رکورد گرم‌ترین سال، رسوایی شرکت‌های خودروسازی و مرگ تدریجی صخره‌های بزرگ مرجانی استرالیا از جمله خبرهای تلخ زیست‌محیطی در سالی بودند که به پایان رسید.
کد خبر: ۳۵۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱ 03 January 2017

به گزارش تابناک : با این حال توافق‌تاریخی پاریس کورسوی امیدی برای آینده‌ای بهتر را رقم زد.

دویچه‌وله در مطلبی تازه به بررسی مختصر برخی از رویدادهای مهم محیط زیستی در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) پرداخته که به شرح زیر است:

گرم‌ترین سال تاریخ

در ماه ژانویه ۲۰۱۶  کارشناسان اعلام کردند که سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال کره زمین از زمان آغاز ثبت دمای هوا تاکنون بوده است. اما گرم شدن زمین در ماه‌های بعدی همچنان ادامه داشت تا جایی که سال ۲۰۱۶ این رکورد را از آن خود کرد. دمای کره زمین در مقایسه با دوران پیشاصنعتی (اواسط قرن ۱۹) ۱.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

دستکاری خودروهای دیزلی

آزمایش‌های متعدد اثبات کردند که تقریبا تمامی خودروهای دیزلی تولیدی، دستکاری شده و سیستم تصفیه اگزوز آنگونه که مقرر شده‌، عمل نمی‌کند. نتیجه این رسوایی به معنای در خطر قرار گرفتن زندگی ساکنان شهرها و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بوده است. این واقعه موجب شده تا اینک بحث‌های متعددی در رابطه با حذف خودروهای دیزلی از شهرها در سراسر جهان به جریان افتد.

پنجمین سالگرد فاجعه اتمی فوکوشیما

در ماه مارس شهر فوکوشیما در کانون توجه قرار گرفت. پنج سال پیش در رآکتورهای ۱، ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای این شهر، سوخت هسته‌ای ذوب شده و رآکتور ۴ نیز آتش گرفت. نیروگاه فوکوشیما هنوز تحت کنترل کامل درنیامده و نشت مواد رادیواکتیو ادامه دارد. به گفته دولت ژاپن فاجعه اتمی فوکوشیما تا بدین‌جا ۱۷۵ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته است.

مرگ مرجان‌ها

دیواره بزرگ مرجانی در شرق استرالیا بزرگترین مجموعه صخره‌های مرجانی در دنیا به شمار می‌رود و به عنوان میراث جهانی زیست‌محیطی یونسکو به ثبت رسیده است. افزایش دمای آب اقیانوس‌ها در سال‌های اخیر موجب مرگ مرجان‌ها و تغییر رنگ آنان به سفید شده است. دیواره بزرگ مرجانی ۲۰۰۰ کیلومتر طول دارد و زیستگاه ۴۰۰ نوع مختلف مرجان، ۱۵۰۰ نوع ماهی و بیش از ۴۰۰۰ گونه از نرم‌تنان است.

کشمکش‌های جدی بر سر گلایفوزیت در اروپا

گلایفوزیت (گلیفسات) پرفروش‌ترین سم علف‌کش در جهان است. طبق اعلام آژانس جهانی تحقیقات سرطان، این محصول سرطانزاست و در محصولات کشاورزی می‌توان ردپای آن را یافت. اعلام موضوع به بحث‌ها و کشمکش‌های متعددی در رابطه با مصرف این سم علف‌کش دامن زده است. کمیسیون اروپا تا پایان سال ۲۰۱۷ استفاده از گلایفوزیت را مجاز دانسته است. قرار است تا آن زمان پژوهش‌های بیشتری روی این محصول شیمیایی صورت بگیرد.

دور دنیا با انرژی خورشیدی

هواپیمای خورشیدی "ایمپالس ۲" ساخته دانشمندان سوئیسی توانست در سال ۲۰۱۶ دور دنیا پرواز کند. صفحه‌های خورشیدی نصب شده روی بال‌های دراز این هواپیما سوخت مورد نیاز برای ملخ و باتری تعبیه شده در بدنه را تأمین کردند. به این ترتیب خلبان‌ها این امکان را داشتند که در شب نیز به پرواز خود ادامه دهند.

آب و هوای طغیانگر

سال ۲۰۱۶ در بسیاری از نقاط کره زمین چه در زمستان و چه در تابستان شاهد آب‌وهوایی طغیانگر بودیم که موجی از هوای داغ و سوزان، آتش‌گرفتن جنگل‌ها و بروز سیلاب را شامل می شود. هر چند گرمایش زمین در سال‌های اخیر موجی از تغییرات آب‌وهوایی را به همراه داشته است، اما با این حال هنوز نمی‌توان با قطعیت آن را عامل تک‌تک رخدادهای آب‌وهوایی یاد شده دانست.

شش میلیون قربانی

۹۰ درصد از مردم جهان با آلودگی شدید هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق پژوهش سازمان جهانی بهداشت سالانه نزدیک به شش میلیون نفر در اثر پیامدهای آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این معضل بیش از همه در شهرهای بزرگ قربانی می‌گیرد. تردد وسایل نقلیه، سوزاندن چوب و زغال‌سنگ سه عامل مهم ایجاد آلودگی هوا در جهان به شمار می‌روند.

پذیرش توافق‌نامه اقلیمی پاریس از سوی آمریکا و چین

چین و آمریکا در ماه سپتامبر بر پیمان جهانی تغییرات آب‌وهوایی موسوم به "توافق‌نامه اقلیمی پاریس" مهر تأیید زدند. این توافق‌نامه اینک از سوی ۱۱۸ کشور تصویب شده و از روز ۴ نوامبر رسما به اجرا گذاشته شد. طبق توافق‌نامه تاریخی پاریس جامعه بین‌المللی موظف است تا با در پیش گرفتن اقدامات پیشگیرانه، میانگین گرمایش زمین را تا "زیر ۲ درجه سانتی‌گراد" نسبت به شروع انقلاب صنعتی نگاه دارند.

دشمن شماره یک محیط زیست

هواپیما یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده محیط زیست است. افزایش رونق سفرهای هوایی به معنای افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای است. در ماه اکتبر سال گذشته ۱۹۱ کشور در کیگالی، پایتخت رواندا بر سر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به توافق رسیدند و متعهد شدند تا سال ۲۰۲۱ با اجرای پروژه‌های مختلف سهم کوچکی در راستای تحقق این هدف ایفا کنند. با این حال اقدامات پیش‌بینی‌شده برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی همچنان ناکافی هستند.

خورشید به جای زغال‌سنگ

۴۵ کشور جهان در کنفرانس اقلیمی مراکش متعهد به چشم‌پوشی از زغال‌سنگ و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شدند. مراکش نخستین نیروگاه عظیم خورشیدی خود را به راه انداخته است. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به شمار می‌رود که در شهر ورزازات ساخته شده است.

طرح محیط زیستی آمریکا برای قطب شمال

باراک اوباما در پایان هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش حفاری در بخش‌های بزرگی از قطب شمال را ممنوع کرد. از همین رو مجوزهای جدید برای حفاری نفت و گاز در این مناطق صادر نخواهند شد. این تصمیم اوباما استقبال حامیان محیط ‌زیست و خشم دست‌اندرکاران صنعت نفت آمریکا را به همراه داشت. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا اعتقاد چندانی به گرمایش زمین ندارد و از منتقدان سرسخت طرح محیط ‌زیستی اوباما بوده است.




منبع : ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار