پس از نابودی برخی از میراث‌های طبیعی و تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد همچون مه‌گردی در سرفاریاب و سرو لار این بار نوبت به چنار کهن و 500 ساله دره‌لک پیچاب رسید تا در آتش منفعت‌طلبان بسوزد.
کد خبر: ۲۱۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 23 April 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد استانی با داشته‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است که اگر از آن‌ها خوب مواظبت و حراست و صیانت شود گردشگران و مسافران زیادی را به سمت و سوی استان سوق خواهد داد.

امروزه صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان جای صنایع پردردسر و آلاینده را گرفته اما در ایران با این که نسبت به سایر کشورها ظرفیت‌های خدادادی بیشتری وجود دارد این صنعت با گام‌های کند رو به سوی آینده می‌رود.

در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان چهار فصل که نام‌هایی همانند پایتخت طبیعت را هم در دل خود جای داده جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دیده می‌شود.

جاذبه‌هایی که به هر دلیل در سالیان اخیر مورد دستبرد بشری قرار گرفته و سودجویان و منفعت‌طلبان این موهبت‌های الهی را یکی پس از دیگری به ورطه نابودی و انهدام می‌کشانند.

همین چند ماه قبل بود که خبری بسیار ناگوار در سراسر کهگیلویه و بویراحمد پیچید و قلب طبیعت‌دوستان را به درد آورد و یکی از زیباترین آثار طبیعی که در دنیا منحصر به فرد بود یعنی مه‌گردی«برد چهره» در سرفاریاب به دست سودجویان از صفحه تاریخ محو شد.

منفعت‌طلبان و سودجویان تنها به این یک مورد بی‌رحمی نکرده‌‌اند بلکه هر روزه شاهد از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر بفرد در استان از سوی این عده سودجوی خلافکار هستیم.

کوچک‌ترین نوع آن همین گیاهان کوهی است که در حال ریشه‌کنی است و مسئولان هم با دست بسته و بدون هرگونه اقدامی حتی در زمینه فرهنگی شاهد و ناظر به یغما رفتن و انهدام و نابودی این گونه‌های کم‌نظیر هستند.

همین چند روز پیش بود که دادستان عمومی و انقلاب استان به همراه خبرنگاران در محل سوختن ده‌ها اصله بلوط در تپه‌های مشرف به شهر یاسوج بیخ گوش مسئولان منابع طبیعی استان حاضر شدند و از نزدیک نظاره‌گر زمین‌خواری به سبک آتش زدن درختان و مرگ تدریجی آن‌ها شدند.

هنوز این واقعه تأسف‌بار از یاد نرفته بود که خبری مبنی بر آتش زدن چنار 500 ساله در دره‌لک منطقه پیچاب طبیعت‌دوستان را کلافه کرد و این بار عده‌ای به دلیل خصومت‌ و یا سودجویی و به هر عنوان که نام آن را بگذاریم این جاذبه مهم طبیعی در منطقه بکر پیچاب در آتش سوخت.

در همین زمینه علی سینایی یکی از مطلعین محلی این منطقه به فارس گفت: چنار 500 ساله منطقه دره‌لک یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی منطقه پیچاب و نماد قدمت و تاریخ و نیاکان ما به شمار می‌رود که به هر دلیل توسط برخی افراد مغرض و سودجو در آتش سوخت.

وی گفت: منطقه پیچاب یکی از مناطق مهم گردشگری در استان به شمار می‌رود که در صورت خدمات‌رسانی به این منطقه از جمله راه مواصلاتی؛ مکانی برای سیر و سیاحت و حتی جذب توریست خواهد شد.

سینایی تصریح کرد: اما با روندی که در پیش گرفته شده و عده‌ای به هر دلیل در سال‌های اخیر جاذبه‌های استان را مورد دستبرد قرار می‌دهند شاید امیدی به رونق گردشگری در مناطق مختلف از جمله پیچاب نباشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه دستگاهی باید پیگیر چنین قضایایی باشد، اظهار کرد: منابع طبیعی باید گشت‌ها و اکیپ‌های خود را برای جلوگیری از چنین اقداماتی فعال‌تر کند تا در آینده شاهد چنین موضوعات تلخی نباشیم.

با روندی که از سوی تخریب‌کنندگان طبیعت در استان در پیش گرفته شده در سال‌های آینده تنها نامی از این جاذبه‌ها در تاریخ باقی خواهد ماند و نباید به توسعه استان با توسل به طبیعت و گردشگری دلخوش باشیم.

پیچاب از مناطق سردسیری و البته دیدنی شهرستان باشت است که از زیباترین مناطق استان بوده و به دلیل نبود راه و جاده مناسب، این منطقه همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار