کد خبر: ۲۲۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 14 May 2016


استان البرز که 5 سال از عمر آن می گذرد، از ابتدا بدون توجه به نیازهای زیرساختی ناقص متولد شد و اکنون این استان به واسطه ظرفیت های بالا گام های بلندی دارد که بدون زیرساخت های ضروری بر زمین مانده است.

استان البرز به دلیل مجاورت با پایتخت، همواره به عنوان معین استان تهران معرفی می شود، اما استانی که زیرساخت های لازم برای توسعه و اداره خود را ندارد، آیا می تواند معین کلانشهری نظیر پایتخت باشد؟

استان البرز سی و یکمین استان ایران است که لایحه تاسیس آن در جلسه هیات دولت در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفتم تیر ماه 89، استان البرز به طور رسمی شکل گرفت.

البرز که نگارستان اقوام مختلف محسوب می شود از نظر زیرساخت های مختلف از بدو تاسیس دچار عقب ماندگی های اساسی است که مهاجرپذیری و رشد بی‌رویه جمعیت استان نیز نیازهای زیرساختی آن را دوچندان و مشکل را مضاعف کرده است.

جمعیت برخی شهرهای استان در این چند سال دو برابر شده که این ازدیاد جمعیت نیاز به افزایش امکانات زیرساختی و خدماتی را دو چندان کرده است.

مشکلات زیرساختی نظیر نداشتن محیط اداری مناسب برای دستگاه های اجرایی، مشکلات زیرساختی در بخش راه ها، مشکلات آموزشی، مشکلات زیرساخت در خصوص فضاهای ورزشی، بهداشتی و درمانی تنها بخشی از مشکلات زیرساختی استان محسوب می شود.

گرچه دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته تلاش های بسیاری را برای حل مشکلات زیرساختی استان البرز آغاز کرده و بخشی از این اقدامات برنامه ریزی شده نیز به نتیجه رسیده است اما تا رسیدن به نقطه ای که استان از لحاظ امکانات زیرساختی به طور نسبی تامین شده باشد، فاصله زیادی وجود دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نخستین مشکل زیرساختی استان البرز را راه های آن عنوان کرد و افزود: ادامه بزرگراه همت، قطعه اول آزادراه تهران – شمال تا شهرستانک، رینگ شمالی و جنوبی کمربندی از جمله مباحث مطروحه دراین زمینه است.

محمد جواد کولیوند ادامه داد: با توجه به فصل تابستان و اجرای طرح های غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، به منظور پوشش همه متقاضیان، زیرساخت های ورزشی نیز دراین استان کم بوده و با مشکلاتی مواجه هستیم.

نماینده مردم کرج گفت: امروز شاهد آن هستیم سرانه ورزشی کرج، فردیس،طالقان و نظرآباد به طور میانگین به 40 سانتی متر می رسد که با استاندارهای ورزشی که حدود 1.5متر است، فاصله زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این سرانه به طور متوسط دراستان البرز درنظر گرفته شده درحالی که در شهرستانی مانند فردیس سرانه ورزشی صفر است.

جداشدن آب شرب از آب صنعتی برای مصارف خانگی و شهری از دیگر مباحث و کاستی های زیرساختی بود که نماینده مردم کرج به آن اشاره کرد.

وی افزود: آموزش و پرورش استان البرز از لحاظ زیرساختی وضعیت بدی دارد به طوری که 420 هزار دانش آموز در یک هزار و 200 مدرسه با قدمت بالای 35 سال به تحصیل مشغول هستند.

نماینده مردم کرج در ادامه با ابراز نگرانی از وضعیت درمانی استان البرز نیز گفت: اکنون به ازای هر یک هزار و 500 نفر یک تخت را در سایر استان ها شاهد هستیم درحالی که در البرز به ازای هر سه هزار نفر یک تخت موجود است.

مشکلات صنعت کشاورزی، گردشگری به واسطه نبود زیرساخت های مناسب از دیگر مباحثی بود که این نماینده مردم در مجلس به آنها پرداخت.

وی با اشاره به تردد 200هزار خودرو در محورهای ارتباطی البرز به صورت روزانه، اظهار داشت:‌ این امرسبب شده تا مردم ساعت ها وقت خود را در ترافیک تلف کنند درحالی که در صورت وجود زیرساخت های گردشگری می توان بخش قابل توجهی از این حجم مسافران عبوری را به درآمد برای استان تبدیل کرد .

در این بین متولیان اقتصادی درسالی که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده به زیرساخت های سرمایه گذاری در استان البرز اشاره دارند که از جمله آن تشکیل پنجره واحد سرمایه گذاری است.

توسعه استان های کشور نیازمند جذب سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی است که قفل این موضوع نیز پس از فرجام نیک برجام گشوده شده، مسئولان البرز نیز در این رقابت تنگاتنگ از بین سایر استان ها عقب نمانده اند و تلاش می کنند که از این طریق زمینه توسعه استان را فراهم آورند اما باز هم بسیاری از این اقدامات به سد محکم مشکلات زیرساختی برخورد می کند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز نیز در این باره گفت: به منظور حمایت، تسهیل امور مربوط به سرمایه گذاری در البرز، مرکز خدمات سرمایه گذاری به عنوان کانون مراجعه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مرجع هماهنگی با سازمان سرمایه گذاری، کمک های اقتصادی و فنی ایران، همچنین هماهنگ کننده دستگاه های اجرایی صادر کننده مجوزهای سرمایه گذاری و کسب و کار، تشکیل شده است.

صمد بهزاد افزود: در مورد آن دسته از فعالیت های اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاه های متعدد است، دستگاه اصلی موضوع فعالیت، وظیفه مدیریت یکپارچه، هماهنگی و اداره امور اخذ، تکمیل، صدور مجوز را به عهده خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: از طریق ایجاد پنجره واحد به صورت حقیقی یا در فضای مجازی با مشارکت سایر دستگاه های مرتبط به گونه ای اقدام می شود که ضمن رعایت اصل همزمانی صدور مجوزها، زمانی برای صدور مجوز از زمان پیش بینی شده در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تجاوز نکند.

بهزاد، طراحی سامانه های پنج گانه برای نخستین بار در البرز در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان را یکی از اقدامات به منظور تسهیل و تسریع در روند جذب سرمایه گذاری خارجی برشمرد.

وی ادامه داد: این سامانه ها شامل، نظارت بر طرح های سرمایه گذاری، درخواست سرمایه گذاری، فرصت های سرمایه گذاری، رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاران، واسطه سرمایه گذاری است که تمام طرح های سرمایه گذاری از ابتدا دراین سامانه ها بارگذاری می شوند.

وی با اعلام انجام مطالعات امکان سنجی شده فرصت های سرمایه گذاری در استان البرز همچنین از مشوق های سرمایه گذاری خارجی در البرز خبرداد و افزود: یکی از این مشوق ها، مشوق گمرکی است که معافیت یا تخفیف از عوارض گمرکی ماشین آلات، تجهیزات خط تولید، عوارض گمرگی ابزار قطعات یدکی، قطعات منفصله و مواد اولیه از جمله آن به شمارمی رود.

وی ادامه داد:برای بخش صنعتی و تولیدی نیز تاچهارسال خدمات گردشگری و کشاورزی، مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، مناطق ویژه اقتصادی درقالب مشوق های مالیاتی پیش بینی شده است.

مشوق های منطقه ای شامل مناطق آزاد تجاری و صنعتی ، پارک های علمی و فناوری ،شهرک های صنعتی ، مناطق اقتصادی و محروم است که مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز به آن اشاره کرد.

وی مشوق های رویه ای، مقرراتی را شامل مشوق های مقرراتی FDI،سیاست هایی که به منظور جذب سرمایه گذاران ،معافیت هایی را از شمول قوانین و مقررات داخلی در نظرمی گیرند ،رفتارهای ترجیحی با سرمایه گذاران خارجی برای تسریع در صدور مجوزها عنوان کرد.

بنابراین آنچه از سخنان این مسئول برمی آید آن است که البرز نیز بدون زیرساخت اقتصادی شکل گرفته، اما تلاش ها برای جبران این کاستی از امسال و پس از فرجام برجام به طور جدی در حال انجام است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری البرز نیز معتقد است که استان البرز زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی ندارد.

حمید رضا عسگری مورودی با اشاره به مهاجرپذیر بودن استان البرز و رشد بی رویه جمعیت در آن، گفت: این امر با آسیب های فراوانی برای این استان همراه شده است.

وی وجود چهار زندان درکرج مرکز استان البرز را از آسیب های اجتماعی در این استان ذکر کرد و ادامه داد: مهاجرت خانواده های زندانیان به این استان را یکی دیگر از آثار وجود ندامتگاه ها در این استان است که توجه جدی را ازسوی مسئولان می طلبد.

اما عسگری مورودی در ادامه به نکته مهم دیگری در حوزه اجتماعی آن هم نبود زیرساخت لازم در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه آسیب‌های اجتماعی نظیر اردوگاه مراقبتی دائمی اشاره کرد و افزود: این امر سبب شده تا بسیاری از طرح های ساماندهی متکدیان با مشکل مواجه شود.

وی یادآورشد: اگرچه سمن ها ظرفیت خوبی دراین زمینه به شمار می روند اما ساماندهی سازمان های مردم نهاد نیز حقیقی انکارناپذیراست که امروز بواسطه کمک ازسوی این تشکل های غیردولتی شاهد پیشرفت های روز افزونی در اجرای طرح های موثر اجتماعی و فرهنگی هستیم.

وی یادآورشد: قرارگرفتن استان البرز در مسیر 14استان کشور بطوریکه از اول فروردین ماه جاری لغایت 15 فروردین 28 میلیون خودرو تردد داشتند که این امر بدون آثار اجتماعی فرهنگی نیست .

عسگری اضافه کرد : استانی که معادل چهار استان کشور جمعیت دارد متاسفانه درتخصیص اعتبارها دیده نشده و مجموع گویش های مختلفی که درآن شاهد هستیم توجه بیشتری را می طلبد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار