کد خبر: ۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳ 02 February 2015

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ناکامی حفاران غیرمجازی که در شهرستان رستم قصد حفاری داشتند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، سرهنگ صفری در این رابطه گفت: ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس حین گشت زنی و نظارت در شهرستان رستم، 5 حفار غیرمجاز را در حال حفاری شناسایی و دستگیر کردند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، گفت: در این عملیات لوازم و ادوات حفاری از جمله یک دستگاه فلزیاب، بیل، کلنگ و اسپری شیمیایی کشف و ضبط شده است.

وی افزود: 5 حفار غیر مجاز پس از دستگیری تحویل مراجع قانونی شدند و مراتب برای تحقیقات بیشتر از طریق بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در حال پیگیری است.

این مقام مسئول در ادامه به قوانین مرتبط با ارتکاب جرم به حفاری غیرمجاز اشاره و اضافه کرد: بر اساس ماده 562 قانون مجازات‌های اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی– فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات وادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی اضافه کرد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی یا در اماکن و بقاع متبرکه انجام شده باشد، حداکثر مجازات اعمال خواهد شد .

صفری به تبصره دو این ماده قانونی نیز اشاره و اضافه کرد: بر اساس این تبصره خرید و فروش اموال تاریخی، فرهنگی حاصل از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار