کد خبر: ۳۰۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲ 01 October 2016

به گزارش تابناک یزد،یک مخترع ایرانی موفق ساخت دستگاهی به نام تست فاز هوشمند شد که می‌تواند جان سیم‌بانان و دکل‌بندان را نجات دهد.

حسن عظیمی مخترع مازندرانی گفت: اختراع گروه ما به نام تست فاز هوشمند، جان سیم‌بانان و دکل‌بندان را نجات می‌دهد اما مسوولان به این اختراع بی‌توجهی می‌کنند.

عظیمی با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون شش اختراع طراحی کرده که دو اختراع ثبت شده و چهار اختراع دیگر در مرحله نهایی ثبت قرار دارد، افزود: تست فاز غیرتماسی(3 ولت تا 700 هزار ولت)، فازیاب غیرتماسی هوشمند، ربات مسیریاب فاز، سیستم هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل، هوشمندسازی پهپاد(کوادکوپتر) براساس میدان الکتریکی و فازمتر غیرتماسی هوشمند(750 کیلو ولت) از اخترعات تیم ما است.

این مخترع با بیان اینکه فوت یکی از دوستان دکل بندش در سال 1392 به دلیل برق گرفتگی سبب شده تا به فکر ساخت سیستمی برای شناسایی برق دار بودن یا نبودن سیم‌ها از فاصله دور بیفتد، اضافه کرد: پس از مدتی موفق به ساخت تست فاز هوشمند شدم که در سه نمونه مختلف با کارایی‌های متفاوت به مرحله ساخت رساندم.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه براساس شناسایی میدان‌های الکتریکی طراحی شده و میزان گیرندگی آن نسبت به میزان ولتاژ موجود در سیم متغیر است، گفت: این دستگاه توانایی شناسایی 3 ولت تا 700 هزار ولت را بدون تماس دارد که تاکنون هیچ نمونه‌ای در دنیا نداشته است.

این مخترع با بیان اینکه در حال حاضر سیم‌بان‌های شرکت توزیع برای تشخیص برق دار بودن سیم ناچار به بالا رفتن از تیر ۱۲ متری و تست از طریق فازمتر تماسی با سیم برق دار هستند که خطراتی چون برق گرفتگی و سقوط را به دنبال دارد، افزود: متاسفانه در شهرستان گلوگاه که شغل بیشتر افراد سیم‌بانی است، آمار مرگ و میر ناشی از این خطرات به 1350 کشته و 200 مصدوم رسیده است.

وی تصریح کرد: با استفاده از دستگاه تست فاز هوشمند که قابلیت شناسایی ولتاژ برق از فاصله ۶۰ متری را دارد، خطر جانی در میان دکل بندان و تمامی صنایعی که با برق سروکار دارند از بین می‌رود.

عظیمی با ابراز گلایه از مسوولین به دلیل ۳ سال تلاش برای جلب رضایت آنان در جهت تجاری سازی طرح تست فاز هوشمند برای نجات جان دکل‌بندان، افزود: با توجه به اینکه دستگاه دارای تاییدیه‌های مختلف از سازمان‌های معتبر کشوری همچون پژوهشگاه نیرو، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه علمی- کاربردی بهشهر، شرکت تانش و شرکت نصر نیروی یزد است و همچنین در سال 1392 این دستگاه توانست مقام اول در کارگروه برق و الکترونیک کشور را به خود اختصاص دهد ولی هنوز نتوانستم برای تجاری سازی آن حمایتی دریافت کنم.

وی با اشاره به طرح دوم خود که با عنوان سیستم هوشمند ایمنی زنبور در حال ثبت است، اضافه کرد: استفاده از سیستم هوشمند ایمنی زنبور موجب برطرف شدن تلفات زنبور در فصل زمستان به دلیل سرما و نیز از بین بردن بیماری نوزما، آفت کنه و کرم موم خوار که از مشکلات اصلی زنبورداران است، می‌شود.

عظیمی تولید عسل بدون استفاده از هرگونه مواد شیمیایی و سالم را از مزایای سیستم هوشمند زنبور عسل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر زنبورداران با استفاده از اسیدفورمیک کنه واروا را از بین می‌برند که سبب بروز سرطان می‌شود ولی با ساخت این سیستم هوشمند مشکل موجود برطرف شده و بهسازی نژاد زنبور هم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هر از گاهی نمایشگاه‌هایی برای ارائه و نمایش اختراعات و محصولات برگزار می‌شود که برای شرکت در آن مبالغ بالایی از مخترعین دریافت می‌کنند، افزود: معمولا مسئولان هنگام بازدید از نمایشگاه از طرح‌های ما تعریف می‌کنند و قول تجاری سازی و حمایت می‌دهند ولی در عمل اقدامی صورت نمی‌گیرد.

عظیمی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «اقتصادمقاومتی ، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: متأسفانه با وجود این نامگذاری که بر تولید و حمایت از اختراعات داخلی تاکید دارد، شاهد دست‌کم گرفتن اختراعات داخلی و برخورد نامناسب برخی از مدیران هستیم.

وی افزود: به دلیل حمایت نکردن مسؤولان از اختراعات و نرساندن آن به درجه تجاری سازی همواره شاهد فرار مغزها و فروش دانش فنی محصولات به خارج از کشور هستیم و همچنین کسانی که برای کار در وطن خود تلاش دارند بعد از گذشت چند سال دست از علم و اختراع برداشته و برای امرار معاش دست به کارهای غیرفنی می‌زنند.

این مخترع با بیان اینکه پرداخت هزینه‌های گزاف برای تست عملکرد و گرفتن تأییدیه‌های معتبر از مشکلات دیگر مبتکران است، اضافه کرد: بسیاری از مخترعین به دلیل نداشتن تمکن مالی مجبور به انصراف از کار می‌شوند و بهترین ایده و طرح‌ها در خاموشی باقی می‌مانند.

عظیمی با اشاره به اینکه تاکنون دو طرح وی از سوی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران حمایت شده است، افزود: از سازمان بسیج علمی مازندران درخواست دارم تا به منظور حمایت بیشتر از مخترعان با سرمایه گذاران بخش خصوصی ارتباط برقرار کند و بازدیدهای علمی و صنعتی برای نخبگان راه اندازی کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار