بررسی نقاط ضعف و قوت هفته نکوداشت اصفهان
تابناک: سوم اردیبهشت هر سال از سوی مسئولان شهری اصفهان به نام روز اصفهان نام گذاری شده و چند سالی است به خاطر این روز از سوم تا نهم اردیبهشت جشن و برنامه هایی تحت عنوان هفته نکوداشت اصفهان برگزار می شود.
کد خبر: ۳۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵ 09 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان، سوم اردیبهشت هر سال از سوی مسئولان شهری اصفهان به نام روز اصفهان نام گذاری شده و چند سالی است به خاطر این روز از سوم تا نهم اردیبهشت جشن و برنامه هایی تحت عنوان هفته نکوداشت اصفهان برگزار می شود.

امسال نیز همانند سنوات گذشته، مجموعه های شهرداری اصفهان در کنار یکدیرگ به برگزاری 32 ویژه برنامه پرداختند که از آن ها می توان به : جشنی به رنگ اصفهان، سومین هفته گردشگری محلات در میدان امام علی (ع)، نمایشگاه عکس تئاتر اصفهان، سومین جشنواره 'موسیقی اصفهان'، فضاسازی شهری با 10 المان و 250 تابلو، جشنواره عکس شیخ بهایی در اصفهان، اختتامیه همایش ملی گردشگری محلات اصفهان، توزیع لوح فشرده موسیقی اصفهان، ورک شاپ نقاشی در پل خواجو، موزه ای سیار از کاروان تاریخی اصفهان، افتتاح مرکز گردشگری سلجوقی همزمان با هفته اصفهان، بزرگداشت مرد سفال ایران، جشنواره فرش ماسه ای با نماد اصفهان، نمایش روشنایی در شهر، رونمایی از کتاب 'صفای دل'، اختتامیه جایزه ادبی 'قصه محله ما'، نقشی ماندگار با دستان کودکان اصفهانی، رونمایی از سرود اصفهان به سه زبان زنده دنیا، اختتامیه سالانه ملی نقاشی اصفهان از منظر گردشگری اشاره کرد.

محوریت برنامه های امسال آشنایی مردم با اصفهان دوره سلجوقی بود و از همین رو بیشتر این برنامه ها پیرامون این دوره از تاریخ اصفهان برگزار شد.

برگزاری این برنامه ها از سوی مسئولان و فعالان فرهنگی شهر با انتقادات و پیشنهادات مختلفی رو به رو بود و نظرات مختلفی درباره این برنامه ها ارائه می شد.

http://www.mehranonline.net/_files/images/note/mehran%20(102).JPG

با توجه به این مسائل، سایت مهران، رصدخانه فرهنگی اصفهان، با دعوت از مسئولان و فعالان فرهنگی شهر به بررسی نقاط مثبت و منفی این برنامه های اجرایی پرداخت.در این جلسه، حاضران در سه نوبت جداگانه به ارائه نقاط قوت، نقاط ضعف و پیشنهادات خودپیرامون هفته نکوداشت اصفهان پرداختند.

نقاط قوت

http://www.mehranonline.net/ckfinder/userfiles/images/mehran%20(9).JPG

وحید ملتجی، از فعالان فرهنگی و عضو شورای سیاست گذاری مجموعه عاشورائیان درباره نقاط قوت این برنامه ها گفت: برگزاری چنین برنامه ای با این گستره نشان از فهم و شعور فرهنگی مسئولان دارد. افتخار به هویت و حواس جمعی برای به منصه ظهور رساندن این افتخار کار بزرگی است که منصفانه این است که در لابلای نقدها نقاط قوت نیز دیده شود. همه شهرها تولدی دارند و در آن روز با گرامی داشتن هویت شهرشان روی آنتن جهانی می روند و فرهنگ خودشان را به جهانیان نشان می دهند. اما وظیفه ای که ما داریم این است که مهم بودن هفته گرامیداشت اصفهان را به مردم یادآور شویم و برای رسیدن به این بلوغ نیاز به مرور زمان داریم تا کمک کنیم به عامه مردم تا به این فهم و بلوغ فرهنگی برسند و برای برگزاری این بزرگداشت همراه باشند.

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان در رابطه با نقاط قوت این برنامه تأکید کرد: برگزاری هفته نکوداشت اصفهان یعنی تزریق هویت اصفهانی به صورت مویرگی به بدنه جامعه، برنامه های میدان امام علی(ع) کاملاً متعلق به اصفهانی ها بود. احیای سلجوقیان برای همه تازگی داشت، همچنین برپایی برنامه لیله الرغائب برای اولین بار پایه گذار سنت مذهبی خوبی بود. معرفی دوران سلجوقیان یک جاذبه را به جاذبه های اصفهان و به مقاصد گردشگری اضافه نمود. ضمن اینکه حضور و استقبال مردم نیز بسیار چشمگیر بود.

http://www.mehranonline.net/ckfinder/userfiles/images/mehran%20(14).JPG

ابوالفضل قربانی، عضو شورای شهر اصفهان پیرامون نقاط ضعف این برنامه ها تصریح کرد: باعث خوشحالی است که تعدد برنامه های هفته نکوداشت بسیار زیاد بود و سنگینی کار را وقتی متوجه می شویم که وارد تنها یکی از این برنامه ها شویم و متوجه شویم که هماهنگ کردن یکی چقدر هجمه و مشکل دارد. در برنامه ها تنوع خاصی بود و سمت و سوی خودش را داشت و اگر پشتوانه خوب و قوی نداشت تعداد شرکت کنندگان افزایش نمی یافت. که یکی از نقاط قوت این کار افزایش تعداد شرکت کنندگان بود. خیلی از برنامه های اجرایی تازگی داشت. جسارت اجرا کنندگان در این برنامه مشخص بود، چرا که با علم به اینکه بعدا باید نسبت به برگزاری برنامه ها پاسخگو باشند جسارت خود را به صورت کامل در برگزاری برنامه ها نشان دادند.

نقاط ضعف

محمد عباس ظریفی، سردبیر رویش نیوز پارسال جلسه ای که بعد از هفته نکوداشت گرفته شد توسط خود تیم سازمان فرهنگی انجام شد اما امسال این کار توسط یک سایت خبری صورت پذیرفته و این یعنی پسرفت، در مباحثی که پارسال مطرح شد قرار شد که از ظرفیت شبکه های اجتماعی استفاده گردد اما امسال هم باز این ظرفیت مغفول ماند. آقای قاسم زاده چیزی پشت پرده نمی گذاشتند در ابتدا رقم را اعلام می کردند اما امسال همین کار نیز صورت نگرفت. شفاف سازی مالی انجام نگرفته است. مسأله بعدی دعوت نخبگانی است که این برنامه نیاز مبرم دارد. شاید خیلی از بچه های فرهنگی و سیاسی در این برنامه ها شرکت نکردند اما اگر از سوی سازمان یک دعوت نخبگانی صورت بگیرد حتی در بنرها و تبلیغات، یک پکی هم برای نخبگان شهر فرستاده شود میل و رغبت بیشتری جهت شرکت در این برنامه خواهند داشت.

http://www.mehranonline.net/ckfinder/userfiles/images/mehran%20(43).jpg

مهدی بقایی، رئیس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان بیان کرد: ما در هفته نکوداشت تفکیک مخاطب نداریم، در حوزه اطلاع رسانی از جهت اخبار برای رساندن این معرفی ها به سطح ملی و بین المللی بسیار بسیار ضعیف عمل می کنیم.

http://www.mehranonline.net/ckfinder/userfiles/images/mehran%20(100).JPG

حجت الاسلام سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصفهان دارای ظرفیت های فرهنگی قابل توجهی می باشد. وضعیت کنونی اصفهان در دست عرب های سنی و بهایی هاست. فرهنگ نسل آینده دیر یا زود تغییر می کند. آینده نزدیک با حوادث سختی روبرو هستیم. آن چیزی که باید پررنگ باشد کم رنگ تر است، آنهایی که زحمت کشیدند و اصفهان را هویت بخشیدند از زردتشت گرفته تا به امروز در این صحنه ها دیده نمی شوند. ما باید به مسائل اصلی و اساسی ورود پیدا کنیم. مثلا در میدان امام علی(ع) هیچ آثاری از جمهوری اسلامی دیده نمی شود. با کدام اندیشه این کارها صورت می پذیرد؟ قبل از پیروزی انقلاب پایگاه ها مساجد بود، امروز فرهنسگراها پایگاه شده اند، در مسجد قرآن و اخلاق و احکام یاد می دادند، بعد از یک کلید واژه قرآنی استفاده می کردند و یک نمایشنامه می ساختند. در شرایط فعلی که ابزار و امکانات به صورت متنوع تری وجود دارد باید از این امکانات استفاده کنیم. مشارکت مردمی نقش اساسی در این مراسمات دارد. این که یک برنامه ای برگزار شد حالا ما بشینیم بگوییم نقدها و قوت هایش را به چه دردی می خورد؟ باید کار اساسی انجام داد. البته من مخالف چنین جلساتی نیستم.

پیشنهادات

مهدی جویافر، فعال فرهنگی اصفهان تأکید کرد: به نظر بنده سبقه اسلامی اصفهان باید بیشتر از سبقه ایرانیتش دیده شود. به جای سلجوقیان به معرفی علماء و تاریخ معاصر بپردازیم. به جای تاریخ حکومتی ایران و اصفهان به انقلاب و تاریخ معاصر بپردازیم. الگوی اصفهان بعد از ظهور را به مردم ارائه دهیم. فضای مجازی ارزانترین فضا برای تبلیغ است باید از این فضا به نحو احسن استفاده کرد.

http://www.mehranonline.net/_files/images/youth/mehran%20(141).JPG

در پایان این مراسم نیز، علی قاسم زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در دفاع از برنامه های اجرا گفت: "گفتند چرا دیگر رویه نقد در سازمان ادامه پیدا نکرد؟ ما علاقمند بودیم که این کار ادامه یابد اما عده ای گفتند خودانتقادی نوعی لوس بازی فرهنگی است واجازه دهید که دیگران شما را به نقد بکشند. بنابراین، این شما هستید که باید ما را به نقد بکشید و ما نیز استقبال می کنیم. ما براساس یک نقشه هوایی فرهنگی در حال پیشبرد کارهایمان هستیم در نقشه جامعه ما همه این اتفاقات توجیه داشت. ما سراغ سلجوقیان رفتیم چون بخشی از هویت اصفهان متعلق به آنان است، شما اگر جدتان سه تیغه کرده باشد و عکسش در آلبوم خانوادگی تان باشد عکسش را بر می دارید؟ مسلم است که نه؟ چون جد شماست گوشه ای از هویت شماست، باید برای جوانان تعلق جغرافیایی، تاریخی و مذهبی ایجاد کرد، چرا فرار مغزها صورت می گیرد چون هیچ هویتی جوانان امروز از مملکتشان و شهرشان ندارند، چون هیچ تعلق خاطری ندارند پس باید این را ایجاد کرد. کسی که برای اولین بار به جرأت توانست از صفویه به خوبی یاد کند مقام معظم رهبری بودند.

ما به فکر یمن نیز هستیم اما آیا جوانان این شهر نیاز به تفریح ندارند؟ انقلاب گرامی داشته می شود محرم برگزار می شود هفته اصفهان نیز کنار بقیه مراسمات انجام می شود. ما لباسی که می بافیم باید بدانیم طرحی که می اندازیم بر کجای قامت شهر می نشیند. باید در مناصب حکومتی دیدمان باز باشد و همه اقشار جامعه را در نظر بگیریم، 60 درصد افراد جامعه با ما همخوان نیستند باید بتوانیم انها را نیز حلقه ای در وجودشان بیابیم و به نظام متصلشان کنیم باید مردم را وامدار نظام کنیم."

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار