یادداشت;
پس از ماهها به اسارت گرفتن ماهیگیران ایرانی توسط دزدان دریایی سومالی مشخص شده است که ۸ نفر از گروگانها در زیر شکنجه دزدان جان سپرده اند و ۶ نفر هم به تنهایی و یا به کمک دولت سومالی فرار کرده اند اما هنوز این ماجرا مورد بی مهری و بی توجهی مسئولین و رسانه های داخلی قرار دارد.
کد خبر: ۳۲۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳ 09 November 2016
یکی از مخاطبین تابناک زنجان در یادداشتی ارسالی با اشاره به بحران گروگان گیری ملوانان ایرانی در بند توسط دزدان دریایی سومالیایی سکوت مسئولین در مورد این صیادان را به نقد کشید و نوشت:

این سیاهپوستان سومالیایی را که می بینید نه مبارز راه آزادی اند و نه انقلابی و ضد امپریالیسم، بلکه فقط بخاطر جبر روزگار و فقر و فلاکت راهزن و دزد دریایی شده اند و از قضای روزگار با همین تجهیزات اولیه و اندکی عزم راسخ اقیانوس آرام و دریای هند را به یکی از خطرناکترین مسیرهای دریایی برای دریانوردان بدل کرده اند و متاسفانه چندین ماه است که چند ماهیگیر هموطن ما را هم به گروگان گرفته اند و طلب باج می کنند!

دزدان دریایی سومالی - صیادان ایرانی - چابهار

آنگونه که از اخبار و اطلاعات مشخص است ۸ نفر از گروگانها در زیر شکنجه دزدان جان سپرده اند و ۶ نفر هم به تنهایی و یا به کمک دولت سومالی فرار کرده اند با این حال هنوز ۸ نفر از هموطنانمان در اسارت این دزدان دریایی آفریقایی هستند . . . 

این واقعه تلخ و دنباله دار شدن آن من را به یاد فیلم کاپیتان فیلیپس محصول سال ۲۰۱۳ هالیوود با بازی تام هنکس انداخت که براساس یک داستان واقعی ماجرای گروگان گیری تعدادی دریانورد آمریکایی را به تصویر می کشد که ناخدای آنها تلاش می کند کارکنانش را از چنگ گروگانگیرهای سومالیایی نجات دهد اما در انتها و مثل تمام فیلم های آمریکایی این نیروهای ویژه آمریکا بودند که وی و کشتی اش را نجات می دهند!

اگر به این ماجرا دقت کنید می بینید که آمریکاییها حتی از یک ماجرای ساده دزدی نیز به نفع خود چه استفاده های تبلیغاتی وسیعی می کنند و چگونه نیروهای نظامی و اطلاعاتی توخالی خود را بواسطه هالیوود توانمند نشان می دهند اما ما به لطف روحانی حقوق دان و سیاستهای تعاملی اش با جهان نشسته ایم و خبر مرگ تدریجی هموطنانمان در آفریقا را رصد می کنیم . . . 

ای کاش دولت یازدهم آنقدر که تبلیغات و تلاش بر سر افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی دارد برای نجات جان أین هموطنان محروم و مستضعف ماهیگیر ما هم تلاش می کرد تا امروز این عزیزان در کنار خانواده هایشان بس می برند . . . 

حال اگر جواد ظریف این مطلب را خواند امیدوارم به خود آید و گامی برای آزادسازی این هموطنان بردارد تا بدانیم واقعا دلسوز ایران و ایرانی هاست و در راه خدمت به ملت سومالی و آمریکا برایش فرقی ندارد . . . 

نظر شما چیست ؟

یادداشتی از: نوید کمالی - محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار