کد خبر: ۲۹۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 20 September 2016

روز اکمال دین،آغاز امامت و ولایت با سروش آسمانی برای زعامت حکومت اسلامی پس از نبی مکرم اسلام (ص) در واقعه ای به نام غدیر رقم خورد تا ادامه راه تربیت و پرورش دینی بشریت به دست کسی سپرده شود که تا ابد شاخص و معیار حق و حقیقت است.

سرتاسر حیات طیبه رسول اکرم (ص) و لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بس شگرف و والاست؛ چرا که نه تنها کلام آن حضرت نص صریح آیات قرآن است بلکه عاری از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحی است.
براین اساس عمل و فعل نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص ) برای تک تک مسلمانان حجت است که یکی از بارزترین آنها، ابلاغ واقعه غدیر خم است.
واقعه غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی و تلألؤ خاصی در تاریخ اسلام است.
کمتر مقطع تاریخی را می توان در جهان اسلام یافت که از لحاظ سند، اطمینان از اصل وقوع، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، قوت و استحکامی نظیر این رویداد مهم داشته باشد.
هنگامی که به راویان حدیث غدیر می نگریم، در مرتبه نخست نام اهل بیت گرامی رسول خدا (ص) یعنی امام علی (ع)، حضرت فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) دیده می شود و در مرتبه بعدی نام حدود 110 تن از صحابه پیامبر اسلام(ص ) به چشم می خورد.
غدیر واقعه ای است که پرچمداری اسلام ناب به روایات علمای اسلام اعم از شیعه و سنی توسط حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) به دست کسی سپرده شد که پیامبر اسلام (ص) او را دروازه علم الهی توصیف کرد.
آنچه جاودانگی و اهمیت این واقعه را مضاعف می کند، نزول 2 آیه از قرآن کریم، یکی آیه 67 سوره مائده و دیگری آیه 3 سوره مائده در ارتباط با این رویداد بزرگ است که طبق نظر مفسران نام آور شیعه و سنی، شأن نزول این آیات، مربوط به واقعه غدیر خم می باشد.
پس دیگر جای هیچ تردیدی باقی نمی­ماند که روز نزول و ابلاغ این امر مهم و خطیر که بدین واسطه، روز اکمال دین و رضایت پروردگار محسوب می شود، دارای اهمیت بسزایی در میان مسلمین خواهد بود.
غدیر سروشی آسمانی و ندایی قرآنی برحقانیت علی (ع) و فرزندان آن حضرت است که درفرموده پیامبراسلام (ص) با جمله'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِیٌّ مَوْلاهُ' به مسلمین ابلاغ شد.
غدیر سراسر مفهوم و مفاهیم است تا چراغ هدایت بشریت برای رهنمون به حق همواره روشن بماند و امامت و ولایت علی (ع) سرآغازی برای حکومت عدل جهانی تا قیام قیامت است.
در تاریخ آورده اند که پیامبر اکرم (ص ) بنا برامر الهی، در سال دهم هجرت تصمیم به زیارت خانه خدا و بجاآوردن حج کردند و مردم را از این امرمهم مطلع فرمودند و حتی برای آگاه نمودن اهالی مناطق مختلف، قاصدانی را به آن شهرها گسیل داشتند.
پس از این اعلام، جمعیت کثیری در مدینه برای همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بجای آوردن اعمال حج، اجتماع بزرگی تشکیل دادند که مورخان و صاحبنظران ازاین سفر رسول خدا (ص) با عنوان حجة الوداع، حجةالاسلام، حجة البلاغ، حجة الکمال و حجة التمام یاد می­کنند.
به گزارش ایرنا تعداد جمعیتی که به همراه حضرت از مدینه خارج شده بودند را بین 70هزار تا 120 هزارو حتی برخی بیشتر از120 هزارنفر نقل کرده اند،پیامبر اسلام (ص) پس از به جای آوردن مناسک حج در محلی به نام غدیر خم فرمان الهی مبنی بر امامت ، ولایت و زعامت حکومت اسلامی توسط امام علی (ع ) را به مسلمین ابلاغ فرمودند.
امروز جهان مسرور از سالروزآغاز ولایت و امامت حضرت امیر المومنین علی (ع) است کسی که عدالتش معیار حق و باطل بوده و هست ، شخصیتی که خشم و شادی اش برای خدا بود و جزحرف حق هیچ چیزی او را راضی و قانع نکرد.
شادی دهه ولایت و امامت با شب غدیر خم در استان البرز به اوج خود رسید و آسمان این استان در میان توزیع شربت و شیرینی عاشقان امامت و ولایت نورباران شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار