کد خبر: ۲۴۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 20 June 2016


مسئول حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز از کشف یک محوطه نویافته دوران مس سنگی (کالکولیتیک) در استان البرز خبر داد.

فرزان احمدنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، از کشف بقایای سقف و کف در یک محوطه نویافته مربوط به دوره مس سنگی متاخر در استان خبر داد و گفت: محوطه ایی تاریخی در شهرستان نظرآباد سال ۱۳۹۱ شناسایی شد و تعدادی سفالینه نیز به دست آمد.

احمدنژاد در خصوص کشف محوطه نویافته دوران مس سنگی (گازرسنگ شمالی) گفت: در این بازدید علاوه بر سفال به بقایای کوچکی از سقف و کف یک معماری کشف شده است و با توجه به شواهد و داغی های موجود بر روی این بخش از سقف به نظر می رسد که ابتدا با قرار دادن نی های کوچک به صورت عمودی و افقی تودرتو (سبک بافتن حصیر) تیر سقف را آماده می کردند و سپس ملات آماده شده را با فشار داخل سقف آماده شده با نی قرار می دادند و سپس بخش بالایی سقف را سیقلی می کردند.

پایش آثار تاریخی در البرز به صورت دوره ای

وی در ادامه گفت: با توجه به بررسی های انجام شده بر روی سفال های این تپه مشخص شده است که احتمالا محوطه ای تک دوره ای و مربوط به دوره مس سنگی متاخر بین ۵۸۰۰ تا ۵۳۰۰ سال پیش باشد.

احمدنژاد اضافه کرد: به احتمال فراوان این تپه روستای کوچکی در نزدیکی ازبکی بوده و با توجه به شواهد به دست آمده به شدت تحت تاثیر محوطه ازبکی قرار داشته است.

مسئول حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در ادامه خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان به صورت دوره ای در حال پایش آثار تاریخی استان است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تپه های تاریخی استان مورد پایش و ارزیابی کارشناسان باستان شناسی قرار می گیرد، گفت: ساخت و سازهایی که در نزدیکی محوطه های تاریخی انجام می شود، آمار حفاری های غیر مجاز و همچنین فرسایش طبیعی تپه های تاریخی مورد ارزیابی و بررسی های کارشناسانه قرار می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار