مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی:
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران عملکرد این کمیسیون را در سال 1394 تشریح کرد.
کد خبر: ۲۱۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 24 April 2016
به گزارش تابناک تبریز از استانداری آذربایجان شرقی،دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران عملکرد این کمیسیون را در سال 1394 تشریح کرد.

محمود چمنی در این گفت‌وگو اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اساس مصوبه مجلس شکل گرفته و نماینده ویژه رییس جمهور ریاست آن را بر عهده دارد و در استان‌ها نیز کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست استانداران تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی بهترین عملکرد را در بین استان‌ها داشته و از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق مورد تقدیر قرار گرفته است.

چمنی از برگزاری سه جلسه این کمیسیون با حضور استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رییس کمیسیون در سال 94 خبر داد و گفت: در این جلسات 42 مصوبه داشتیم که قریب به اتفاق آنها اجرایی شده است.

وی افزود: در دی ماه سال 94 نیز جلسه مشترک کمیسیون‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل با محوریت موضوع سوخت و فراورده‌های سوختی در تبریز برگزار شد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در کنار کمیسیون اصلی، کارگروه‌های اطلاعات و عملیات به ریاست فرماندهی انتظامی استان، فرهنگی و تبلیغات به ریاست مدیرکل صدا و سیمای استان، حمایت از تولید و نظارت بر شفاف‌سازی گردش کالا به ریاست رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و پیشگیری از قاچاق به ریاست رییس کل دادگستری استان نیز فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که کمیسیون‌های شهرستانی نیز متناظر با کمیسیون استانی تشکیل شده است، افزود: کمیسیون‌های شهرستانی در سال گذشته 59 جلسه با 268 مصوبه برگزار کرده‌اند که در بین شهرستان‌ها، ملکان و چاراویماق بهترین عملکرد را داشته‌اند.

چمنی همچنین از بررسی 117 پرونده در جلسات تبصره 3 ماده 50 و 20 پرونده مهم بالای یکصد میلیون تومان در کارگروه ویژه پرونده‌های مهم در سال 94 خبر داد و گفت: پرونده‌های بالای یک میلیارد تومان در ستاد کشوری بررسی می‌شوند.

به گفته وی، تشکیل جلسات کارگروه‌های فرعی سوخت، کالاهای سلامت‌محور، دخانیات و حقوقی و قضایی و شرکت در شش جلسه کشوری و همچنین بازدیدهای میدانی از مبادی رسمی و غیررسمی ورود کالای قاچاق به استان و بازدید از انبار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از دیگر اقدامات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سال 94 است.

چمنی افزود: یکی از اقدامات مهم این کمیسیون در اواخر سال 94، مبارزه با قاچاق میوه بود که باعث شد در بازار عید، کمترین میوه قاچاق در بازار استان توزیع شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی با بیان این که این استان 18 شهید و 25 جانباز در راه مبارزه با قاچاق تقدیم کرده است، افزود: در سال گذشته بیش از 1.5 میلیارد ریال به خانواده‌های شهدا و جانبازان مبارزه با قاچاق اهدا شد.

وی همچنین در تشریح اقدامات فرهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، گفت: کالای قاچاق سرمنشأ بسیاری از مفاسد و رکودهای اقتصادی است، لذا برای پیشگیری از آن فرهنگ‌سازی ضروری است.

چمنی افزود: برای روشن شدن قبح کالای قاچاق برای مردم و فرهنگ‌سازی در خصوص این که مبارزه با قاچاق یک اصل در حمایت از تولید داخلی و اشتغال است، برنامه‌های فرهنگی مختلفی در سطح استان اجرا شده است.

وی گفت: توزیع کتاب‌ها و جزوه‌های مرتبط با قاچاق و پیامدهای آن در بین روحانیون و ائمه جمعه استان و طرح این موضوع در منابر و تریبون‌های نماز جمعه و تهیه فیلم و برنامه‌های متنوع توسط صدا و سیمای استان از جمله اقدامات فرهنگی در راستای مبارزه با قاچاق بوده است.

چمنی با تاکید بر این که برنامه مبارزه با قاچاق باید جامع باشد، گفت: برنامه جامع مبارزه با قاچاق که در ستاد کشوری تصویب شده بود، در استان بومی‌سازی شد و اکنون همه دستگاه‌های عضو کمیسیون به وظایف خود در این راستا آگاهی دارند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌های این کمیسیون برای پیشگیری از قاچاق در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس، از نصب دوربین‌های آنلاین در گیت‌های ورودی این منطقه خبر داد و گفت: این کار موجب تسهیل کار نیروی انتظامی و گمرک شده است.

وی با بیان این که فلسفه وجودی مناطق آزاد، توسعه صادرات، تولید داخلی و اشتغال است، افزود: برای بررسی بهتر و بیشتر مسایل و مشکلات منطقه آزاد ارس، جلسه آتی کمیسیون مبارزه با قاچاق استان در این منطقه برگزار می‌شود.

چمنی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته نیز اکیپ بلندپایه‌ای به نمایندگی از هیات دولت از مناطق آزاد ارس و ماکو بازدید کردند و ما نیز دیدگاه‌های استان را با آنها در میان گذاشتیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش قابل توجه میزان قاچاق در این مناطق باشیم.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی در ادامه به ارایه آماری از میزان کشفیات کالای قاچاق در سال 94 پرداخت و گفت: ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در استان در سال گذشته 382 میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن، 34 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در سال گذشته همچنین 2812 پرونده قاچاق تشکیل و 2542 نفر در این ارتباط دستگیر شده‌اند که هم در تعداد پرونده‌ها و هم تعداد متهمین شاهد کاهش قابل توجه نسبت به سال 93 هستیم.

چمنی اظهار داشت: این کاهش با وجود افزایش کشفیات قاچاق نشان می‌دهد که توجه کمیسیون و دستگاه‌های مسوول به سمت محموله‌ها و باندهای بزرگ قاچاق پیش رفته است.

وی با تاکید بر این که هزینه قاچاق باید افزایش یابد، افزود: یکی از بهترین ابزارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و امیدواریم در سال جاری با تلاش‌های مضاعف در این مسیر، شاهد رونق تولید داخلی و اشتغال جوانان و در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم.


مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار