کد خبر: ۳۰۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 02 October 2016


١٦ هزار و ٥٠٠ کشته و ٣١٣ هزار مصدوم، معلول و از کار افتاده نتیجه حوادث رانندگی و جاده ای در سال گذشته بوده که هزینه های مادی و اجتماعی بسیاری را بر کشور تحمیل می کند و شناخت عوامل بروز این حوادث و تلاش برای رفع آنها باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
اگر این تعداد را بر تعداد روزهای سال تقسیم کنیم، به عدد 45.2 می رسیم یعنی در کشور روزانه بیش از ٤٥ نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.
آثار روحی و روانی این حوادث که هم خانواده ها و هم جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، بسیار سنگین و بعضا جبران آن دشوار است، پس ضرورت دارد با شناخت صحیح از علل وقوع این حوادث ناگوار و برنامه ریزی های درست و منطقی از تبعات ناشی از این حوادث بکاهیم.
سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا می گوید: هرچند در سال های اخیر با اقدامات پیشگیرانه دستگاه هایی چون راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و راهداری آمار تلفات ناشی از تصادفات روند کاهشی را به خود گرفته، اما همچنان اعداد و ارقام اعلام شده در این خصوص نشان از وضع بحرانی ایمنی رانندگی در ایران دارد.
وی افزود: آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می شوند، درحالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می شوند. اگر میانگین ١٥ تا ١٨ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ٣٠٠ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگی همانند زلزله بم با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می افتد. همچنین تعداد تلفات جاده ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری می کند و از طرف دیگر برخی آمارها حکایت از آن دارد که تصادفات دومین عامل مرگ ایرانیان است.
در این بین استان البرز به دلیل واقع شدن در شاهراه ارتباطی استان های مختلف کشور، باید جایگاه ویژه ای در این برنامه ریزی ها داشته باشد.
استان البرز با یک هزار و 450 کیلومتر راه نیم درصد راه های کشور را به خود اختصاص داده درحالی که 18 درصد ترافیک به این استان اختصاص داده، بر این اساس توسعه راه ها و افزایش ایمنی گام مهمی برای کاهش حوادث پرتعداد جاده ای در این استان محسوب می شود.
استان البرز شاهراه ارتباطی 14 استان کشور و یکی راه های اصلی ترانزیتی کشور به شمار می رود که روزانه به طور متوسط بیش از یک میلیون تردد جاده ای در آن صورت می گیرد.
تردد وسیله نقلیه سنگین و سبک در آزادراه های این استان و همچنین جاده پرپیچ وخم کرج - چالوس، حوادث جاده ای بسیاری را رقم می زند، گرچه روند افزایشی آن با اقدامات صورت گرفته متوقف شده و به سمت کمتر شدن پیش می رود اما هنوز هم معضل برای این استان و کشور محسوب می شود که گاهی این حوادث بسیار تلخ و ناگوار است.
**تحلیل حوادث جاده ای
رئیس پلیس راه البرز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: ازابتدای سال جاری 272میلیون و 507 هزار و 260 تردد در جاده های استان البرز صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد داشته که خود در کشور یک رکورد محسوب می شود.
سرهنگ رضا اکبری افزود: با بررسی انجام شده روزانه به طور متوسط یک میلیون و 465هزارو 92خودرو درراه های البرز تردد کرده اند.
وی اضافه کرد: این ترددها از 38 دوربین تردد شمار در سطح راه های البرز ثبت شده است.
وی گفت : ازابتدای سال جاری 80 فقره تصادف منجر به فوت دراستان البرز رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است.
اکبری خاطرنشان کرد: درسال جاری براثر حوادث رانندگی درراه های این استان 111نفر جان خود را ازدست دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو نفر کمتر شده است.
اکبری افزود: همچنین دراین مدت 103تصادف منجر به جرح درراه های برون شهری این استان به وقوع پیوسته که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41درصد کاهش نشان می دهد.
وی گفت: دراین مدت 161 نفر مجروح شده اند که 106نفر نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر مجروح داشته ایم که آمار کاهش 40 درصدی دراین زمینه بوده است.
رئیس پلیس راه البرزافزود : درتحلیل انجام شده دراین مدت ماه مرداد با 38 کشته بیشترین و ماه های فرورین واردیبهشت با 9 کشته کمترین تلفات جاده ای ناشی از حوادث رانندگی دراستان البرز بوده است.
وی بیان داشت: تعداد تصادفات منجربه فوت محورهای ماهدشت –اشتهارد و کرج –چالوس نسبت به سال گذشته افزایش و آزادراه تهران – کرج و کرج –قزوین کاهش یافته است .
این مسئول افزود: 43درصد متوفیان حوادث رانندگی جاده ای درآزادراه تهران –کرج – قزوین و 57 درصد دیگر درراههای اصلی ، فرعی وروستایی بوده است.
وی یادآورشد که سه علت مهم در حوادث رخ داده تخطی ازسرعت مطمئنه با 39 درصد، عدم توجه به جلو با 25 درصد و تجاوز به چپ ازخط وسط با 15 درصد بیشترین عوامل اصلی مرگ ومیر حوادث رانندگی ازابتدای سال جاری درجاده های استان البرز است.
وی گفت: 15 نفر از متوفیان درسال جاری عابران پیاده بودند که 10 نفر ازآن ها درآزادراه های تهران – کرج –قزوین رخ داده که ممنوعیت تردد دراین جاده ها طبق ماده چهارقانون ایمنی راه ها بوده است.
وی افزود: بعد از عابران پیاده موتورسیکلت سوارا ن با 11کشته بودند که 6 نفر ازآن ها درمحدوده شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد فوت کرده اند .
وی اظهارکرد : طبق تحلیل های صورت گرفته 23 درصد حوادث رانندگی درروزشنبه به خصوص بامداد روزشنبه و 77درصد درروزهای دیگر هفته رخ داده است .
وی گفت : 44نفر ازمتوفیان شب هنگام و 58نفر درروز و 9نفر دیگرنیز در هنگام طلوع وغروب آفتاب جان خود راازدست داده اند.
اکبری خطرناک ترین ساعات با بیشترین تلفات را بین ساعات یک بامداد تا 6 صبح با 32 نفر کشته اعلام کرد.
رئیس پلیس راه البرز افزود: 257 راننده مست به مراجع قضایی معرفی و گواهینامه وی به مدت شش ماه ضبط و از رانندگی محروم شده اند.
وی خاطرنشان کرد:همچنین دراین مدت 49 راننده خاطی به دلیل گرفتن 30 نمره منفی گواهینامه آن ها ضبط و به مدت سه ماه ازرانندگی محروم شدند.
**جاده، خودرو و انسان سه عامل وقوع حوادث جاده ای
وی گفت : دراین مدت 18هزارو 934 وسیله نقلیه متخلف توسط ماموران پلیس راه درجاده های استان البرز توقیف و 313هزارو 383 راننده متخلف اعمال قانون شدند.
رئیس پلیس راه البرز خاطرنشان کرد که تصادف معلولی ازعوامل متعدد است. گاهی نیاز به یک جاده مطلوب استاندارد با یک روکش آسفالت مناسب ، عرضی مفید ، شانه راه استاندارد، تابلوهای علائم و حفاظ مناسب باید داریم.
اکبری افزود: دومین عامل خودرو است که بایستی طراحی و ساخت ایمنی داخل و خارج لحاظ شود و ازسوی دیگر ایمنی خارج خودرو به نحوی باشد که کمترین صدمه به خودرو مقابل و یاموتورسیکلت وعابران پیاده وارد کند .
وی خاطرنشان کرد: تجهیزات داخل خودرو مانند سیستم ای بی اس ، ایربک و کمربند ایمنی می تواند تضمین کننده سلامت باشد و حتی ضریب مقاومت خودرو دربرابر ضربه مقاوم وتاثیرگذار باشد .
این مسئول افزود: سومین عامل داشتن کابران ترافیک مناسب ، راننده ، سرنشینان خودرو ،عابران پیاده ، راکبان دوچرخه و موتورسیکلت و غیره است .
وی گفت : آموزش های لازم می بایست توسط دستگاه های ذیربط ازمهد کودک تا تمام مقاطع تحصیلی برابر سن هوشی و تقویمی و گنجاندن مطالب ترافیکی دردروس مقاطع ابتدایی تا متوسطه ، تلاش برای ارتقای فرهنگ ترافیک برای عموم مردم توسط شهرداری ها با انجام اقدامات و برگزاری جشنواره های مختلف ترافیکی و نصب تابلوهای مختلف اخباری واطلاع رسانی شود .
اکبری بیان داشت : سازمان حمل ونقل پایانه استان البرز با برگزاری کلاس های آموزشی برای رانندگان ناوگان مسافربری وباربری وهمچنین مدیران فنی موسسه های حمل بارو مسافر و به طورکلی نیز با توجه به نقش حساس رسانه ها با داشتن نگاه ویژه می توانند برامنیت ترافیکی و سلامت تردد موثر خواهند بود.
وی یاآورشد که می توان نتیجه گرفت که برای کاهش تلفات جاده ای نیازاست که قبل ازحوادث جاده ، راننده ، وسیله نقلیه و شرایط محیطی ایده ال باشد.
مدیرکل راهداری استان البرزگفت :عمده تصادفات در جاده های استان البرز ناشی ازخطای انسانی است.
**نقش عامل انسانی در تصادفات
عباس صفری افزود: این تصادفات بیشتر به دلیل سرعت زیاد، عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه، خواب آلودگی و عدم تمرکز رانندگان است.
وی اضافه کرد: درحوزه استحفاظی استان البرز درسال 93-94 رتبه خوبی درسطح در کاهش تصادفات داشتیم و ازابتدای سال جاری جاری نیز بیش از 70 درصد کاهش تصادف درراه های فرعی و روستایی دراین استان شاهد بوده ایم .
وی خاطرنشان کرد: اگر مثالی دراین زمینه گفته شود تصادف اتوبوس درجاده کرج -چالوس که منجر به فوت 15 نفر شد پس ازبررسی های کارشناسی مشخص شد که راننده اتوبوس عامل تصادف بوده است .
**سرعت غیرمجاز عامل بسیاری از تصادفات
وی گفت : درآنالیزهای تصادف های دیگرنیز عمدتا سرعت بالا و عدم تمرکز وتوانایی راننده بوده و بیشتر تصادفات ازروز به شب انتقال یافته که این را ثابت می کند که به دلیل ترافیک های پرحجم رانندگان سفر خود را به شب موکول کرده اند.
وی پشنهاد کرد: دستگاه های خدمات رسان بویژه پلیس راه که نقش بسزایی دراین زمینه دارد با چیدمان و برنامه ریزی در ساعات شب درسطح راه های استان البرز می توانند حضور بسیار پررنگ درسطح جاده ها داشته باشند.
وی گفت : راهداری استان البرز نیز با نصب علائم و تابلوهای مختلف سعی کرده اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درزمینه کاهش تصادفات درسطح محورهای ارتباطی استان البرز انجام دهد.
صفری افزود: رسانه های مختلف به ویژه صدا وسیما نقش بسزایی این فرهنگ سازی دارد تا به صورت تخصصی بتوانند آموزش های لازم درحوزه آموزش داشته باشند.
وی گفت : ما هیج برنامه ریزی مدون درحوزه نوجوانان و جوانان نداریم ، این جوانان امروز گواهینامه ب 2 که برای داخل شهر صادرمی شود را متاسفانه درجاده ها استفاده می کنند .
وی افزود: قشرجوان بیشترین قربانی راه های استان هستند طبق آمارها سنی قربانیان بین تا 25تا 42سال است که نشان می دهد که قشر رجوان زمینه فرهنگی و آموزش لازم را دراین زمینه ندارند.
وی گفت : به طورمثال درجاده چالوس اعلام شده که سرعت خودرو درروز 75کیلومتر و درشب 65کیلومتر است این درحالی است که تصادفاتی ازقبیل سقوط دررودخانه یا برخورد با کوه رخ می دهد و عدم رعایت قوانین و مقررات باعث این موضوع شده است.
مدیرکل راهداری استان البرز خاطرنشان کرد: البته درکمسیون ایمنی استان البرز نقاط حادثه خیز با همکاری پلیس راه شناسایی شده که اغلب تصادفات درچه مناطقی و درچه مقاطعی رخ می دهدو به دنبال آن هستیم اقدامات زود بازده دراین مقاطع با تمرکز بیشتر انجام شود .
وی گفت : یکی ازمباحث مهم دراین زمینه تخصیص اعتباراست و ما دردوسال گذشته اعتبارمناسبی درزمینه ایمنی دراستان البرز دریافت نکردیم البته با جلساتی و مباحثی که بامسئولان استانی و ملی انجام شده امیدواریم بتوانیم درسال 95 حرکت خوبی درمحورهای استان البرزداشته باشیم .
وی یکی ازاقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات را آشکارسازی نقاط حادثه خیز عنوان کرد وافزود: با اجرای این روند سعی داریم نقاطی که به صورت مداوم اتفاق رخ می دهد و راننده دچارخواب آلودگی می شود ایمنی لازم وجود داشته باشدو دراین زمینه مطالعات لازم انجام شده و چنانچه اعتباری به سیستم راهداری استان تزریق شود این ایمن سازی بیش از پیش انجام می شود .
وی افزود: اکنون 12کیلومتر دیوارحفاظتی جایگزین گاردریل شده تا چنانچه راننده دچارخواب آلودگی شد به دیواربرخورد کند .
رئیس اداره ایمنی وترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان البرزگفت: از ابتدای سال جاری بیش از 265 میلیون تردد دررا ه های استان البرز انجام شده که بیش ازیک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
**میلیون ها تردد در جاده های البرز
پیمان بختیاری افزود: ازمجموع ترددها بیش از45 میلیون تردد درآزادراه تهران - کرج ، 21میلیون تردد درآزادراه کرج -قزوین ، 6 میلیون تردد در جاده کرج -چالوس و بقیه سایر راه های استان بوده است .
وی اضافه کرد: با حجم فزاینده سفر در راه های این استان که بیشترین تردد درکشور را دارد درسال گذشته 189 نفر براثرحوادث رانندگی درراه های این استان جان خود را ازدست دادندکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن پنج درصد کاهش نشان می دهد.
وی گفت : ساعات وقوع بیش از 20 درصد ازتصادفات بین 16تا 20 رخ می دهد و موقعی است که هوا روبه تاریکی است و این نشان دهنده آن است که پلیس دراین ساعات باید نظارت بیشتری داشته باشد.
و ی افزود: با بررسی های انجام شده مشخص شد که 51درصد ازمتوفیان حوادث رانندگی دراین استان بی سواد ویا کم سواد بودند که آموزش وفرهنگ سازی لازم دراین زمینه صورت نگرفته است .
بختیاری خاطرنشان کرد: درسال گذشته 30 درصد از متوفیان حوادث رانندگی عابران پیاده بودند که بیشترین تلفات آزادراه تهران – کرج و کرج –قزوین بوده است .
وی گفت : طبق قانون درآزادراه ها در حریم عبور عرضی عبور عابر پیاده ممنوع است اما به دلیل توسعه شهرها و افزایش کارخانه ها و همچنین افزایش حجم ترافیک روزانه بین کرج –تهران و بالعکس سبب شده که حجم تردد عابران پیاده افزایش یابد .
وی افزود: معضلاتی مثل دست فروشان درسطح آزادراه ها و مشکلات ازاین قیبل سطح بالایی ازتلفات درسال گذشته عابر پیاده راشامل بوده است .
**موتور سیکلت ها و عابران پیاده از دیگر عوامل حوادث جاده ای
وی بیان داشت : بعد ازعابران پیاده ،راکبان موتورسیکلت با 16درصد تلفات جاده ای بیشترین قربانیان حوادث رانندگی درراه های استان البرز هستند و به طورکلی 46درصد از مجموع متوفیان مربوط به عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت بوده و این دوقشر با یک تصادف جزئی منجربه مرگ خواهد شد.
وی گفت : بعد از این دو عامل علت 17درصد متوفیان سواری پراید ، هفت درصد پژو 405 ، پنج درصد وانت بارها و بقیه سایر وسیله نقلیه بوده است .
وی افزود: برای کاهش تلفات عابران پیاده درحاشیه آزادراه ها عبورعرضی عابر پیاده بوده تابلوهایی هشداری برای ممنوع بودن عبور عرضی نصب شده است .
بختیاری افزود: اکنون 12پل عابر پیاده در آزادراه های استان البرز وجود دارد و چهار پل دیگر به زودی به بهره برداری خواهد رسید .
وی گفت : یکی ازپل های مهم درمحدوده گرمدرده است که درماه جاری به بهره برداری می رسد
وی افزود: پل عابر پیاده مترو،گلدشت وپیشاهنگی و هشتگرد ازدیگر پل هایی است که دردست احداث است .
وی اضافه کرد: همچنین یک پل عابر پیاده درنظرآباد درمرحله جانمایی نهایی که در صورت تصویب احداث می شود و افزایش این پل ها درآزادراه ها به منظور امنیت و ایمنی بیشتر عابران پیاده است.
بختیاری درخصوص مسافران درحاشیه آزادراه ها، گفت: چند سال گذشته درمحدوده ترمینال شهید کلانتری مسافران زیادی تجمع می کردند که بااصلاحاتی که با همکاری سازمان پایانه ها ی شهرداری باایجاد فضای فیزیک دیواره پیش ساخته ازیک طرف حضور تیم های گشت پلیس راه که درمجاورت ترمینال مستقرشدند این مشکل مرتفع شده است.
وی افزود: البته درمناطقی نیز وجوددارد که روزهای پیک سفر مردم نزدیک ترین راه را برای دسترسی به حمل نقل عمومی انتخاب می کنند مثل پل حصارک ،پل هشتگرد ونظرآباد که به نوعی با ایجاد دیوارهای فیزیکی سعی درحل مشکل شده ولی تازمانی فرهنگ سازی انجام نشود و مردم بخواهند ازنزدیک ترین محل به حمل نقل عمومی دسترسی داشته باشند این مشکل وجوددارد.
**ضرورت گسترش فرهنگ رانندگی
معاون دادستان کرج گفت : پیشگیری از تصادفات ابتدا باید بررسی شود که چه عواملی درکاهش تصادفات تاثیر گذار خواهد بود هرچند که درخصوص فرهنگ رانندگی درحوزه پلیس راه و راهور چند ساله اخیر اقدامات خوبی انجام شده است .
جوادیاوری افزود: دادسرا درحیطه مسئولیت خود نظارت برارگانهای دولتی را دارد مبنی براینکه عوامل راننده ،خودرو وراه وظایف خود را به خوبی انجام دهند .
وی اضافه کرد: باید موضوعات را ریشه یابی کنیم که اگر خودرو عاملی برای تصادف است به شرکت خودروسازی مربوطه اعلام شود که نیازیک نگاه کلان ملی دراین زمینه هستیم
وی گفت: راه موضوعی است که نظارت آن برعهده دادسرای عمومی و انقلاب است و نواقص و کاستی های آن مورد بررسی قرارگرفته و ازسال گذشته این طرح آغاز شده و نقاط حادثه خیزاستان شناسایی شده است.
این مسئول اضافه کرد: این طرح با محوریت جاده چالوس شروع شده وبعد ازآن به آزادراه ها رسیدیم.
وی خاطرنشان کرد: بازدید های میدانی با کارشناسان مختلف ازجمله نماینده اداره راه صورت گرفته و 20 مورد نقص درمحورکرج -چالوس شناسایی و شش ماه به اداره راه فرصت برای اصلاح آن ها داده شده و آن ها نیز با نامه ومکاتبات به وزارت مربوطه تقاضای بودجه کردند .
یاوری افزود: ما ازکارشناسان مربوطه خواستیم فقط راننده را مقصرنبینند اگرعوارض راه یا اداره راه قصورکرده اند باید قصورات آن ها جدی گرفته شود و با ادارات دولتی که خاطی باشند برخورد می شود .
وی گفت : این روند به طور جدی دنبال شده که امیدواریم تا پایان سال جاری به نتایج خوبی دست یابیم دراین حوزه شاهد کاهش تصادفات باشیم .
وی خاطرنشان کرد: اصلاح نقاط حادثه خیز از خرداد ماه سالجاری به اداره راه ابلاغ شده تا درآذر جاری ماه مهلت به اتمام می رسد بعد ازان به طور جدی اگر اصلاحات انجام نشده باشد مثل تونل یا محل های سقوط سنگ ویا نواقص مربوط به آسفالت جاده ،تحت تعقیب کیفری قرارخواهیم داد .
وی گفت : با جلسات متعدد که با پلیس راه و راهور استان البرز برگزارشده علت تصادفات بررسی کردیم و با آمارارائه شده مشخص شدکه جاده های روستایی افزایش یافته دلیلی برای افزایش این حوادث بوده که تذکرلازم به اداره راه داده شد .
معاون دادستان کرج خاطرنشان کرد: یکی ازمباحث مهمی که درحال پیگیری جدی است برخورد با رانندگان مستی است که شرب وخمر که علاوه بر بحث شرعی که گناه وجرم است راننده خاطی بازداشت ویا زندان خواهد شد .
وی گفت : اینکه برخی مسئولان می گویند خطای انسانی عاملی برای تصادف است این مطلق نیست و برخی حوادث فقط دریک نقطه خاص رخ می دهد یا به یک پیچ خاص می رسد مشکل به وجودمی آید .
وی افزود: گاهی ادارات ما پشت خطای انسانی مخفی می شوند تا ازمسئولیت شانه خالی کنندکه امیدواریم هرچه سریعتر نقاط حادثه خیز استان که سبب حوادث ناگوار رانندگی می شود برطرف شود.


گزارش از مریم صوفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار