پایگاه ضد انقلاب ایران‌ وایر مطلبی را در مورد وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای احراز پست وزارت ارشاد منتشر کرده که در آن به پرونده های مفتوح قضایی وی پرداخته است.
کد خبر: ۳۱۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴ 26 October 2016
حامیان ولایت، به گزارش سرویس خبری، پایگاه ضد انقلاب ایران‌ وایر مطلبی را در مورد وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای احراز پست وزارت ارشاد منتشر کرده که در آن به پرونده های مفتوح قضایی وی پرداخته است.
 
 
ایران وایر می نویسد: از زمانی که شایعه استعفا یا تغییر وزیر فرهنگ ایران منتشر شد، گمان بسیاری این بود که دولت میانه روی ایران قرار است با بدست آوردن دل هنرمندان، رای آن ها را دوباره به سمت خودش بیاورد. این گمان، با انتخاب گزینه ای از یاران نزدیک حسن روحانی، با پیشینه اطلاعاتی و متهم در صدور فرمان قتل های دهه شصت، مورد تردید جدی قرار گرفته است.
 
 رضا صالحی امیری،‌ وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، در فضای سیاسی ایران، بیش از آن که با تجربه های فرهنگی و اقتصادی شناخته شود، به عنوان فردی اطلاعاتی شناخته شده است.
 
 
 او در دوران خاتمی به عنوان مدیر به وزارت اطلاعات رفت و تا رده مدیرکل اطلاعات خوزستان پیشرفت کرد. وقوع یک اتفاق امنیتی سبب به حاشیه رفتنش شد ولی در سال ۸۸، در کنار اصلاح طلبان به میدان سیاست باز گشت. بعد از اعتراضات سال 88 به خاطر حضورش در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، دوباره به حاشیه رفت اما پیش از انتخابات ۹۲ بعنوان مشاور اصلی ستاد حسن روحانی از پشت پرده خارج شد و به عنوان دومین وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شد.
 
 صالحی امیری یکی از چند فرد نزدیک و اصلی حسن روحانی است که از مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام که یه حلقه یا مکتب نیاوران معروف شده، با او همراه شدند.
 
 عنوان مکتب نیاوران، گروه فکری خاصی را معرفی نمی کند و معرف این است که دفتر کار آنها در منطقه نیاوران واقع شده است، با این حال چهره هایی چون صالحی امیری می گویند این حلقه گفتمان اعتدال را پایه ریزی کرده و بالا کشیده است. او مهرماه ۹۴ نخستین همایش اعتدال را برگزار کرد و دبیرخانه دائمی هم برای آن تدارک دیده است.
 
 حلقه ای که در به قدرت رسیدن روحانی به ریاست جمهوری نقش مهمی را ایفا کرد. صالحی امیری علاوه بر این در دوران دبیری حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی نیز همکاری نزدیکی با او داشت.
 
ایران وایر می افزاید: صالحی امیری که از طیف مشاوران سیاسی روحانی بود، نخستین فرد از ستاد انتخاباتی او بود که مقابل دوربین آمد و از سیاست های دولت اعتدال گفت. او معاون فرهنگی ستاد حسن روحانی بود. چند ماه بعد او از اولین گزینه های کابینه دولت اعتدال بود ولی نتوانست رای اعتماد را از مجلس اصولگرا به دست بیاورد.
 
 مهمترین دلیل رد او پرونده مبهم صالحی امیری و حضورش در خورستان و عضویتش در دادگاه انقلاب ارتش به مدت سه سال بود.
 
 
 
 
 
به گفته یک منبع مطلع، صالحی امیری، حکم تیر و اعدام بسیاری را در خوزستان صادر کرده است. بخش زیادی از این افراد مخالفان جمهوری اسلامی و مجاهدان و چریک های فدایی خلق بوده اند. موضوعی که البته صالحی امیری آن را رد نکرده است و از آن به عنوان افتخاراتش نام برده است. وی می گوید:« «من همه جوانی خود را برای دفاع از انقلاب گذاشتم، این ظلم به من است که هیچ وقت به دنبال نان و نام نبوده‌ام. چگونه ممکن است من در مقابل این نظام قرار بگیرم؟ حرف‌های ناصوابی در این مورد زده شد، من تلاش کردم خارج از جلسه دوستان را اقناع کنم، اما به نظر می‌رسد این جریان سیاسی خاص بنا به تخریب نظام دارد.»
 
 اما این تنها اتهامی نبود که به صالحی امیری وارد بود. او در دوران احمدی نژاد به عنوان مدیرکل اطلاعات خوزستان بار دیگر به این استان رفت. الیاس نادران، نماینده اصولگرا در جلسه رای اعتماد او در مجلس به اتفاقی که زیر نظر او به عنوان مدیر رخ داده بود، اشاره کرد. به گفته نادران، صالحی امیری، زمانی که مدیرکل اطلاعات خوزستان بود، گروهی از رزمندگان با گرایش های چپ را بدون دلیل به اتهام دست داشتن در انفجار لوله های گاز دستگیر و آن ها را برای وادار کردن به اعتراف، شکنجه کرد. این فشار بر این افراد تا حدی بود که یکی از آن ها خودکشی و بقیه در شرایط روحی بدی قرار گرفتند. این ماجرا با شکایت جمعی از این افراد به دفتر رهبر ایران نیز کشیده شد و حکم انفصال از خدمت را برای او داشت. اما گفته می شود صالحی امیری با جلب رضایت از متهمین، از خود رفع اتهام کرد. رفع اتهامی که گفته می شود با تهدید این افراد گرفته شده است.
 
 این سایت ضد انقلاب در ادامه می نویسد: صالحی امیری همچنین بعد از این جریان بار دیگر نامش در پرونده اختلاس بیمه ایران بر سر زبان ها افتاد و گفته می شود دو چک به مبلغ 900 میلیون تومان با امضای او در میان چک های این پرونده پیدا شد و به استناد آن سال ۸۹ حکم جلبش صادر شد. حکمی که البته هیچگاه اجرا نشد. الیاس نادران هم در جلسه رای اعتماد گفت متهم اصلی پرونده بیمه ایران گفته است در چند نوبت در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان به صالحی امیری پرداخت کرده است. او در جلسه رای اعتماد خود با رد این اتهامات گفت هیچگاه در فعالیت های اقتصادی و وزارت اطلاعات حضور نداشته اما به یونسی وزیر اطلاعات وقت برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی کمک کرده:« دستگاه عظیم اطلاعاتی دارای انسان های پاک و فرهیخته ای است و نباید دستگاه بزرگی به نام اطلاعات را آلوده معرفی کنیم ... اگر یکی از کارمندانم در شهرستانی تخلف کرده، به آن رسیدگی و توبیخ شده آیا امروز باید بعد از 20 سال پشت تریبون پاسخگو باشم.»
 
 این سخنان نتوانست نظر مجلس را تامین کند و حسن روحانی مجبور شد تا یکی از نزدیکترین یارانش  را به ریاست کتابخانه ملی منسوب کند تا حساسیت ها نسبت به او کمتر شود.
 
 ایران وایر در ادامه این مطلب اضافه می کند: حضور سه سال صالحی امیری در تپه های عباس آباد، علیرغم اهمیت این نهاد فرهنگی در عرصه پژوهش، باعث کمرنگ تر شدن جایگاه کتابخانه ملی و اسناد ایران شده است. صالحی امیری که در معارفه خود اعلام کرده بود فرهنگ در جایگاهی است که می تواند ایران را بدون نفت اداره کند، حتی نتوانست بودجه مناسب این کتابخانه را برای تجهیز و  به روز سازی آن جذب کند.
 
 
شاید به این دلیل که او بیش از آن که به فکر اداره کتابخانه ملی باشد، به کارهای سیاسی مشغول بود. مهمترین فعالیت های سیاسی در استان زادگاهش یعنی مازندران شکل گرفت که به صالحی امیری لقب پدرخوانده داده اند. او  سال گذشته با استفاده از حمایت مالی خواهرزاده اش در استان مازنداران، فرمانداران این استان را تغییر داده است. ربیع فلاح، استاندار قبلی مازندران از نزدیکان صالحی امیری بود اما به خاطر اختلافاتی که با صالحی امیری پیدا کرد، جای خود را به یکی از نزدیکان صالحی داد.
 
 صالحی امیری همچنین بعد از ناکامی در مجلس، یکی از گزینه های جدی روحانی برای پست مهم معاون سیاسی وزیر کشور بود اما وزیر کشور با این انتخاب مخالفت کرد. او هفت ماه در مقابل خواست روحانی برای انتخاب صالحی امیری مقاومت کرد، با این حال در حوزه هایی دیگری مانند استان مازندران چنین مقاومتی مقدور نبود.
 
 سایت ضدانقلاب ایران وایر در پایان این مطلب افزوده است: اکنون و هشت ماه مانده به پایان کار دولت روحانی، تیمی از کارآمدترین کارشناسان فرهنگی و هنری در کنار صالحی امیری قرار گرفته و برنامه او را برای حضورش در وزارت ارشاد تدوین می کنند. او می خواهد دست پر به مجلس برود و می داند راه آسان تری نسبت به مجلس قبل در پیش دارد، هرچند بعید است راه آسان تری نسبت به علی جنتی داشته باشد. تندروها در مجلس کم شمار و کم هیاهو شده اند ولی در بیرون مجلس ایستاده اند،‌ پرشمار و پرهیاهو.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار