اين طرح از جمله طرح‌هاي اثرگذار در مديريت هسته مرکزي شهر است که در صورت رفع نواقصي چون جانمايي پارکينگ خودروهاي شخصي مي‌تواند در سهولت عبور و مرور و کاهش ترافيک درون‌شهري به صورت چشمگيري اثرگذار باشد.
کد خبر: ۲۲۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 28 April 2016
مديريت شش خيابان اصلي هسته مرکزي شهر از جمله مهمترين برنامه‌هاي حوزه ترافيک شوراي اسلامي و شهرداري همدان بوده که طي سال‌هاي اخير مورد توجه کارشناسان اين حوزه قرار گرفته است.

به گزارش هگمتانه، در همين راستا، سال گذشته اجراي طرح پارک‌سوار تاکسي به منظور ساماندهي وضعيت ترافيکي حاشيه ميدان اصلي شهر مورد توجه قرار گرفت که به اذعان مجموعه مديريت شهري اين طرح در کنترل ترافيک و ساماندهي ايستگاه‌هاي تاکسي بسيار مفيد بوده است.

در ادامه طرح ساماندهي هسته مرکزي شهر، در سال جاري طرح ايجاد پارک‌سوار اتوبوس مورد توجه قرار گرفت و در نخستين مرحله اجراي طرح، پارک‌سوار ويژه اتوبوس در خيابان شهدا و سرگذر راه‌اندازي شد.

به بيان کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافيک و همچنين مجموع مديريت شهري، اجراي طرح‌هاي اينچنيني، تمرکززدايي از هسته مرکزي شهر ساماندهي شش خيابان اصلي، تسهيل عبور و مرور، کاهش زمان مسافرت‌هاي درون‌شهري با سرويس ناوگان حمل و نقل عمومي، و حفظ سيماي گردشگري ميدان تاريخي حضرت امام(ره) را سبب مي‌شود.

از ديگر سوي متوليان امر معتقدند با اجراي اين طرح در يکي از بازارهاي قديمي همدان، تمرکز خريد از آن مرکز برداشته شده و ساير فروشگاه‌هاي محلي نيز بهره‌مند مي‌شوند.

اگرچه اجراي طرح پارک‌سوار اتوبوس در مرحله ابتدايي رضايتمندي بسياري از شهروندان را سبب شده است اما روي ديگر اين ماجرا کسبه و برخي مسؤولان هستند که در نتيجه کاهش رونق اقتصادي بازار سرگذر دل چندان خوشي از اجراي طرح ندارند.

به گفته برخي مسؤولان نيز اجراي اين طرح بدون در نظر گرفتن تمامي ابعاد و فارغ از ديدگاه‌هاي کارشناسي، چالش بزرگي را در رابطه کسبه خيابان شهدا و رکود بازار سبب شده است.

در همين رابطه با تني چند از مردم، کسبه و مسؤولان گفتگويي انجام داديم تا ديدگاه علمي آنان را در خصوص اجراي طرح جويا شويم که در ادامه گزارش به آن پرداخته شده است.

*شهروندان از اجراي طرح پارک‌سوار اتوبوس سرگذر مي‌گويند:
وحدتي يکي از شهروندان در اين خصوص با اشاره به اينکه اجراي اين طرح فوايد و مضراتي به دنبال داشته، گفت: شهرداري با اجراي طرح مذکور بر سهولت رفت و آمد در يکي از خيابان‌هاي اصلي و ميدان امام خميني(ره) به عنوان ميدان مرکزي شهر افزوده است.

وي ادامه داد: مديريت خيابان‌هاي اصلي شهر توسط شهرداري قابل تحسين است؛ چراکه هرج و مرج و بي‌انضباطي در هسته مرکزي شهر، همدان به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن را زير سؤال برده است.

وي همچنين بيان کرد: از سوي ديگر بازار سرگذر به عنوان يکي از مراکز خريد کلي مردم محسوب مي‌شده و امروز با اجراي اين طرح، زمينه براي حضور مردم با خودروهاي شخصي و خريد عمده فراهم نيست که اين به يقين از جمله مشکلات اجراي اين طرح است.

در ادامه رستمي با اعلام اينکه اتوبوس‌هاي قرار داده شده به منظور سهولت خريد، نمي‌تواند پاسخگوي نيازها باشد، اظهار کرد: گاه افراد مسن براي خريد به اين مرکز مراجعه مي‌کنند که اين افراد نياز دارند خريد انجام داده را تا در منزل به کمک خودروي شخصي حمل کنند.

وي بيان کرد: چنانچه در کنار پارک‌سوار اتوبوس‌ها، پارکينگ‌هاي ويژه خودروهاي شخصي تعبيه شود بسياري از مشکلات حل مي‌شود.

بهادري هم اجراي طرح پارک‌سوار سرگذر را در حفظ هويت زنده و تاريخي ميدان مرکزي شهر مؤثر دانست و عنوان کرد: چنانچه طرح مذکور با در نظر گرفتن همه جوانب اجرايي مي‌شد، مردم کمتر با مشکلاتي چون سختي خريد مواجه مي‌شدند.

وي با اشاره به اينکه شايد با اجراي اين طرح برخي مردم ترجيح دهند که ميوه و تره‌بار و خريد عمده خود را از فروشگاه‌هاي محلي خريد کنند، گفت: از آنجا که قيمت اجناس در فروشگاه‌هاي محلي با محله سرگذر برابر نيست، به طور قطع اقتصاد خانواده‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

*ناخرسندي کسبه سرگذر از اجراي طرح پارک‌سوار اتوبوس
در راستاي تکميل گزارش به سراغ تني چند از کسبه مستقر در محله سرگذر رفتيم و ديدگاه آنان را در خصوص اجراي طرح مذکور جويا شديم:

یکی از فروشندگان که تمايل به معرفي خود نداشت در اين رابطه گفت: راه‌اندازي پارک‌سوار اتوبوس در محدوده بازار سرگذر، گذر و حذف پارکينگ خودروهاي شخصي موجب کسادي و رکود کسب و کار مغازه‌داران خيابان‌هاي شهدا، اکباتان و به ويژه سرگذر شده است.

وي با اعلام اينکه روز به روز شرايط کسب و کار ما سخت‌تر مي‌شود، عنوان کرد: بايد قبل از اجراي اين طرح نظرات بازاريان را جويا مي‌شدند تا امروز ما به ورشکستگي نزديک نشويم.

یکی ديگر از عمده‌فروشان هم با عنوان اين مطلب که اين مغازه خرجي سه خانواده را تأمين مي‌کند، اظهار کرد: با اجراي اين طرح مردم ترجيح مي‌دهند خريد روزانه يا هفتگي خود را از فروشگاه‌هاي محلي انجام دهند، در حالي که قيمت اجناس در اين بازار قابل قياس با محله‌ها نيست.

وي خاطرنشان کرد: چنانچه اين طرح به صورت ناقص بخواهد ادامه پيدا کند، برخي کسبه مجبورند به دستفروشي روي آورند.

يکي از فروشندگان ميوه و تره‌بار هم که از اجراي طرح پارک‌سوار سرگذر بسيار گلايه‌مند بود، با بيان اينکه تعداد زيادي از شهروندان به دليل ارزان بودن و امکان خريد ورچين محصولات به اين بازار مراجعه مي‌کردند، گفت: اجراي اين طرح سبب شده تا برخي مغازه‌داران که مجبور به پرداخت اجاره بها مي‌باشند، در اثر رکود بازار قادر به ادامه کسب و کار نباشند.

وي بيان کرد: اگر مجموعه مديران شهري کاري براي ما نکنند، ما مجبوريم اجناس خود را در گوشه و کنار شهر به صورت دوره‌گرد به فروش برسانيم.

*اجراي طرح پارک‌سوار اتوبوس سرگذر نيازمند زيرسازي‌هاي پيش از اجرا بود
در ادامه به سراغ تعدادي از مسؤولان رفتيم که در ادامه به آن پرداخته شده است.

رئيس اتاق اصناف همدان در اين رابطه با اشاره به اينکه طرح پارک‌سوار اتوبوس سرگذر از جمله طرح‌هاي مناسب در مديريت خدمات شهري است، گفت: عليرغم فوايد مذکور، اين طرح، پيش از اجرا نيازمند بررسي‌هاي کارشناسي در ابعاد مختلف است.

حميدرضا فرسايي افزود: ما معتقديم اجراي اين طرح نيازمند زيرسازي‌هاي پيش از اجرا، نظير اختصاص پارکينگ به خودروهاي اختصاصي مصرف‌کنندگان بود.

وي با بيان اينکه در اجراي اين طرح، شهرداري و شوراي اسلامي شهر بايد ديدگاه و منافع اصناف را مدنظر قرار مي‌دادند، عنوان کرد: چنانچه نظر صاحبان اصناف در اين نقطه از شهر گرفته مي‌شد،طرح با انعطاف بيشتري قابليت اجرا پيدا مي‌کرد.

فرسايي با اشاره به درخواست اتاق اصناف در خصوص فراهم‌آوري پارکينگ ويژه خودروهاي شخصي از شوراي اسلامي شهر و شهرداري، گفت: با توجه به طرح مسأله از سوي مجموعه اصناف، شهرداري و شوراي شهر مقرر نموده‌اند ظرف چند روز آينده با بازديد مجدد از محل، به وضعيت موجود رسيدگي نمايند که اميدواريم اين اتفاق هرچه سريع‌تر محقق شود.

وي يادآور شد: در حال حاضر 10 پارکينگ قديمي در خيابان شهداي همدان وجود دارند که شهرداري مي‌تواند با بهره‌گيري از اين ظرفيت، زمينه براي پارک خودروهاي شخصي و رونق بازار سرگذر را فراهم آورد.

وي تصريح کرد: در حال حاضر کاهش مراجعه مردم به اين مرکز خريد، رکود اقتصادي براي کسبه را سبب شده است.

*کسبه به دليل رکود حاکم بر بازار سرگذر، متضرر شده‌اند

در ادامه رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار شهرستان همدان با اشاره به اينکه در حال حاضر 250 واحد عرضه‌کننده ميوه و تره‌بار در کنار ساير مراکز عرضه مستقيم خواربار، گوشت و خرده‌فروش‌ها در محله سرگذر همدان مشغول به فعاليت هستند، گفت: با توجه به اجراي طرح پارک‌سوار در اين منطقه، فروش اقلام مذکور دچار رکود شده است.

رضا البرزي دعوتي بيان کرد: اغلب مراجعه‌کنندگان به اين منطقه، عمده‌خريد هستند و با شرايط موجود به لحاظ نبود پارکينگ ويژه خودروهاي شخصي، مراجعه مردم به اين مرکز خريد کم شده است.

وي با بيان اينکه شايد اختصاص فضايي ويژه خودروهاي شخصي، علاوه بر پارکينگ اتوبوس‌ها به رونق اقتصادي در اين منطقه کمک مي‌کرد، عنوان کرد: بخشي از ظرفيت پارکينگ در سرگذر بدون استفاده مانده و اين در حالي است که متوليان امر از کمبود پارکينگ در شهر سخن مي‌گويند.
ا
لبرزي اعلام کرد: مجموعه شهرداري مي‌تواند با بهره‌گيري از پارکينگ‌هاي قديمي مستقر در خيابان شهدا معضل کاهش مراجعه مردم به اين مرکز خريد را کنترل نمايد؛ در غير اين صورت پيشنهاد ما اين است که اين وضعيت به حالت اوليه بازگردد.

وي عنوان کرد: در حال حاضر مشغول پيگيري اين موضوع در شوراي اسلامي شهر هستيم که البته قول‌هايي مبني بر بازديد از منطقه و پيگيري امور داده شده است.

البرزي همچنين گفت: عدم رونق اقتصادي اين بازار، افزايش تمايل صنف ميوه‌فروشي به فروش ميوه و ره‌بار در وانت‌بار و در سطح شهر را تقويت مي‌کند.

*احداث پارکينگ مکانيزه 170 واحدي تا پايان سال/ کاهش زمان رفت و برگشت اتوبوس‌ها با اجراي طرح
رئيس کميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر همدان با اشاره به اينکه تسهيل عبور و مرور در ميدان مرکزي شهر با انتقال وسايل نقليه عمومي نظير اتوبوس‌ها امکان‌پذير مي‌شود، گفت: در همين راستا راه‌اندازي پارک‌سوار و پايانه‌هاي اتوبوسراني در دستور کار شهري و شوراي اسلامي شهر قرار گرفت.

کامران گردان افزود: با توجه به دستور کار موجود، يکي از محله‌هايي که به همين منظور مناسب ارزيابي شد، پارک‌سوار اتوبوس سرگذر بود که پس از بررسي‌هاي انجام شده، طرح پيشنهادي در اين محله عملياتي شد.

وي عنوان کرد: با اجراي طرح پارک‌سوار سرگذر، ترافيک خيابان شهدا و ميدان مرکزي شهر کاهش يافت، به گونه‌اي که کسبه مستقر در اين خيابان و مردم شهر نيز رضايتمندي خود را در اين رابطه بيان کردند.

گردان با اعلام اين مطلب که هم‌اکنون خدمات‌دهي اتوبوس‌ها به لحاظ کيفي افزايش يافته است، گفت: با انتقال اتوبوس‌ها به محل مناسب، زمان رفت و برگشت وسايل نقليه عمومي نيز بين 15 تا 20 دقيقه کاهش يافته است که اين خود آمار جابه‌جايي درون‌شهري را ارتقا مي‌دهد.

وي ضمن اشاره به طرح جامع ترافيک شهري، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون براساس طرح بالادستي، موظف به پياده‌راه‌سازي شش خيابان اصلي شهر هستيم که در همين راستا، امسال دو خيابان بوعلي و اکباتان و سال‌هاي آتي مابقي خيابان‌ها به پياده‌راه تبديل خواهند شد.

وي بيان کرد: در راستاي اجراي طرح جامع ترافيک، ايجاد پارک‌سوارهايي در ميدان امام حسين(ع) ميدان بيمه و خيابان فرات در دست بررسي است که البته اين موضوع نيازمند دريافت مصوبات خاصي از شوراي ترافيک استان و کميته فني ترافيک است.

وي در ادامه سخنان خود در خصوص ادعاي کسبه سرگذر مبني بر کاهش درآمد در اثر اجراي طرح پارک‌سوار، گفت: بخشي از اين کاهش درآمدها مربوط به ايام نوروز بوده که مردم کمتر به خريد مي‌پرداختند و البته بخشي نيز به دليل نيمه‌کاره بودن طرح است.

گردان عنوان کرد: طرح پارک‌سوار سرگذر هنور به طور کامل اجرايي نشده و بررسي‌هاي لازم به منظور اختصاص پارکينگي ويژه خودروهاي شخصي ادامه دارد.

وي تصريح کرد: در اين رابطه تا حدودي تملک‌هاي لازم صورت پذيرفته و مابقي اقدامات در دست اجراست.

وي با اشاره به احداث يک پارکينگ 170 واحدي به منظور اختصاص به خودروهاي شخصي در محله سرگذر، اظهار کرد: تملک زمين انجام شده و اميدواريم تا پايان سال جاري بهره‌برداري از اين پارکينگ امکان‌پذير شود.

رئيس کميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر همدان با بيان اينکه شهرداري و شوراي اسلامي شهر به دنبال احداث پارکينگ‌هاي مکانيزه چندطبقه است، عنوان کرد: طرح پارک‌سوار سرگذر نيز همانند بسياري از طرح‌ها با نواقصي همراه است که با احداث پارکينگ‌ها اين نواقص نيز برطرف خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه طرح پارک‌سوار سرگذر منفعت عمومي به دنبال دارد، بيان کرد: کسبه سرگذر نيز بايد با کمي تحمل، منافع عام را به منافع کوتاه‌مدت خود ترجيح دهند.

کامران گردان همچنين از به کارگيري پارکينگ‌هاي قديمي و پارکينگ‌هاي موجود در خيابان شهر به منظور رفع کوتاه‌مدت مشکلات موجود خبر داد و گفت: برخي پارکينگ‌هاي شخصي بدون استفاده در اين خيابان پس از فراخوان‌هاي داده شده و رجوع صاحبان املاک، به صورت موقت اجاره خواهد شد تا مشکل خودروهاي شخصي در رفت و آمد به محله سرگذر مرتفع گردد.

و اما در پايان؛ به نظر مي‌رسد اين طرح از جمله طرح‌هاي اثرگذار در مديريت هسته مرکزي شهر است که در صورت رفع نواقصي چون جانمايي پارکينگ خودروهاي شخصي مي‌تواند در سهولت عبور و مرور و کاهش ترافيک درون‌شهري به صورت چشمگيري اثرگذار باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار