رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان صنایع نساجی:
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ضمن گلایه از رکود در بازار پوشاک ایرانی، اعلام کرد که بازار عید امسال بیشتر در اختیار پوشاک خارجی بود.
کد خبر: ۲۰۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸ 04 April 2016
به گزارش تابناک مازندران،سعید حسین‌زاده درباره‌ وضعیت تولید‌کنندگان صنعت نساجی در سال گذشته و امسال گفت: در سال گذشته به دلیل رکود حاکم بر بازار تولید‌کنندگان ما انگیزه‌ای برای تولید نداشتند و از آنجاکه تولید بازار پوشاک بیشتر مربوط به سه ماه آخر سال است و تا پایان سال رکود بر بازار حاکم بود، تولید داخلی شرایط مساعدی نداشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اسفندماه تا حدودی نسبت به کل سال رکود کمتر شد، تولید‌کنندگان ایرانی می‌توانستند تولیداتی داشته باشند اما از آنجاکه در کل سال رکود بود و تولید‌کنندگان از شرایط آینده چندان آگاه نبودند نتوانستند تولید مناسبی داشته باشند و بازار شب عید بیشتر در اختیار محصولات چینی و ترک بود و مصرف‌کنندگان نیز بیشتر به این نوع پوشاک روی آوردند.

حسین‌زاده درباره‌ وعده‌های مسئولان در مورد صنعت نساجی نیز اظهار داشت: سال گذشته مسئولان از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت قول‌های زیادی دادند، اما متاسفانه هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشد؛ به عنوان مثال قرار بود سهم بیمه کارفرما شامل معافیت قرار گیرد، اما این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر نیز معافیت‌هایی را اعلام کرده‌اند که قبلا هم آن معافیت را قائل شده بودند و هیچ صحبت جدیدی در راستای تقویت صنعت نشده است.

احاطه بازار پوشاک با محصولات قاچاق
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی با اشاره به حجم زیاد کالای قاچاق در کشور گفت: بازار ما را محصولات قاچاق احاطه کرده است و انگیزه‌ای برای تولید‌کنندگان برای شروع سال جدید وجود ندارد. اگر همین‌طور پیش رود شرایط بدتر هم می‌شود و در بخش نساجی نمی‌توان منتظر شرایط خوبی بود.

وی افزود: از نظر تولید‌کنندگان بهتر است که بتوانیم جلوی قاچاق کالا را بگیریم، چرا که تولید‌کنندگان با توجه به وضعیت فعلی هیچ توقعی ندارند غیراز این‌که جلوی قاچاق کالا گرفته شود، چون در آن صورت است که صنعت داخلی می‌تواند رشد کند.

حسین زاده ادامه داد: با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اگر بتوانیم جلوی قاچاق بی‌رویه کالا را بگیریم، می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی تاکید کرد: یکی از راهکارها برای جلوگیری از قاچاق این است که دولت اجازه ندهد از مناطق آزاد پوشاک وارد شود، البته آنقدر راه برای قاچاق به کشور وجود دارد که اگر دولت بتواند فقط 20 درصد از قاچاق کالا را کم کند، تولید دو برابر خواهد شد و به سمت تولید بهتر خواهیم رفت.

واردات نخ ارزان‌تر از پنبه
در همین رابطه عضو انجمن صنایع نساجی هم با اشاره به افزایش تعرفه واردات پنبه از ابتدای امسال،گفت: در سالی که با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است، واردات نخ ارزانتر از واردات پنبه تمام می‌شود.

احد کرمانی با بیان اینکه تاکنون تجدید نظری در مورد تعرفه‌های افزایش‌ یافته پنبه صورت نگرفته است، افزود: تعرفه واردات پنبه از 4 درصد به 10 درصد افزایش یافته و علاوه بر این، تعرفه واردات پلی‌استر از 7 به 10 درصد و تعرفه واردات ویسکوز از 4 به 5 درصد افزایش یافته است که در مجموع باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید نخ و محصولات نساجی خواهد شد.

عضو انجمن نساجی همچنین با انتقاد از افزایش قاچاق محصولات نساجی به کشور، گفت: تولید صنعت نساجی به کلاف سردرگمی تبدیل شده که افزایش تعرفه واردات مواد اولیه و همچنین افزایش حضور شرکت‌های خارجی در بازار پوشاک ایران، وضعیت این صنعت را وخیم کرده است.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های ترک در ایران در حال افزایش است، گفت: یکی از برندهای تولیدکننده پوشاک ترک، در حال افزایش شعب خود در ایران است و حتی برای اینکه از تعرفه پایین‌تری در واردات برخوردار شود، در حال مذاکره است و بر این مسئله اصرار دارد که متأسفانه دولت نیز از این خواسته تمکین می‌کند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار