وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حضور دو میلیون نیروی کار خارجی در ایران، از پوشش بیمه‌ای ۱۵ هزار نفر از اتباع خارجی در کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۹۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 20 September 2016
علی ربیعی در مراسم رونمایی از سامانه‌های اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: هر ایرانی در هرکجای دنیا، یک شهروند ایرانی و صاحب حق است و باید از حقوق او حمایت کنیم.

وی افزود: امروز ۳۰۰ میلیون نیروی کار مهاجر در دنیا داریم و این تعداد می‌تواند معرف پنجمین کشور پرجمعیت مجازی در دنیا محسوب شوند و جابجایی پولی این نیروها ۶۰۰ میلیارد دلار است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از اقدامات برای برگشت سرمایه به کشور، بیمه است گفت: باید به سمت بالابردن سهم خود از این گردش مالی ۶۰۰ میلیارد دلاری برویم.

وی با اشاره به سنت مهاجرت در دنیا گفت: در گذشته جریان مهاجرت از کشورهای جنوب به سمت شمال بود و امروز با پدیده مهاجرت از جنوب به جنوب روبرو هستیم. به عنوان مثال مهاجرت از ایران به کره، ژاپن، کشورهای حاشیه خلیج فارس و... صورت می‌گیرد. حتی دنیا در حال تجربه مهاجرت از شمال به جنوب است و عاملی شده تا نیروهای مهاجر در کشورها شکل بگیرند.

ربیعی با بیان اینکه نسبت جمعیت تحصیل کرده و زمینه‌های شغلی در هرکشور از عوامل مهاجرت است اظهار کرد: در وزارت رفاه مسئله مهاجرت را به دقت بررسی می کنیم. دیدگاههای اولیه نادرستی که به فرار مغزها تعبیر می شد وجود داشت. رویکرد ما در مهاجرت نیروی کار و حتی صادرات نیروی انسانی و اتصال اینها به سرزمین مادری شان است. مهمترین استراتژی این است که برای افرادی که به خارج می روند تسهیل در تردد سرمایه و ایمن سازی زندگی آینده درسرزمین مادری را رقم بزنیم.

وی به دوعامل اصلی قیمت نیروی کار و دانش و مهارت نیروی متخصص اشاره کرد و گفت: تفاوت کشورها سبب می‌شود برخی تمایل به پذیرش و برخی تمایل به اعزام نیروی کار داشته باشند، اما ایران هم پذیرنده نیروی کار و هم اعزام کننده است و اگر نیروی غیررسمی را در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم نزدیک به ۲ میلیون شغل ایرانی توسط خارجی‌ها اداره می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر ضرورت ثبات نیروی کار و امنیت شغلی شاغلان خارجی عنوان کرد: تامین اجتماعی هم ایجاد زمینه روانی و امنیت برای ایرانیان و هم ثبات شغلی خارجیان در ایران را دنبال می کند.
ربیعی حمایت با ثبات از نیروی کار و پوشش بیمه‌ای و صدور شناسنامه کار و معافیت گمرکی برای دارندگان کارت های گواهی شغلی را از اقداماتی که در وزارت کار دنبال می‌شود، دانست و گفت: ایجاد دفاتر کاریابی در کشورهایی که بالای ۱۵۰۰ نیروی کار ایرانی دارند را در دستور کار داریم. همچنین خودداری از حذف یارانه کارگران ایرانی حاشیه خلیج فارس را دنبال می‌کنیم.

وی از پوشش بیمه‌ای ۱۵ هزار نیروی کار خارجی خبر داد و گفت: بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کار ایرانی در حاشیه خلیج فارس، ۲۰۰ هزار نفر در امارات، ۵۰۰۰ نیروی کار در عمان داریم و  روبه رشد است و پیش بینی می‌کنیم ۳۰ هزار نیروی کار ایرانی در عراق بویژه کردستان و بیش از ۵۰۰ هزار ایرانی شاغل در اروپا، کانادا و شرق آسیا داشته باشیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: اتباع خارجی ، بیمه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار