معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین کاری که دولت‌ها باید در قبال خبرنگاران و رسانه‌ها انجام دهند این است که زیرساخت‌های لازم برای این قشر در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش و تعیین خطوط قرمز مشخص کند.
کد خبر: ۲۷۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹ 08 August 2016
حسین انتظامی امشب در مراسم روز خبرنگار در بوشهر با اشاره به وظایف دولت‌ها برای زمینه‌سازی توسعه و  تسهیل کار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین کاری که دولت‌ها باید انجام دهند این است که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، آموزش را توسعه دهند، خطوط قرمز تعریف کرده و به اصلی‌ترین کار خبرنگاران یعنی جمع‌آوری اطلاعات کمک کنند.

وی با اشاره به ماده 4 قانون مطبوعات بیان کرد: هیچ مقام دولتی و غیردولتی نمی‌تواند مطبوعات را سانسور کند یا آنان را مجبور به نوشتن مطلبی کنند، در صورت تخلف در این مورد، به‌شرط داشتن شاکی، آن مسؤول به مدت 6 ماه و در صورت تکرار همین اقدام به‌طور دائم انفصال از خدمت می‌شود.

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: دولتی می‌تواند خدمت بیشتری به خبرنگاران کند که از مبانی قانونی بیشتر دفاع کند.

انتظامی بابیان اینکه قانون مطبوعات یا رسانه‌های همگانی رابطه بین رسانه‌ها و حاکمیت را روشن می‌کند، بیان داشت: در کشورهای غربی مقولاتی دارند بنام شورای مطبوعات که از بدنه مطبوعات شکل گرفته است و این شوراها از روزنامه‌نگاران دفاع می‌کنند و ثانیاً در راستای دفاع از حقوق خود به دنبال پالایش درون صنفی هستند.

وی بیان داشت: با توجه به مطالب بیان‌شده، هر دولت اگر مدعی است که به فکر روزنامه‌نگاران است باید شرایط ذکر شده را فراهم کند لذا ضرورت ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای در کشور وجود دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اظهار داشت: وظیفه دیگر حاکمیت تثبیت امنیت شغلی و حرفه‌ای خبرنگاران است.

انتظامی اضافه کرد: در مورد بیمه خبرنگاران هم تأکید ویژه داریم که اگر همکارانی هستند به‌صورت تمام‌وقت فعالیت رسانه‌ای دارند اما بیمه نیستند به اداره ارشاد اطلاع دهند تا ما به رسانه آن فعال رسانه‌ای کمک کنیم و زمینه بیمه شدن خبرنگاران فراهم شود.

وی بابیان اینکه بالاترین نرخ رفت و آمد نیروهای انسانی در مشاغل مختلف متعلق به صنف خبرنگاران است، گفت: بسیاری از معضلات و خطاهای عرصه خبرنگاری ناشی از این است که آموزش لازم به خبرنگاران داده نشده و اگر آموزش بهتر بدهیم سطح اطمینان کار بالاتر رفته و میزان خطا هم کمتر و جامعه و مخاطبان هم با آسیب کمتری مواجه می‌شوند.

معاون وزیر ارشاد بیان داشت: از خانه‌های مطبوعات در سطح کشور خواستیم که دوره‌های آموزشی برگزار کنند با توجه به اینکه هیچ صنعت و فناوری در دنیا با سرعت رسانه در حال  تغییر نیست.

انتظامی گفت: در این دوره‌های آموزشی فقط خبرنگارانی حضور خواهند داشت که عضو خانه مطبوعات باشند.

وی یادآور شد: قانون دسترسی به اطلاعات یکی از ابزارهای کار اهالی رسانه است و دولت‌ها باید به‌گونه‌ای کار کنند که روزنامه‌نگار و اهالی رسانه به وظیفه خود یعنی اطلاع‌رسانی و نقد عمل کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار