مديرعامل شركت آب منطقه اي البرز با اشاره به اينكه اكنون 92 درصد از سد كرج و 82 درصد از سد طالقان پر آب است، گفت: با توجه به پيش بيني وقوع سيل در استان، از شب گذشته تخليه آب سد در حال انجام است و 56 تا 60 مترمكعب آب بر ثانيه در حال عبور از دريچه هاي سد كرج است.
کد خبر: ۲۲۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 11 May 2016
به گزارش ايرنا، بهزاد پارسا شامگاه سه شنبه در نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران استان البرز كه در سالن عمران استانداري البرز برگزار شد، افزود: هماهنگي لازم با مديريت بحران و آب منطقه اي استان تهران براي اجراي مانور در صبح چهارشنبه انجام شده است. 
وي خاطرنشان كرد:‌ بر اين اساس در يچه ها بيشتر باز مي شوند تا در جريان چگونگي ميزان آب و كنترل آب در پايين دست سد قرار بگيريم، چراكه بايد به طور قطع تدابير لازم در اين راستا در پايين دست انديشيده شود.
پارساتاكيد كرد: 31 نقطه حادثه خيز در 200كيلومتر از طول رودخانه هاي البرز شناسايي شده و در صورت وجود اعتبار لايروبي و شناسايي و رفع مشكلات نقاط حادثه خيز در تمامي طول رودخانه ها صورت مي گيرد.
وي با اشاره به لزوم ايجاد سامانه يكپارچه جمع آوري آب هاي سطحي شهر، افزود: امسال 412 ميلي متر بارش در استان گزارش شده كه با توجه به ميانگين بارش سالهاي گذشته كه در شرايط عادي 411 ميلي متر بود، امسال وضعيت نرمالي را داشتيم همچنين ميانگين بارش در كشور 220 ميلي متر است.
وي با اشاره به اقداماتي كه در 2 ماه گذشته توسط شركت آب منطقه اي استان صورت گرفت، بيان كرد: 240 ميليون تومان براي لايروبي رودخانه ها در نظر گرفته شد كه در اين راستا قراردادي 400 ميليون توماني منعقد شد اما تنها 70 ميليون تومان از آن تخصيص يافت.
مدير عامل شركت آب منطقه اي البرز طول رودخانه هاي استان را 889 كيلومتر عنوان كرد و افزود: 6 ميليارد و 300 ميليون تومان براي مطالعه و اجراي سامانه شرح خدمات سامانه هشدار سيل لازم است كه در ابتداي امر تخصيص 700 ميليون تومان براي بحث مطالعه آن در اولويت قرار دارد.
وي اظهار كرد: در 2 ماهه گذشته 1750 متر طول رودخانه و گلوگاه هايي بود كه شناسايي شد كه از اين ميزان 26 هزار و 500 متر مكعب رسوبات برداشت شده است.
پارسا با اشاره به اينكه 31 نقطه حادثه خيز در 200 كيلومتر از طول رودخانه هاي البرز شناسايي شده است، گفت: در صورت وجود اعتبار لايروبي و شناسايي و رفع مشكلات نقاط حادثه خيز در تمامي طول رودخانه ها صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه از پهپاد براي پايش هوايي در استان استفاده شد كه در شناسايي متصرفين بستر و حريم رودخانه بسيار مفيد است، خاطرنشان كرد: بر اين اساس مكان هايي كه در معرض خطر سيل و آسيب هستند مشخص مي شوند.
اين مسئول تاكيد كرد: حجم تعرضات در حوزه رودخانه كرج بسيار بالا است كه به 40 تا 50 سال گذشته بازمي گردد و با توجه به پيش بيني هواشناسي در صورتي كه امشب شاهد وقوع سيل باشيم، بسياري از اين مكان ها زير آب مي روند.
وي از نشانه گذاري در 180 كيلونتر از رودخانه هاي استان البرز خبر داد و گفت: به سبب محدوديت مالي براي سال جاري، انجام 60 كيلومتر از مسير در دستور كار قرار گرفته است.
پارسا با اشاره به آزادسازي 184 مورد تصرفات تا پايان سال 94 تصريح كرد: در سال جاري با هماهنگي دادستاني برخورد محكم و قاطع تري با متصرفين صورت مي گيرد.
وي تبدل بستر طبيعي رودخانه به كانلي صلب به عرض متوسط 15 متر و ارتفاع حداقل 6 متر را كه توسط شهرداري كرج انجام شده غير استاندارد و نامناسب دانست و اظهار كرد: اين امر حذف چشم انداز طبيعي رودخانه و به نوعي به معناي نابودي و مرگ آن است و همچنين حذف سيلاب دشت باعث انتقال و آب گرفتگي مناطق شهري مي شود.
مدير عامل آب منطقه اي البرز پس زدن سيلاب در اثر كوچك شدن مقطع و پر شدن تدريجي كانال در اثر رسوبات وارده و كوچك شدن مقطع را از ديگر عواقب اين كانال ذكر كزد و گفت: عدم امكان نگهداري آبراهه، محروميت مردم از امكان دسترسي مستقيم به جريان رودخانه و عدم تغذيه سفره آب هاي زير زميني را از ديگر مشكلات اين كانال عنوان كرد و رسيدگي به اين موضوع را از شهرداري و ساير ارگان هاي مربوطه درخواست كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار