کد خبر: ۲۵۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ 11 July 2016


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز از دریافت مجوز برای ساخت 11هتل چهار و پنج ستاره در این استان خبرداد.

عبدالناصر میرچی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: می بایست برای ادامه کاراحداث ،جذب اعتبارات ،اختصاص زمین و سایر موارد مسئولان استان البرز کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه کرج به عنوان مرکز استان و چهارمین کلانشهر کشورمحسوب می شود از زیر ساخت های اقامتی برخوردار نیست، گفت: اکنون در کرج فقط هتل سه ستاره وجود دارد که این نقص بزرگی برای این کلانشهر محسوب می شود.

وی افزود: موقعیت استان البرز به گونه ای است که حالت ویترینی دارد و اگر کوچک ترین اتقاق در استان و جاده های آن رخ دهد با سایر نقاط کشور متفاوت است و ممکن است بازتاب رسانه ای خارجی و داخلی گسترده ای داشته باشد.

وی بیان داشت: استان البرز به لحاظ تعداد آثار تاریخی نسبت به برخی استان های دیگر آثار کمتری دارد اما، عمق و قدمت آثار تاریخی آن بسیار بالاتر از سایر ستان ها است.

میرچی ادامه داد: تاکنون 500 اثر تاریخی در استان البرز شناسایی شده که بیش از 200 اثر آن به ثبت رسیده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: به لحاظ عمق قدمت تاریخی مهم ترین محوطه تاریخی به نام محوطه ازبکی در استان البرز وجود دارد که این محوطه بزرگ شامل چند تپه است که متاسفانه از آن فقط به نام تپه ازبکی نام برده می شود.

میرچی قدمت تاریخی تپه ازبکی را 9هزار سال اعلام کرد و افزود: این تپه تاریخی هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) به وجود آمده است.

وی گفت:مزیتی که این اثر را ممتاز می کند، پیوستگی زندگی و تمدن در آن است .

میرچی اظهار کرد: بکر بودن این تپه که کارشناسان به عنوان بهشت باستان شناسان از آن یاد می کنند آن را با سایر آثار تاریخی در کشور متمایز می کند.

وی افزود: به عنوان مثال در آثار تاریخی شوش با دست درازی فرانسوی ها چهره آثار تاریخی دچار تخریب شده ولی تپه ازبکی بکر است .

این مسئول ادامه داد: تا کنون شش لایه از این تپه باستانی شناسایی شده است .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی البرز گفت: این محوطه آنقدر اهمیت تاریخی دارد که از سوی دانشکده های باستان شناسی به عنوان یک مرجع است که امیدواریم بتوانیم استاندارالبرز و مسئولان را متقاعد کنیم، با توجه به اینکه استان فاقد نماد است و به عنوان نماد تاریخی و بالنده کشور معرفی شود.

وی بیان داشت: برای ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی نیاز به چند شاخص و یا فاکتورمانند،مولفه پیشینه تاریخی ، منحصر به فرد بودن ،حامل تمدن بودن و دست نخورده بودن اثر است این تپه همه این مولفه ها را دارا است که امیداریم بتوانیم در سفر رئیس جمهوی به استان خبر ثبت آن را داشته باشیم و هم بتوانیم به عنوان بیستمین اثر ثبت شده در یونسکو تپه تاریخی ازبکی را به ثبت برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کاروان سرای شاه عباسی به عنوان اثر فاخری که در مرکز شهر کرج واقع است، گفت:این محوطه به یک بنیاد سپرده شد که تا کنون درحوزه گردشگری به نتیجه رسیدیم این بنیاد در حد انتظارات کاری انجام نمی دهد که پس از مذاکره و پس دادن این اثر متقاعد کردیم کانون اتومبیل رانی حق و حقوق بنیاد را بدهند و آن را بازپیرایی با استاندارهای ما ترمیم شود و در اختیار مردم قرار دهند.

وی بیان داشت: تاکنون عملیات ترمیمی و احیای کاروانسرای شاه عباسی انجام شده و کانون اتومبیلرانی نیز قرارداد 10 ساله با صندوق احیا آثار تاریخی منعقد کرده تا هر چه زودتر فعالیتش را در این مکان شروع کند.

میرچی اظهار کرد: قرار است فعالیت های فرهنگی، مانند موسیقی سنتی، نمایشگاه های صنایع دستی در محوطه کاروانسرای شاه عباسی برای گذران اوقات فراغت مردم اجرا شود.

وی با اشاره به آثارتاریخی دیگر البرز، گفت: برخی آثار تاریخی استان البرز با توجه به اینکه در این استان قرار دارند اما اختیار تصمیم گیری آنها ملی است.

وی گفت: مرمت کاخ تاریخی شهرستانک سال گذشته به مزایده گذاشته شد و بهره بردار آن نیز مشخص شده و عملیات ترمیمی و احیا آن به زودی آغاز شود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه نگاه سازمان میراث،فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آثار تاریخی نگاه گورستانی نیست، بیان داشت: اینکه آثار تاریخی در گوشه ای خاک بخورند و در معرض تخریب قرار گیرند درست نیست.

وی با بیان اینکه برای معرفی البرز و آثار تاریخی آن مطالعات گسترده ای انجام شود، گفت: درست است که کرج و البرز خاصیت عبوری دارد و خیلی از مردم کشور برای رفتن به پایتخت و استان های خودشان از البرز می گذرند، اما اگر بخش کوچکی از مردم که از استان های دیگر کشور وارد می شوند این حق را دارند آثار تاریخی البرز را ببینند.

وی ادامه داد: البرز فاقد اطلس گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی است که در این خصوص اعضای هیات تجریریه اطلس بزرگ البرز مشخص شده است و در صورت جذب اعتبار تا پایان سال جاری بتوانیم به صورت کامل ،منابع ،آثارتاریخی ، سایت های تاریخی و مراکز تفریحی استان را معرفی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار