بسیاری شهروندان که از کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر کلافه هستند برایشان سوال است که چرا پروژه‌های مربوط به ساخت پارکینگ این همه کند جلو می‌رود و مبالغی که آنها به عنوان عوارض حذف پارکینگ در ساخت و سازها پرداخت می‌کنند، کجا خرج می‌شود ؟
کد خبر: ۲۵۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳ 05 July 2016
به گزارش تابناک قم، کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر قم یکی از مشکلاتی است که تقریبا تمام زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(س) به آن اذعان دارند. علاوه بر روزهای خاص شهر قم که تعداد زیاد زائر، کمبود زیرساخت‌ها را بیش از هر وقت دیگری عیان می‌سازند، در روزهای عادی هم این کمبود در زندگی روزمره مردم حس می‌شود. آن طور که شهردار منطقه 7 می‌گوید، 200 هزار نفر از مردم قم در این منطقه که هسته مرکزی شهر است اشتغال دارند اما تنها 45 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.

«علیرضا اقبالیان» می‌گوید: مردم دوست دارند در مناطقی از شهر که خلوت‌ و کم ‌سرو‌صدا تر است زندگی کنند. شلوغی حتی معابر فرعی و پارک شدن خودروها جلوی هر ساختمانی، یکی ازمزاحمت‌های معمول در هسته مرکزی شهر است که زندگی را به اندک ساکنان باقی‌مانده هم سخت کرده است. از طرفی ساخت مجتمع‌های تجاری، اداری و ساختمان‌ پزشکان بدون پارکینگ در هسته مرکزی راه نفس را بر این ساختمان‌ها بسته است.

بسیاری شهروندان که از کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر کلافه هستند برایشان سوال است که چرا پروژه‌های مربوط به ساخت پارکینگ این همه کند جلو می‌رود و مبالغی که آنها به عنوان عوارض حذف پارکینگ در ساخت و سازها پرداخت می‌کنند، کجا خرج می‌شود ؟

احداث 2 پارکینگ

«علیرضا قاری قرآن» معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم می‌گوید: اتفاقی كه در شهرداری قم افتاده این است که مبالغ حذف پارکینگ در یک حساب جداگانه‌ در شهرداری گذاشته می‌شود تا فقط در احداث پارکینگ‌ها هزینه شود و این پول امکان هزینه در هیچ نقطه دیگری را ندارد. 

وی افزود: همشهریان اطمینان داشته باشند مبالغی که به عنوان کسر پارکینگ می‌دهند، حتما در احداث پارکینگ هزینه خواهد شد.

معاون شهردار با اشاره به این‌که در شهرهای دیگر چنین حسابی وجود ندارد گفت: در اصفهان هزینه کسر پارکینگ در بخش‌های دیگر هم هزینه می‌شد اما اینجا به این دلیل که حساب ویژه‌ای داریم حتما در پارکینگ هزینه خواهد شد اما این عدد عددی نیست که تصور کنید بتوان با آن به راحتی در شهر پارکینگ احداث کرد. 

وی تصریح کرد: هزینه‌ای که در ازای کسر پارکینگ پرداخت می‌شود ، یک دهم هزینه‌ای است که در این زمینه نیاز داریم. 

قاری قرآن همچنین نوید ساخت 2 پارکینگ در هسته مرکزی شهر را به مردم می‌دهد و می‌گوید: ساماندهی و مکانیزه کردن پارکینگ‌های موجود برای استفاده بهتر از برنامه‌های ما است. 

وی افزود: ساخت 2 پارکینگ را در نقاطی که بر اساس مطالعات جامع مشخص شده، در دستور کار داریم که یکی از این پارکینگ‌ها در منطقه یک و دیگری در منطقه 7 ساخته می‌شود.

معضل ساختمان های تجاری‌ بدون پارکینگ

معاون شهردار با اشاره به معضل ساخت تجاری‌های بدون پارکینگ در شهر گفت: این موضوع هم ریشه‌ای است و ریشه آن به منبع درآمد شهرداری‌ها بر می‌گردد.

وی با اشاره به این‌که منبع درآمدی همه شهرها در کشور 70 درصد به صنعت ساخت و ساز وابسته است اظهار کرد: اینجا یک پارادوکس هم رخ می‌دهد؛ به این صورت که 70 درصد هزینه‌ها در شهرها در حوزه حمل و نقل و 70 درصد درآمدها هم از ساخت و ساز و تراکم است. می‌شود تصور کرد که این 70 درصد هزینه را نكنیم و 70 درصد درآمد را هم نداشته باشیم؟ آیا امکان دارد که حداقل‌ها را هم برای شهر تعریف نکنیم؟

قاری قرآن معتقد است؛ دولت باید منابع درآمدی دیگری برای شهرداری‌ها تعریف کند تا آنها برای کسب درآمد به فروش تراکم و صدور پروانه متکی نباشند.

پیش بینی 80 پارکینگ در طرح تفصیلی

در این حال سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم هم یکی از ظرفیت‌های طرح تفصیلی شهر قم را احداث پارکینگ عمومی می‌داند و می‌گوید: در طرح تفصیلی افق 1400 بیش از 80 نقطه از سطح شبکه معابر مناطق هشتگانه به عنوان پارکینگ‌های طبقاتی با مساحت 1000 متر مربع تا 3 هزار متر مربع مصوب و به شهرداری ابلاغ شده است.

«غلامرضا جانقربان» معضل کندی اجرای طرح‌های مرتبط با احداث پارکینگ را اقتصادی نبودن این طرح‌ها می‌داند که موجب شده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی چندان رغبتی به وارد شدن در این عرصه نداشته باشند. با این حال شهرداری در حال حاضر در هسته مرکزی شهر تعداد قابل توجهی پارکینگ در اختیار شهروندان قرار داده است. 

یکی از پارکینگ‌های روبسته، پارکینگ زائر در مجاورت بلوار زائر با گنجایش بیش از 2 هزار واحد پارک خودرو است. پارکینگ روباز ضلع شرقی حرم مطهر نیز با ظرفیت پارک بیش از 1000 خودرو و همچنین پارک‌سوارهایی که در معابر شهری قرار گرفته است و تعدادی پارکینگ مکانیزه که از سوی سرمایه‌گذاران ساخته شده از دیگر ظرفیت‌های پارکینگ‌های عمومی در شهر قم است. 

جان قربان همچنین می‌گوید: در سال جاری به جز بودجه‌ای که برای تملک پارکینگ‌های عمومی در معابر شهری دیده شده، 5 میلیارد تومان نیز برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که در سال 95 عوارض حذف پارکینگ حدود 4 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: عوارض حذف، کفاف ساخت پارکینگ را نمی‌دهد،‌ زیرا بیش از 10 میلیارد تومان برای تملک  و ساخت پارکینگ در اعتبارات هزینه می‌شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار