کد خبر: ۳۰۵۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 02 October 2016
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: مدیران هیأت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و تکایا باید مراقب رواج خرافات و انحرافات در مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) باشند.

سید عباس مسعودی اظهار داشت: قیام عاشورای حسینی (ع) و نهضت کربلا تأثیری عمیق بر جهان اسلام و حتی بشریت طی بیش از یک هزار و 400 سال اخیر داشته است.

وی افزود: هر انسانی که دارای وجدان بیدار و ذهنی آگاه داشته باشد، با مطالعه واقعه کربلا و مصائبی که اهل بیت (ع) به ویژه کاروان امام حسین (ع) تحمل کردند، تحت تأثیر روح بزرگ سید و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان قرار می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز تصریح کرد: نهضت عاشورای حسینی در طول تاریخ موجب حرکت جهان اسلام شده، به نحوی که امام خمینی (ره) تأکید می‌فرمایند که این محرم و صفر بود که اسلام را زنده نگاه داشته است.

مسعودی گفت: به همین دلیل دشمنان اسلام در طول تاریخ توطئه‌های بسیاری برای عدم انتقال پیام عاشورا و نهضت کربلا به بشریت شده و تلاش می‌کنند که این قیام و روح عاشورایی در میان نسل جوان به ویژه شیعیان زنده نباشد.

وی بیان داشت: وقتی بدخواهان نتوانستند اصل قیام و نهضت امام حسین (ع) را مخفی کنند، توطئه‌هایی را برای انحراف در این مسیر در دستور کار خود قرار دادند که به فضل الهی با هوشیاری مرجعیت معظم شیعه و بصیرت شیعیان تاکنون این دسیسه‌ها خنثی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با اشاره به در پیش بودن ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و دهه نخست محرم گفت: هر ساله شیعیان جهان در دهه نخست محرم اقدام به برگزاری مراسم‌ سوگواری و عزاداری می‌کنند و از سوی دیگر دشمنان اسلام و بدخواهان و کینه‌توزان تلاش دارند که این مراسم‌ را به مسیر غلط منحرف کنند.

مسعودی افزود: بنابراین همه ما باید هوشیار باشیم تا در دام توطئه‌های دشمنان قرار نگرفته و اجازه ندهیم که این دسیسه‌ها اجرا شود، به ویژه باید با از ایمان و اعتقاد نسل جوان به درستی حفاظت کرده و آن را تحکیم بخشیم.

وی ادامه داد: حضور میلیون‌ها جوان و نوجوان در مراسم عزاداری حسینی (ع) نشان‌دهنده روح پاک و ضمیر آگاه نسل جوان ما است و باید از این گوهر گران‌بها به درستی حفاظت کرده و گرفتار شبیخون فرهنگی دشمنان نشویم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه دشمن به دنبال نفوذ در هیأت‌های مذهبی و مراسم‌های عزاداری و به انحراف کشاندن این آئین‌ها است، گفت: نهادهای متولی امور فرهنگی و دینی باید هوشیار بوده و با شناسایی دقیق توطئه دشمن، آن را خنثی کنند.

* ضرورت حضور عالم دینی در هیأت‌های مذهبی

مسعودی اظهار داشت: از سوی دیگر مدیران هیأت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و تکایا نیز باید بصیرت لازم را داشته و با بهره‌مندی از دانش علمای دینی و بزرگان مذهبی و مراجع معظم تقلید، مقابله لازم با توطئه نفوذ و انحراف را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم‌های عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان بدون حضور علمای دینی و تأکید بر اقامه نماز اول وقت معنی نخواهد داشت، گفت: ضروری است که در کنار هر هیأت‌های مذهبی و حسینیه و تکیه یک عالم دینی حضور داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز تصریح کرد: در این راستا تبلیغات اسلامی هماهنگی لازم برای اعزام مبلغ در دهه اول و دوم محرم و همچنین دهه پایانی ماه صفر را در دستور کار خود دارد.

مسعودی بیان داشت: برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های پیش‌بینی شده نیاز است که مدیران هیأت‌های مذهبی و تکایا و حسینیه‌ها با این اداره‌کل همراهی و هماهنگی لازم را داشته باشند.

* ضرورت مقابله با خرافات در مراسم عزاداری

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اصلی‌ترین توطئه‌های دشمنان را ترویج مسائل خرافی در مراسم‌ عزاداری حسینی (ع) توصیف کرد و گفت: دشمن به دنبال این است که با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم و عدم دقت و غفلت مدیران هیأت‌های مذهبی، خرافات وارد مراسم سوگواری و عزاداری کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز افزود: به عنوان نمونه بزرگ‌نمایی‌های بیش از حد و مظلوم‌نمایی‌های غیرواقعی از سیمای مطهر اهل بیت (ع) از این دست موارد است که باید به شدت با آن مقابله کرد.

مسعودی گفت: به طور قطع سیدالشهدا (ع) و یاران باوفای ایشان مظلومانه به شهادت رسیده و اهل بیت امام حسین (ع) به ویژه حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) مظلومانه به اسارت گرفته شدند اما هرگز حقیر و کوچک نبوده و اتفاقاً در تمام لحظات شهادت و اسارت، این بزرگواران روح مردانگی و عزت را زنده کردند.

وی بیان داشت: بنابراین نمی‌توان به واسطه مداحی و نوحه‌خوانی و عزاداری به این موضوعات توجه نکرد و از سوی دیگر دشمن بلافاصله از غفلت‌های ما برای منحرف کردن روح عزاداری‌ها و سوگواری سیدالشهدا (ع) سوءاستفاده می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز افزود: همچنین مشاهده می‌شود که برخی رفتارهای خارج از عرف و تعالیم اسلامی که هیچ ریشه شرعی و دینی ندارد به عنوان عزاداری انجام می‌شود. مانند قمه‌زنی که به صراحت از سوی مراجع معظم تلقید از جمله مقام عظمای ولایت نفی شده است.

مسعودی گفت: وقتی تصاویر قمه‌زنی‌ها در جهان پخش می‌شد، افکار عمومی نگاه مناسبی به عزاداری‌ها و سوگواری‌های ما پیدا نمی‌کردند و از همین غفلت دشمنان برای معرفی دین رحمانی اسلام و فرهنگ غنی تشییع به عنوان یک دین و مذهب خشونت‌گرا استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید اصول عزاداری‌های سنتی حفظ شود، اظهار داشت: عزاداری و سوگواری مورد قبول و اثرگذار است که مانند عزاداری‌های اهل بیت (ع) و مراجع معظم تقلید و روحانیت معظم باشد. ما هرگز در روایات نداریم که ائمه اطهار (ع) در سوگ امام حسین (ع) به این شیوه‌ها عزاداری کرده باشند.

* ضرورت اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا در تمام حسینیه‌ها و تکایا

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای دین جد رسول‌الله قیام کردند، گفت: امام (ع) و یاران ایشان حتی در اوج جنگ نابرابر در ظهر عاشورا واجبات را ترک نکرده و به نماز جماعت ایستادند.

مسعودی تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان به بهانه عزاداری و سوگواری واجبات خدا را ترک کرد و لازم است که مدیران هیأت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و تکایا برنامه‌ریزی جدی برای اقامه نماز در این اماکن و به ویژه نماز جماعت در ظهر عاشورا داشته باشند.

وی گفت: تمام هیأت‌های عزاداری و حسینیه‌ها و مساجد و تکایا در روز عاشورا اقدام به راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌کنند که اقدام بسیار ارزشمندی است و باید به صورتی برنامه‌ریزی کرد که در زمان اذان ظهر عاشورا، بلافاصله مراسم قطع و عزاداران اقدام به برپایی نماز جماعت کنند.

===============
مصاحبه: مریم ابراهیمیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار