کد خبر: ۳۰۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 29 September 2016

وضعیت پروژه های قطار شهری کرج، بزرگراه شمالی و همچنین آخرین وضعیت استیضاح شهردار کرج در گفتگو با مهر مورد بررسی قرار گرفت.

 پنجم مردادماه جاری بود که طرح سوال از شهردار توسط یکی از اعضای شورای شهر کلید خورد، عمده سوالات مطرح شده درباره تخلفات مربوط به پروژه های تجاری بزرگ در سطح شهر بود، اما شهردار کرج هفدهم مردادماه پس از حضور در صحن علنی شورای شهر و ارائه پاره ای توضیحات نتوانست عضو شورای شهر را قانع کند و استیضاح شهردار در دستور کار قرار گرفت.

دهم شهریورماه سعیدی سیرایی به خبرنگار مهر گفت: امکان استیضاح شهردار کرج همچنان وجود دارد و از احتمال طرح سوالات جدید خبر داده بود.

وی گفته بود: سوالات زیادی در مورد نحوه عملکرد شهرداری وجود دارد اما با فضایی کنونی شورا، اراده ای برای شنیدن حقایق وجود ندارد.

طرح سوال جدید از شهردار کرج

طرح سوال جدید از شهردار کرج موضوعی بود که از سوی خبرنگار مهر پیگیری شد، مصطفی سعیدی سیرایی، عضو شورای شهر کرج درباره این باره گفت: اقدام به طرح سوال از شهردار را بر اساس تکلیف قانونی انجام داده ام.

وی با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر مستقل هستند و سوالات مطرح شده با آنها درمیان نهاده شده است، گفت: اعضا ادله های بنده در خصوص تخلفات موجود و همچنین پاسخ های شهردار را شنیده اند حال دیگر باید خودشان تصمیم بگیرند.

عضو شورای شهر کرج در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم همراهی اعضا برای استیضاح شهردار چه بوده است، گفت: بهتر است این سوال از خود اعضا پرسیده شود.

دلیل اختلاف کارفرما و پیمانکار پروژه قطار شهری کرج در هاله ای از ابهام

اما سوال بعدی که عضو شورای شهر بدان پاسخ داد وضعیت نابسامان پروژه قطار شهری کرج بود، وی در خصوص اختلافات پیش آمده میان شهرداری کرج و پیمانکار که باعث شده است پروژه ماه ها بلاتکلیف بماند به خبرنگار مهر گفت: برای مشخص شدن منشاء اختلافات میان شهرداری و پیمانکار پروژه قطار شهری کرج بارها پیشنهاد دادم که در جلسه ای علنی با حضور ۲۱ نفر اعضای شورای شهر، شهردار، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و پیمانکار اختلافات بررسی شود ولی این جلسه هیچگاه برگزار نشد.

سعیدی سیرایی با تاکید بر اینکه دلیل عدم برگزاری جلسه هنوز برایم روشن نشده است، گفت: تا این جلسه برگزار نشود و پیمانکار و کارفرما رو در رو منشاء اختلاف را مطرح نکنند به نتیجه مشخصی نخواهیم رسید.

عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که حق با پیمانکار یا کارفرما است، گفت: از رئیس شورا درخواست کرده ایم این جلسه را برگزار کند.

خط ۲ قطار شهری کرج و حومه که طبق اساسنامه در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و مردادماه سال ۸۵ کُلنگ زنی شد مقرر بود انتهای سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد، سال گذشته سازمان قطار شهری کرج و حومه میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه را در فاز نخست حفاری و لاینینگ تونل نزدیک ۹۴ درصد، پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌ها را به‌طور متوسط بالای ۶۰ درصد و در مجموع کل پروژه ۳۱.۵ درصد اعلام کرد.

۱۸ ماه وقت برای انتخاب پیمانکار بزرگراه شمالی کرج!

پروژه خط ۲ بعد از پل حصارک (محدوده پیشاهنگی) شروع می‌شود و پس از عبور از زیر خیابان شهید بهشتی در مسیر شرق - غربی حرکت می‌کند و به چهارراه طالقانی می‌رسد پس‌ازآن به‌صورت شمالی - جنوبی ادامه حرکت می‌دهد و بعد از عبور از زیر اتوبان تهران - کرج در زیر جاده ملارد ادامه می‌دهد تا به شهرستان ملارد برسد. طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود ۳۰کیلومتر اعلام شده است.

در خصوص اهمیت پروژه قطار شهری کرج باید گفت؛ یکی از نیازهای اصلی کلان‌شهری است که با ترافیک و آلودگی عجین شده است، اما این پروژه فراز و نشیب های بیشماری را پشت سر گذاشته است و در حالی ۱۰ سال از زمان کُلنگ زنی اش می گذرد که شهرداری کرج به عنوان کارفرما در فکر تعویص پیمانکار و پیمانکار در راه دادگاه است و شهروندان کرجی رویای افتتاح این پروژه را در سر می پرورانند و به دلیل عدم شفاف سازی، از اختلافات ایجاد شده که باعث شده است این پروژه مهم متوقف شود کمتر کسی اطلاعاتی دارد.

اما سوال سومی که سعیدی بدان پاسخ گفت در خصوص وضعیت پروژه بزرگراه شمالی است پروژه ای که مدیریت شهری کرج مدعی شده است گرانترین و بزرگترین پروژه تاریخ این کلان‌شهر است، پیش از این در اخبار آمده بود، پروسه انتخاب پیمانکار این پروژه ۱۸ ماه به طول انجامیده است، سوالی که مطرح است این است که آیا در این فاصله تملکات انجام شده است و پیمانکار این پروژه کدام شرکت است، سعیدی سیرایی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار مهر گفت: پیمانکار این پروژه شرکت آذران است.

انتقاد به نحوه انتخاب پیمانکار بزرگراه شمالی کرج

عبدالهی مسئول تملکات پروژه بزرگراه شمالی در گفتگو با رسانه ها گفته بود: «این پروژه به صورت «ای.پی.سی.اف» است همزمان عملیات تملک، محاسبات، طراحی مسیر و پل ها انجام می شود.»

سعیدی در خصوص وضعیت تملک پروژه بزرگراه شمالی گفت: لایحه ای به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری به شورا ارائه شد و مقرر بود که تملکات این پروژه با مبلغ یاد شده انجام شود حال این سوال مطرح است که آیا شهرداری این اعتبار را جذب کرده، و چرا در بودجه سال ۹۵ ردیفی برای تملک این پروژه در نظر گرفته نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قرارگاه خاتم الانبیاء در مناقصه این پروژه امتیاز فنی لازم را کسب نکرده است، گفت: بنده نیز به این موضوع انتقاد دارم و با مکاتبه ای که با شهردار انجام داده ام خواستار این مهم شدم که پیش از اینکه برنده مناقصه اعلام شود افرادی که در کمیته فنی حاضر بوده و امتیازات لازم را به شرکت ها داده اند با حضور در یک جلسه رسمی شورا ادله و نحوه امتیاز دهی خود را مشخص کنند.

عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه به اعتقاد بنده قرارگاه خاتم الانبیاء در حوزه پروژه های راهسازی و پل‌سازی یکی از بزرگترین شرکت های کشور است، گفت: انتقاد بنده در خصوص نحوه انتخاب پیمانکار پروژه است.

کلنگ بزرگراه شمالی کرج زده شد/قطار شهری به ایستگاه پایانی نرسیده است

سعیدی سیرایی با اشاره به اینکه نسبت به روند اجرایی تملکات این پروژه انتقاد دارد، به طرح این سوال پرداخت و گفت: چگونه می شود برای انتخاب پیمانکار این پروژه ۱۸ ماه وقت صرف شده اما یک متر تملک به ثبت نرسد بعد مدعی می شوند که این پروژه ۳۶ ماهه افتتاح خواهد شد.

پروژه بزرگراه شمالی کرج با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال کلنگ زنی شد و مقرر است در مدت زمان چهار سال به بهره برداری برسد در صورت تامین نقدینگی لازم این مدت به دو سال کاهش خواهد یافت.

این پروژه به طول ۱۷ کیلومتر با عبور از مناطق شمالی کلان‌شهر کرج، شامل ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و ۲۲ عرشه پل است، که نقطه عطف محور شرق به غرب کشور محسوب می شود به نحوی که با اجرای آن ۵۰ درصد از ترافیک اتوبان تهران کرج کاسته می شود.

به گفته برخی منتقدان بهتر بود شهرداری کرج به جای کلنگ زنی پروژه بزرگراه شمالی وضعیت پروژه قطار شهری کرج را مشخص می کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار