گفت و گو با فاطمه زارع کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد
کد خبر: ۳۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 05 May 2015
به گزارش تابناک یزد،قرص برنج به نام فسفید آلومینیوم شناخته می شود که به دو نوع  گیاهی به نام بنان  وشیمیایی فسفید آلومینیوم  عرضه می شود و به صورت قرص های ۳گرمی؛ به رنگ خاکستری تیره بوده که یک عدد آن قادر به از بین بردن هزاران شته است. و باتوجه به اینکه بعضی افراد با مصرف این قرص زندگی خود را تباه کردند تصمیم گرفتیم راجع به آن بیشتر بدانیم به همین دلیل گفت و گو با فاطمه زارع کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد را در زیر میخوانید:                                          
 کاربرد قرص برنج چیست؟با توجه به اینکه  این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند استفاده از آن برای پیشگیری از پیدا شدن حشرات در برنج؛ حبوبات و آرد به کار برده شده ولی استفاده خانگی آن مجاز نیست.               
روش استفاده آن چگونه است؟ قبل از به کار بردن در انبارها باید تمام در وپنجره ها بسته باشد وشکاف های انبار با نایلون گرفته شود و هنگام خارج کردن  قرص ها از داخل محفظه  باید از دستکش پلاستیکی استفاده کرد واگر در داخل  گونی حبوبات گذاشته می شود باید با کیسه نایلون کاملا گونی,را پوشاند و در هوای آزاد قرار داد.                                      
 مسمومیت آن از چه طریقی انجام شده وچه عوارضی دارد؟مسمومیت با آن از راه انشقاق؛ از راه تماس پوستی و به صورت خوراکی است.مصرف خوراکی آن باعث تهوع؛ درد معده؛ استفراغ؛ اسهال؛ تنگی نفس؛ احساس سرما؛ عطش؛ سردرد؛ تشنج وکما می شود ومصرف آن نه تنها کشنده است بلکه چشیدن واستنشاق آن منجر به مرگ می شود.                          
چگونه باید از عوارض آن جلوگیری کرد؟ با توجه به اینکه در محیط معده با رطوبت واسید معده ترکیب شده و گاز فسفین آزاد می کند که گازی بی رنگ؛ قابل انشعاب؛ دارای بوی سیر یا ماهی گندیده داده وبسیار سمی بوده وتنفس سلولی را به شدت مختل می سازدتوصیه میشود به فردی که آن را مصرف کرده به هیچ عنوان مایعات نداده زیرا ماهیت ان قرص در معده ایجاد گاز است که آن به ریه ها راه پیدا کرده و در بین سلولها پخش می شود وخوردن آب این روند راتسریع می بخشد.                               
  از تاثیرات آن بر روی افراد بگویید؟مرگ با قرص برنج بسیار دردناک است وفرد عطش زیادی به آب پیدا می کند و تا زمانی که فرد زنده است هوشیار وبیدار بوده ولی سوزش بعدی آن را در بدن خود احساس می کند.همچنین مصرف آن بر روی سیستم اعصاب تاثیری نداشته وفرد تا لحظه مرگ هوشیار بوده  فقط فرد مسموم  شاهد مرگ تدریجی خود خواهد بود.                                                      
 فرد از خودچه علامتهایی بروز می دهد؟بر اساس علامت های بالینی فرد دچارخستگی وکمبود اکسیژن شده به طوری که بدنش رو به کبودی رفته ودچار خفگی سلولی خواهد شد.این روند روندی غیر قابل برگشت است ومسمومیت با قرص برنج برابر بامرگ است مصرف نیمی از آن  ظرف چند ساعت منجر به مرگ انسان می شود ولی زمان مرگ بستگی به ایرانی ؛ خارجی بودن قرص؛تاریخ مصرف واز همه مهمتر میزان مقاومت فرد وتعداد خورده شده دارد که تقریبا فرد پس از ۵ تا۶ ساعت به کما رفته وبعد از مدتی جان خود را از دست می دهد.                                      
 چند نوع مسمومیت در اثر مصرف این قرص ایجاد می شود؟ دو نوع مسمومیت ایجاد شده که هنگامی که فرد قرص نم کشیده وبی اثر مصرف کرده ویا بلافاصله پس از مصرف استفراغ کرده مسمومیت خفیف ایجاد شده ودر صورت دیگر که فرد بیش از یک چهارم قرص برنج تازه را مصرف کرده باشد که فرد دچار شوک(هیپو تانسیون؛ تاکی کاردی؛ تاکی پنه و...)شده و درادامه درگیری بیشتر ارگانهای حیاتی شامل قلب؛ مغز؛ریه ها؛کلیه وکبد ایجاد می شود.          
 شایعترین علائم مسمومیت چه بوده است؟ بی قراری؛ تحریک پذیری؛ سرگیجه وگیجی؛ دوبینی؛ سرفه؛ تنگی نفس؛ درد کولیت شکمی؛ تهوع؛ استفراغ؛ مدفوع سیاه رنگ؛ تعریق؛ ضعف وبی حالی است.         
راه های درمان این مسمومیت چه بوده است؟ محتوای اسیدی معده تبدیل فسفید آلومینیوم به گاز سمی فسفین را افزایش  داده بنابراین رقیق سازی اولیه اسید معده با محلول بیکربنات سدیم مفید بوده است؛ تجویز داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند امپرازول؛ تجویز پرمنگنات پتاسیم در ۶۰ دقیقه اول بعد مسمومیت؛استفاده از  زغال فعال باعث کاهش جذب ذرات سدیم فسفید شده در بروز اثرات سمی نقش داشته است؛ تجویز وریدی گلوکونات سدیم وسولفات منیزیوم با توجه به اثرات تثبیت کننده غشایی اثرات درمانی داشته؛ اکسیژن ۱۰۰ درصد؛ استفاده از روغن نارگیل که گاز فسفین را در دستگاه گوارش جذب می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار