مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: بهره مندی از ظرفیت جاذبه‌های کویرگردی قم یکی از مهمترین فرصت‌های صنعت گردشگری در کشور است.
کد خبر: ۲۴۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳ 15 June 2016
به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی با تشریح فرصت‌های گردشگری اظهار کرد: استان قم با موقعیت اقلیمی فرصت کویرگردی و کویر نوردی را فراهم ساخته است که باید در این حوزه ظرفیت دفاتر مسافرتی و تورهای قم گردی به عنوان یکی از فرصت‌های گردشگری در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: تنوع ویژگی‌های طبیعی از جمله دریاچه نمک و حوض سلطان و آثار تاریخی شاخص از جمله تیمچه بازار، خانه‌های تاریخی و سایر اماکن در استان قم موجب شده است تا گردشگران به این شهر سفر کرده و از ظرفیت‌های آن در زیست محیطی و میراث فرهنگی بهره‌مند شوند.

رضایی با اشاره به اینکه نیازمند توسعه صنعت گردشگری در این استان هستیم گفت: امکان استفاده از ظرفیت وجود زائران شیعه کشور‌های همسایه و جهان از این مکان مقدس به عنوان گردشگری مذهبی، ارتباط مستمر آسان با کشورهای اسلامی و ایجاد بستر مناسب برای ورود گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: استان قم ام القرای جهان تشیع است و وجود حرم کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه و حوزه‌های علمیه و همچنین اشتراکات مذهبی با کشور‌های همسایه در بخش‌های مختلف موجب حضور ملیت‌های مختلف در این شهر شده است که باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و توسعه صنعت گردشگری غافل نباشیم.

وی به چالش‌های صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: تاخیر در واگذاری زمین مورد نیاز برای سرمایه گذاران، فرسوده شدن تاسیسات و تجهیزات گردشگری به‌خاطر عدم سرمایه گذاری مستمر، ضعف تبلیغات رسانه‌ای در خصوص جاذبه‌های گردشگری استان در سطح کشور و جهان، عدم وجود نظام جامع آماری در خصوص شاخص‌های اصلی گردشگری و شکل‌نگرفتن بازار شبکه‌ای گردشگری از مهمترین چالش‌هاست که باید مورد بررسی قرار گیرد.

رضایی بیان کرد: نبود ساماندهی در خصوص زائران عراقی ورودی به استان توسط دستگاه‌های استان، عدم هماهنگی دستگاه‌های در بحث قوانین حمایتی، ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی بخشهای مختلف، نبود مطالعات دقیق در خصوص گردشگری مذهبی، تخریب بناهای تاریخی توسط حفاران غیر مجاز، نبود اطلاع رسانی مناسب در خصوص جاذبه‌های طبیعی و اکو توریسم استان و موازی کاری دستگاه‌های استان در خصوص گردشگران مسائلی است که صنعت گردشگری را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: دولتی بودن گردشگری و استفاده از بودجه استانی و کشوری در این بخش، گسترش شبکه جاده‌ای و قرارگرفتن در شاه راه مواصلاتی کشور و وجود ظرفیت و نیروی انسانی برای استفاده در بخش گردشگری استان از نقاط قوت در بخش گردشگری استان است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار