کد خبر: ۳۲۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴ 13 November 2016
پس از گذشت سه سال از عمر مفید دولت تدبیر و امید سرانجام قرعه حضور دولت از دل البرز بیرون آمد و ستاره اقبال بر پیشانی استان البرز نشست.
استانی که طبق تقسیمات کشوری آخرین پلاک ثبتی را به خود اختصاص داده است و با وجود پتانسیل های بسیار بالا در زمینه های کشاورزي-اقتصادی –منابع انسانی –فرهنگی و اجتماعی –صنعت و معدن-سرمایه گذاری مواد هم چنان در سیطره پایتخت قرار گرفته و نتوانسته تواناییهای خود را به ظهور برساند . این در حالی است که بعد از استان شدن انتظار می رفت با ایجاد زیر ساخت های بنيادین و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت فرایند توسعه و تعالی آن با سرعت هر چه تمامتر به سمت وسوی پیشرفت سیر نماید. اما با این وجود هنوز واقعاً فقط در روی ساختار کشوری و روی برگه استان جلوه می کند و در ساختارهای ابتدایی و شاکله های استانی شدن بی نصیب مانده است.
این روزها در شرایطی که استان البرز آماده پذیرایی از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران می شود به حق است که مطالبات و خواسته های به حق و تحقق نیافته استانی با جمعیت 3 میلیون نفری بیان شود تا با تدبیرهای دولت تدبیر و امید گره کور مسائل متعدد این استان گره گشایی شود.
استان البرز دارای پتانسیل های بالقوه ای است که در صورت مدیریت صحیح و علمی به عنوان استان نمونه در زمینه توسعه و رشد خواهد بود حتی می تواند الگوی توسعه سایر استانهای کشور قرار گیرد. با این بیان که در قدم اول برای هر توسعه و رشد در هر زمینه موانع رشد و توسعه باید از سر راه برداشته شده و مقدمات توسعه و رشد فراهم شود.استان البرز با وجود پتانسیل های اقتصادی-منابع انسانی-اجتماعی و فرهنگی-کشاورزی- سرمایه گذاری-گردشگری زیست محیطی که دارد ولی موانع بسیاری مانع توسعه ورشد این مسائل هستند که به پاره ای از این مشکلات و موانع اشاره می شود.
1- ساختارهای اداری نوپا و استفاده از نیروهای كم کارآمد و بعضا كارآمد.2- سیاسی کاری این مسئله  طوری در استان نمود پیدا کرده است که البرز جایگاه و جولانگاه سیاسیون کشور شده است و هر گروه و جناحی برای استان البرز تصمیم می گیرد در واقع بیانگر این مسئله است که ثبات سیاسی وجود ندارد که سیاستهای توسعه و رشد استان را تدوین و به اجرا بگذارد 3- نبود چشم انداز برنامه های راهبردی و توسعه ای  به علت ضعيف بودن اراده در بین مسئولان و نبود پایگاههای داده ای  آمار و اطلاعات توسعه ای ، ضعف نیروها و مدیران کارآمد در حوزه برنامه ریزی و تدوین سند توسعه استان همه و همه مشکلات راهبردی هستند که در زمینه تدوین چشم انداز رشد و توسعه استان البرز وجود دارد4- با گذشت تقریبا ً 5 سال از استانی شدن البرز هنوز آمایش جغرافیایی این استان انجام نگرفته است استانی که نه پتانسیلهای بالقوه و نه نقاط قوت و ضعف آن و نه نیاز های آن شناخته شده است چگونه می خواهد پا به توسعه و رشد بگذارد.
5- یک دل و هم گام نبودن مسئولان شاید در ظاهر می توان گفت همه مسئولان استانی ،شهری و مجموعه مراکز تصمیم گیر باهم همدل و همگام هستند و لی مشکلات و خروجی های موجود نشانگر این مسئله است که همگامی و همدلی که نتیجه ان رشد و توسعه استان می باشد كمرنگ بوده و كافي نمي باشد.
برای هر رشد و توسعه و حل وفصل مشکلات در همه زمینه ها ابتدا باید مسائل بنیادی حل و فصل شود و مسائل که در فوق بیان شده جزء مسائل بنیادی عدم توسعه استان البرز می باشد که انشاء الله با تدبیر مقام محترم ریاست جمهوری در استان حل و فصل گردد مطالبات زیادی در همه حوزه ها در استان البرز وجود دارد که این مطالبات زیاد خود گویای عقب افتادگی استان و گریبانگیر بودن این استان دربسیاری از مشکلات است.
1- حوزه بهداشت و درمان
به علت سیاستهای غلطی که در دوران گذشته انجام گرفت هزینه های بهداشت و درمان برای خانواده ها سرسام آور و سنگین شد این هزینه ها در استان البرز به علت زیرساختهای بسیار ضعیف و سرانه های بهداشتی پایین برای مردم دو برابر بیشتر از سایر استانها شده است که مطالبه اصلی مردم در این حوزه ایجاد زیر ساختهای مناسب و همه گیر در تمام نقاط استان می باشد که حتماً مورد لطف مقام محترم ریاست جمهوری قرار بگیرد که این مسئله با روح و بهداشت و روان البرز نشینان درگیر است
2- حوزه اقتصادی
حوزه اقتصادی استان البرز به علت بین راهی و پل ارتباطی بودن نزدیکی به استان تهران ، وجود مراکز و شهرکهای صنعتی ،منابع انسانی و طبیعی جایگاه ارزنده ای برای رشد و توسعه دارد ولی متاسفانه این پتانسیل ها اصلاً موجبات رشد و توسعه استان را فراهم نیاورده که جا دارد در سفر ریاست جمهوری موانع رشد اقتصادی از طریق مسئولان شناسایی و برای رفع موانع آن به رییس جمهور محترم ارائه گردد که انشاء الله موانع موجود رفع و یا تعدیل گردد.
3- حوزه اجتماعی و فرهنگی
استان البرز طیف گسترده ای از قومیت های گوناگون است و به تعبیر مقام معظم رهبری از آن به عنوان ایران کوچک یاد شده یا به بیان دیگر می توان آن را به پایتخت اقوام قلمداد کرد که برای رسیدن به قله شکوفایی و خیزش و رویش نیازمند به گذر از فصل ریزشها و تنگناهای چالش برانگیز است . استان البرز در حوزه های فرهنگی و اجتماعی دارای مشکلات و معضلات فراوانی است. در حوزه فرنگ عدم هماهنگی دستگاههای متولی فرهنگ و عدم تدوین چشم انداز فرهنگی با توجه به قومیتها و آداب و رسوم مختلف ، عدم استفاده فرهنگی از پتانسیل های قومی و ارتقاء به فرهنگ متعالی اسلامی با بها دادن به خرده فرهنگهای قومی و نبود زیر ساختهای فرهنگی در کل مناطق استان و نا متناسب بودن آن با میزان جمعیت جزء مشکلات عدیده فرهنگی است . در حوزه اجتماعی استان البرز گربانگیر خیلی از معضلات مثل حاشیه نشینی ، رشد ناهمگون مناطق شهری ،بزهکاری ، اعتیاد ، پدیده دست فروشی ،کارت خوابها ، وجود چهار زندان و غیره همه و همه دست به دست هم دادند که استان البرز بعد از تهران یکی از استانهای مطرح در حوزه معضلات و مسائل اجتماعی است . البرز نشینان انتظار دارند دولت تدبیر و امید اندیشه ای ملی برای مسائل اجتماعی بیاندیشد و استان البرز را در صدر اقدامات اجتماعی و بهبود شرایط اجتماعی قرار دهد.
4- حوزه سیاسی و اداری
در این حوزه خواست اصحاب دانشگاهی ،نخبگان ، قومیت ها و سایر اقشار البرز ثبات سیاسی و استفاده از مدیران سیاسی کارآمد و نخبه است که کشتی تازه به آب انداخته شده البرز را به تمامی ساکنان آن به ساحل رشد و توسعه برساند. مدیرانی که از همه پتانسیل های سیاسی موجود در استان استفاده کند به دنبال حذف گروه و یا جریانی نباشد کشمکش های سیاسی را پایان و یا تعدیل کند . در حوزه اداری اختیارات کامل به استانداری تازه تاسیس البرز داده شود . از نیروهای خبره و کارآمد برای پیشبرد اهداف اداری استفاده شود از بروکراسی اداری کاسته شود ، ادارات چابکتر شوند تا بتوانند به برنامه ریزی های کارآمد دست بزنند تا اینکه به مسائل روزمرگی بپردازند.
5- حوزه زیست محیطی
در حوزه زیست محیطی استان البرز مثل سایر استانها بیشترين مشکل در زمینه آب و آلودگی و هوا را داراست علاوه بر دو مورد اساسی در استان البرز تخریب زیستگاههای طبیعی ،تبدیل زمین های کشاورزی به مراکز مسکونی ، تجاوز به حاشیه رودخانه ها و مکانهای متعدد گردشگری و تبدیل آن به مراکز مسکونی و ویلاهای شخصی و غیره جزء مسائل زیست محیطی استان هستند که انتظار می رود دولت اعتدال تدبیری اساسی در این زمینه در استان البرز بیاندیشد.
در پایان با گذری بر عناوین عمده ترین مطالبات عمومی اهالی البرز که از همه حوزه های فوق مورد نظر     می باشد که سر فصل اساسی خواسته های جامع عمل نپوشیده استانی است به این مقال خاتمه می دهم. چه اینکه هم مسئولین استانی و هم مدیران کشوری از چند و چون آنها بخوبی آگاهند و مکرراً توسط رسانه های دیداری و شنیداری و اهالی فضل و فرهنگ و دلسوزان معتمد و متخصص درباره آنها گفته و نوشته اند و بیان مفصل در هر یک از حوزه ها مجال طولانی تر و کارشناسی اساسی تری را می طلبند . امید که این رعایت اختصار در چشم انداز دولت اعتدال ثمر دهد و به برگ و بار بنشیند تا بهاری پر بلوغ و طلوعی پر و فروغی را در آفاق البرز به تماشا بگذارد.
مطالبات مهم البرز نشینان که در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی ،سیاسی و اداری ،بهداشتی و درمانی و زیست محیطی به اختصار بیان می شود.
1- باز آرایی مدیران دولتی با اولویت شایسته سالاری و بومی سازی
2- رفع مشکلات و مخاطرات زیست محیطی و توسعه پایدار
3- ساماندهی وضعیت بحرانی حمل و نقل عمومی
4- رفع معضلات شهری ،کمک به مدیران شهرداری و رفع مشکلات مدیریت شهری و تفکیک مدیریت شهری از جایگاه گروههای سیاسی و جناحی و مراکز قدرت
5- ارتقاء جایگاه شوراهها در شهر از طریق لایحه وزرات کشور به مجلس شورای اسلامی و جلوگیری از نفوذ مراکز قدرت و سیاسی در پارلمان تخصصی شهر که متأسفانه این مسئله در استان البرز بسیار بارز می باشد
6- راه اندازی و تسریع جریان پرهزینه و توقف یافته قطاری شهری
7- حل و فصل کمبود اعتبارات بودجه ای و تخصیص مساعدات ویژه و مضاعف دولت
8- جلوگیری قاطعانه از انتقال آب البرز به تهران
9- تسریع در اتمام پروژه همت و لزوم اجرای طرح کمربندهای شمالی و جنوبی
10- توجه به صنعت گردشگری و توریسم در استان البرز که دارای پتانسیل های مفید و بالقوه ای است
11- افزایش سرانه های پزشکی و عنایت به توسعه تجهیزات و منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان و حمايت از سرمايه گذاران و بخش خصوصي در اين حوزه
12- ایجاد فضاهای فرهنگی ،تفریحی با توجه به گستردگی جغرافیایی و گسترش روز افزون جمعیت
13- ارتقای سرانه های ورزشی و تکمیل پروژه های ناتمام در این حوزه پرمخاطب و وجود معضلات اجتماعی و فرهنگی فراوان و جمعیت جوان استان
14- استفاده از ظرفيت و پتانسيل هاي قوميت هاي موجود در ايران كوچك و رعايت حقوق همه اقوام با رويه وحدت در عين كثرت جهت اعتلا و پيشرفت و شكوفايي استان سرافراز البرز

                                                        محمدرضا نظري
                                                                    مدير مركز جراحي چشم نورديدگان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار