ردیف بودجه خاص سنواتی تأمین و از طریق سازمان‌های مذکور پرداخت کند.

آینده یارانه
دولت برای حذف یارانه های افراد پردرآمد مشقت بسیاری را متحمل شد تا جایی که بنا به ورود مجلس شورای اسلامی ملزم به حذف یارانه های این دسته از افراد شد. سوابق این کار نشان می دهد افراد بسیاری از این طریق با قرار گرفتن در لیست پردرآمد ها به اشتباه یارانه شان حذف خواهد شد و ضربه خواهند دید که این امر سبب تشویش اذهان مردم خواهد شد. نگرانی از قطع یارانه در نظر مردم بی کفایتی دولت محسوب خواهد شد. دولت در این راستا باید حساسیت زیادی در تشخیص افراد پردرآمد از سایر نشان دهد به گونه ای که حساسیت درباره ی این امر در میان مردم بیش از این ایجاد نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار