تابناک گیلان - آیت الله قربانی در این دیدار ضمت خیر مقدم و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: از اظهارات شما اظهار تاسف می کنم که نمی شود بعضی کارهای مربوط به محیط زیست، پروژه های عمرانی، قاچاق کالا و مشکلات منطقه دولت نمی تواند کاری انجام دهد.
کد خبر: ۲۲۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 14 May 2016
تابناک گیلان - آیت الله قربانی در این دیدار ضمت خیر مقدم و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: از اظهارات شما اظهار تاسف می کنم که نمی شود بعضی کارهای مربوط به محیط زیست، پروژه های عمرانی، قاچاق کالا و مشکلات منطقه دولت نمی تواند کاری انجام دهد.

وی افزود: پیامبر عظیم الشان ما فرمود من برای شما از فقر و بیچارگی نمی ترسم بلکه از بدی تدبیر برای شما می ترسم.

وی ادامه داد: بعد از ۳۷ سال انقلاب نمایندگان ما بگویند ما نمیتوانیم جلوی قاچاق را بگیریم، مشکلات محیط زیست را حل نماییم، مسئولیت ها به افراد ناصالح سپرده می شود.

آیت الله قربانی گفت: اگر دولت با نمایندگان، مسئولان استانی ما با نمایندگان و خود نمایندگان باهم تعامل و همسویی نداشته باشند این سوء تدبیر است!

وی گفت: برای اینکه بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم نمایندگان باید باهم و سایر مدیران اجرائی تعامل فکری داشته باشند.

وی در ادامه گفت: ما نمی توانیم بگوییم (نمی توانیم). می توانیم. ما می توانیم همه کارها را انجام دهیم. هیچ کاری نیست که که در ظرف ممکنات محال باشد و نتوانیم آن را انجام دهیم ، منتهی این کار پیگیری ، استدلال، منطق، قهر نکردن می خواهد این دوستانه و کسر وا نکسار کردن میخواهد.

آیت الله قربانی گفت : ما در کشور بهتر از آقای نوبخت در بخش بودجه چه کسی را داریم؟ آدمی مسلمان، معتقد به دین و اسلام و انقلاب و روحانیت است اگر با ایشان نتوانیم تفاهم کنیم با چه کسی می توانیم تعامل داشته باشیم؟

وی گفت : پس نگوییم نمی شود ، می شود. ما باید راه را پیدا کنیم . ببینیم چه راهی برای این کار وجود دارد. گاهی ممکن است ۱۰۰ درصد نتوانیم لااقل ۸۰ درصد بتوانیم، باید اهم و مهم کنیم. بیاییم این ها را تعقیب کنیم.

وی افزود: استدلال کنیم. قهر نکنیم. رفاقت ها را بهم نزنیم. با دوستی کار کنیم نه اینکه تو اصولگرا هستی و من اصلاح طلب! این ها با هم اختلافی ندارد، به هر حال یک وجه مشترکی داریم، وجه مشترک این است که کشور و استان دست ما است و قانون را ما وضع می کنیم مسئولین را ما تعیین می کنیم.

امام جمعه رشت گفت: باید پیش رئیس جمهور ، وزیر کشور و مسئولین ذیربط برویم تا به نتیجه برسیم، آنهم تک و تنها نرویم بلکه باهم برویم .

وی افزود: سیزده نماینده با هم دوست و رفیق و برادر و هم کیش هستیم، هر وقت یک چیزی را بخواهیم مسئولین کشوری و استانی انجام می دهند. راه حل پیدا می شود منتهی استقامت و پایداری می خواهد سعه صدر می خواهد.

وی گفت: انشاء الله در جلسه بعدی که بعد از خرداد تشکیل شود جلسه مشترکی با استاندار و رئیس قوه قضاییه داشته باشیم و مسائل را با هم حل کنیم.

آیت الله قربانی: امیدوارم نمایندگانی که انتخاب نشدند با توجه به تجارب ارزشمندی که کسب کرده اند یک کار مناسب ولو بعنوان مشاوره در جاهای مختلف تعیین شود تا به اتفاق بتوانیم مشکلات استانی و کشوری را حل کنیم.

در ابتدای این دیدار نمایندگان گیلان پیرامون مسایل حوزه انتخابیه خود درددل هایی را بشرح زیر عنوان کردند:

غلامعلی جعفرزاده، رئیس مجمع نمایندگان رشت در آغاز جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: سه نفر از همکاران ما در تهران هستند و سه نفر دیگر در استان درگیر جلسات هستند و نتوانستند در جلسه شرکت کنند .

اگر مجلس آینده و دولت نتوانند در بخش اشتغال کاری انجام دهند با بحران بیکاری مواجه خواهیم شد

ناصر عاشوری، نماینده فومن و شفت گفت: توصیه ای برای همکاران خودم دارم ایت که مسئله اشتغال استان و ظرفیت های موجود چیزی است که استاندار و مسئولان ذیربط باید ورود کنند زیرا تا زمانی اشتغال کشور و استان حل نشود اقتصاد مقاومتی نمی تواند صورت عملی پیدا کند .

وی افزود : زمین های بایر زیادی در استان داریم که با زیر کشت بردن این اراضی و پرداختن به کشت دوم، کشت کلزا، پرورش ماهی و انواع پرندگان می تواند برای جویندگان کار ایجاد درآمد کند و از سویی هم اراضی کشاورزی استان حفظ شود.

وی همچنین ادامه داد : در سال های اخیر بسیاری از اراضی کشاورزی ما به باغ صنوبر، استخر ماهی و کیوی کاری تبدیل شده و درآمد خوبی هم برای کشاورزان دارد .

عاشوری گفت : مجلس آینده و دولت اگر نتوانند برای اشتغال که به تولید بر می گردد نتوانند کاری انجام دهند ما بحران بیکاری را در کشور خواهیم داشت .

وی گفت : پیشنهاد دادم که به جای فرار مغزها برنامه ریزی شود کسانی را که تحصیلات عالی دارند مثل بعضی از کشورها اعزام سه ساله کنند که این کار هم برای جوانان ما تجربه ، اشتغال ، درآمد و برای کشور ارز آوری خواهد داشت .

نمی شود بدون اینکه به فکر معیشت مردم باشیم آنان را به سمت انقلاب کشید .

محمد مهدی رهبری املشی ، نماینده مردم رودسر املش نیز گفت : نگرانی من برای نظام و انقلاب این است که بدون توجه به وضع معیشت مردم نمی توان آنان را سمت انقلاب کشید باید به فکر معیشت مردم هم بود .

وی گفت : وضع چایکار قبل از انقلاب از هر نظر بهتر از حالا بود زیرا این محصول کشاورزی که وجه درآمد بخشی از مردم است مورد بی توجهی قرار دارد.

وی ادامه داد : در باره بخش های مختلف کشاورزی گیلان اعم از چای و برنج و غیره کم توجهی شده است . در مورد چای سه، چهارسالی دولت توجه کرد ولی بعد ها متناسب با قیمت التفات نکرد و رهایش کرد و هزینه ها را در حد حدود ۱۰ درصد دید در حالیکه حد اقل سی درصد باید توجه می کرد .

وی در ادامه افزود : مردم سه هزار میلیارد تومان از جیب خودشان بابت چای به سریلانکا و جای دیگر می دهند دولت ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد تومان به تولید چای اختصاص بدهد .

رهبری گفت : بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار ارز برای چای از کشور خارج می شود ، اگر دولت عنایتن خاصی به این محصول داشته باشد می توان چای را با معیار اقتصاد مقاومتی تولید کرد و دولت و کشور را تامین و مردم چایکار و مصرف کننده را هم راضی کرد .

وی افزود : آمار رسمی نشان می دهد که ۴۸ هزار تن چای قاچاق وارد می شود ، این قاچاق نیز اینجوری نیست که هرکسی اقدام کند بلکه دست هایی در کار است که باید جلوی آن گرفته شود .

وی گفت : کار عمرانی قابل توجهی در گیلان انجام نشده است ، از زمان طاغوت قرار است دو سد شفارود در غرب و پلرود در شرق استان ساخته شود که ۱۸۰ هزار هکتار شالیزار های ما به سد پلرود وابسته است .

رهبری گفت : در سفر ریاست جمهور مصوبات خوبی شد ولی اگر ما بگوییم تا پایان ۹۵ باید راه آهن، آزاد راه، پلرورد به بهره برداری برسد با توجه به سابقه مردم به ما می خندند .

پروژه کنار گذر انزلی ۱۵ سال است که معطل مانده است

حسن خسته بند ، نماینده انزلی گفت : مسایلی را در این جلسه عنوان می کنیم بیشتر درد دل هست ، ما موظفیم تحقیق، مطالعه، دوندگی و پیگیری کنیم ولی تصور من این است که سال سختی در پیش داریم.

وی گفت : این حرف من بخاطر پول نیست ، چون کارهایی هم هست که نیاز به پول ندارد ، بعنوان مثال ما در حاشیه تالاب ۱۱ تا ۱۳ هزار هکتار زمین وجود دارد که جزء حریم تالاب است و می تواند به استخر ماهی تبدیل شود که ضمن ایجاد اشتغال و تولید حریم تالاب هم محفوظ می ماند .

وی ادامه داد : امروزه در دنیا پرورش ماهی در قفس یک کار موفق و شناخته شده است و الحمد الله همه در استان طرفدار این امر هستند ولی علیرغم پیکیریها هنوز برخی در استان موافق این طرح نیستند .

خسته بند گفت : پروژه کنار گذر انزلی ۱۵ سال است که معطل مانده است و این معطل ماندن پروژه ها از جمله پروژه ملی به یکی از معضلات استان تبدیل شده است که در عدم اجرا سالانه بعنوان تعدیل باید جریمه پرداخت شود .

وی گفت : ما از بهمن ماه سال گذشته نتوانستیم مجوز برداشت مصالح از معادن استان برای پروژه های خودمان در یافت کنیم بهمین جهت پروژه های استانی قفل شده است .

خسته بند با اشاره به مفاد قرار داد های خارجی گفت : در قرار داد های پروژه فاینانس تامین مصاله بعهد کارفرما است ولی وقتی نتوانیم مصالح را تامین نماییم باید ناگزیریم سالانه میلیاد ها تومان خسارت پرداخت نماییم .

فقر در استان بیداد می کند !

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت گفت : از مواضع شما در حمایت از نیروهای انقلاب تشکر می کنم و کنگره ملی شهدای استان که بدون شک از تدبیر شما بهره برده در نوع خود بسیار عالی بود .

وی ادامه داد : فقر در استان بیداد می کند ، کارکنان دون پایه برخی از دستگاه ها مثل شهرداری ۳ ماه است حقوق دریافت نکرده اند در حالیکه حقوق چند میلیون مدیران مرتب و به وقت پرداخت می شود.

کوچکی نژاد گفت : هرگاه ما یک ماه حقوق نگیریم سیستم مالی و زندگی ما برهم می خورد چگونه است کارگر سه ماه حقوق دریافت نمی کند .

بودجه استان در تمام بخش ها نسبت به سال قبل کاهش دارد  

محمود شکری ، نماینده تالش و رضوانشهر و ماسال نیز گفت : اگر می خواهیم چرخ مملکت با تدبیر و امید بچرخد باید فکری به حال فقرا و نیازمندان کنیم وگرنه سیستم دچار مشکل می شود .

وی گفت : تقریبا بودجه تمام بخش ها استان نسبت به سال گذشته کاهش دارد ، متاسفانه مسئول برنامه و بودجه استان که یک فرد دانشگاهی و فاقد تجربه اداری و مالی است در تنظیم بودجه هیچ نظری از نمایندگان استان نخواست .

وی ادامه داد : حالا که دولت لایحه بودجه را به مجلس داد و در کمیسیون های هم به بحث گذاشته شد و وارد صحن علنی مجلس شد که از وضعیت آن مطلعید تازه سازمان برنامه بودجه استان نامه ای به نمایندگان داده که تا آخر خرداد ماه نظرات خودتان را بدهید ، این یعنی نوشدارو بعد از مرگ سهراب.

شکری گفت : سد شفارود با توجه به اینکه مصوب شد و باید اجرا می شد ولی تا کنون اجرایی نشد و ما باید سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به چین باید زیان پرداخت کنیم .

وی ادامه داد : سد لاسک مصوب و آماده کلنگ زنی شد ولی با اصرار آقای نوبخت معطل ماند و تا به امروز در هواست ، این سد فاینانس داخلی دارد و پولش هم در بانک موجود است .

وی افزود : با کمال تاسف مسئول برنامه بودجه استان فراقانونی عمل می کند و با اجازه خودش بودجه را جا به جا می کند در حالیکه وزیر این اجازه را ندارد و نمی تواند بودجه را جا به جا کند . وقتی در استان مدیران با تجربه را برمی دارند و مدیر کم تجربه را جایگزین می کنند وضع از این بهتر نمی شود.

۳۰ میلیارد تومان بودجه برای دانشگاه علوم پزشکی گرفتیم

دکتر محمد حسین قربانی ، نماینده آستانه و کیاشهر در ارائه آمار از نمایندگان مجلس گفت : از ۱۳ نماینده مجلس دهم ۶ نفر قدیمی و ۷ نفر جدید هستند که دو نفر از این جدیدی ها سابقه نمایندگی دارند .

وی ادامه داد : نمایندگان مجلس نهم گیلان تجربه ارزشمندی دارند و دغدغه همه آنان زیر ساختی است ولی ما از انتظارات خیلی عقب هستیم .

وی گفت : من معتقدم از نمایندگان صاحب تجربه باید بطریقی استفاده کرد .

قربانی گفت : مشکلی که ما با وجود آقای نوبخت داریم این است دقیقا این شخص زیر ذره بین سایر نمایندگان قرار دارد .

وی گفت : ما ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای دانشگاه علوم پزشکی گرفتیم که تا کنون آقای نوبخت از سوی نمایندگان چندین تذکر دریافت کرد و یا بازدید مکرر نوبخت از آزاد راه باعث حساسیت نمایندگان شد .

وی همچنین گفت : در مورد برنج گام خوبی برداشته شد و بازدید هایی نیز از چند کشور صادر کننده برنج صورت گرفت و سعی شد تعرفه ۴۰ درصدی واردات برنج کاهش پیدا نکند ولی قاچاق کالا دارد بیداد می کند .

قربانی : طبق بررسی های بعمل آمده تنها از یک معبر فقط ۷۰۰ هطزار تن برنج قاچاق وارد شد و به تجار برنج تهران اعلام شد ما با ۲۰ درصد تعرفه برنج مورد نیاز شما را در تهران تحویل می دهیم .

بمنظور همانگی و تسریع در انجام پروژه ها و حل مشکلات استان نمایندگان حاضر در جلسه به اتفاق خواستار حضور استاندار و رئیس قوه قضائیه گیلان در جلسه مجمع نمایندگان شدند./گیلانیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار