مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی از طوایف مختلف شهرستان خواست با تصمیم جمعی مورد یا موارد وقفی را پیشنهاد و ثبت کنند تا عواید آن در راستای نیت واقفین در زمینه های مختلف مانند کمک هزینه تحصیل دانش آموزان بی بضاعت، احداث بیمارستان، ایجاد اشتغال جوانان، رونق ازدواج و سایر موارد پیشنهادی واقفین هزینه شود.
کد خبر: ۳۳۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷ 01 December 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،وقف یکی از کارهای حسنه ای است که شاید از نظر اصطلاح فقهی آن مختص به جوامع اسلامی باشد اما از نظر محتوای آن کاری بسیار پسندیده در تمام فرهنگ ها و ملل مختلف بوده و هست.
آنچه که در استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد تاکنون مرسوم بوده است، وقف عام از نوع انتفاعی یعنی اگر واقف نظرش از وقفی که نموده تحصیل درآمد نباشد و استفاده عامه داشته باشد واقف انتفاعی است مانند وقف بر مساجد، مدارس، ساختن پل و غیر ، بوده است.
اما وقف منفعتی یعنی منظور واقف از وقف مال یا اموال تحصیل درآمد باشد و عناوین عامه دارد مثل وقف به تعزیر امام حسین علیه السلام، اطعام، تهیه دارو و درمان، کمک به فقرا، کمک به دانش آموزان کم بضاعت و غیره که سازمان اوقاف و امورخیریه یا متولیان محترم موقوفات وظیفه دارند بنابر نیات واقفین خیراندیش منافع درآمد حاصل از موقوفات را به مصرف مقرر وقفنامه برسانند.
این نوع وقف متاسفانه چندان در استان کهگیلویه و بویراحمد رونقی نداشته و کمتر در این زمینه موقوفاتی مشاهده شده است.
از طرف دیگر بحث وقف های طایفه ای بنابر ، بافت طایفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد ، موضوعی است که می تواند گره گشا در برنامه موقوفات ، مناطق مختلف استان باشد.
مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی در گفت و گویی اظهار کرد:شهرستان بهمئی با وجود داشتن خیرین و  واقفین در زمینه وقف های مذهبی، همچنان چشم به راه اولین واقف در زمینه وقف منفعتی عام است.
عبدالمحمد نمازی تصریح کرد:مردم شهرستان بهمئی همچنان پا به پای سایر نقاط استان در زمینه وقف حسینیه و مساجد گام های موثری برداشتند و در این راستا موقوفات متعددی داریم اما هنوز اولین وقف عمومی و درآمدزا در شهرستان ما ثبت نشده است.
نمازی که با پایگاه خبری آوای ماغر گفتگو می کرد،با اشاره به بافت عشیره ای شهرستان بهمئی و لزوم استفاده از این ظرفیت جهت توسعه شهرستان، گفت: بافت عشیره ای  و قومی بهمئی به ما این فرصت را میدهد تا وقف های خانوادگی، طایفه ای و عشیره ای داشته باشیم.
وی افزود:در صورتی که اجتماع، طایفه و یا جمعی بتوانند به صورت گروهی یک مورد وقف عمومی منفعتی در شهرستان بهمئی ثبت کنند، نه تنها نام نیک آنها برای همیشه در تاریخ شهرستان ماندگار می شود و آثار و برکات آن برای آنها باقی می ماند بلکه در شرایط کنونی حاکم بر شهرستان، می تواند به توسعه و عمران شهرستان  نیز کمک بزرگی کند.
 
آیا بهمئی می تواند پیشتاز موقوفات طایفه ای و منفعتی شود؟
نمازی با تاکید بر چشم به راه بودن این اداره به همت طوایف مختلف شهرستان بهمئی جهت برداشتن اولین گام در این زمینه، گفت: مطابق آیات قرآن کریم سابقون و پیشتازان هر عرصه دینی از جایگاه ویژه ای از برکات معنوی برخوردار هستند که عرصه وقف و احسان  نیز از این قاعده الهی مستثنی نیست.
نمازی ادامه داد:به طور یقین برداشتن گام اول در زمینه وقف عمومی درآمدزا منجر به ثبت موقوفات بعدی در شهرستان می شود که آثار و برکات این سنت حسنه به اولین ها هم می رسد.
مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی از طوایف مختلف شهرستان خواست با تصمیم جمعی مورد یا موارد وقفی را پیشنهاد و ثبت کنند تا عواید آن در راستای نیت واقفین در زمینه های مختلف مانند کمک هزینه تحصیل دانش آموزان بی بضاعت، احداث بیمارستان، ایجاد اشتغال جوانان، رونق ازدواج و سایر موارد پیشنهادی واقفین هزینه شود. 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
حیف مدیریت که نمازی هم یکیش باشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار