کد خبر: ۲۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹ 08 April 2015
 مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : وجود 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی بایر و بلاکشت یکی از بزرگ ترین چالش های تغییر کاربری اراضی در این استان است.

صادق حسین پور  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که بیشتر این اراضی در غرب مازندران واقع است ، افزود : سودجویان این اراضی را به صورت قطعات مختلف تفکیک کردند تا بتوانند بتدریج شرایط تغییرکاربری آنها را فراهم کنند.

وی ادامه داد : اگر چه این اراضی دارای منابع آبی بوده و بسیار مستعد کشاورزی هستند اما امروز هیج محصولی در آنها کشت نمی شود و به حال خود رها شده اند.

حسین پور از تعهد امور اراضی جهاد کشاورزی استان برای زیر کشت بردن حدود هشت هزار هکتار از اراضی بایر در سال جاری خبر داد و گفت : این اقدام به منظور حفظ حقوق بیت المال و با اعمال قانون صورت می گیرد.

وی افزود : زیر کشت بردن همه اراضی بایر مستعد نیازمند عزم ملی و تلاش همگانی نهادهای مربوط استانی است.

سطح اراضی زراعی و باغی استان مازندران 470 هزار هکتار است.

حسین پور قیمت بالای زمین ، کوچک شدن قطعات اراضی و سود جویی مشاورین املاک را از دیگر چالش های مهم تغییرکاربری اراضی مازندران اعلام کرد و گفت : تغییر کاربری اراضی با تخریب محیط زیست سبب مرگ تدریجی کشاورزی شده و امنیت غذایی جامعه را به خطر می اندازد.

وی یادآور شد : سال گذشته تغییر کاربری اراضی به دلیل به کارگیری نیروهای دهگردشی ، حضور 13 گروه گشت نظارتی، همکاری نهادهای قضایی و انتظامی و استانداری و دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال در مقایسه با سال پیش از آن 80 درصد کاهش یافت.

حسین پور بیان داشت : از زمان اجرای قانون حفظ کاربری اراضی از سال 74 تا پایان سال 92 یکهزار و 144 فقره و در سال 93 دو هزار و 742 فقره ابنیه غیرمجاز در اراضی کشاورزی مازندران قلع و قمع شد.

وی کمبود نیروی انسانی متخصص و خودرو را از مشکلات امور اراضی مازندران برشمرد و خواستار تامین این نیازها شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سنددار کردن اراضی کشاورزی ( طرح کاداستر ) ، رفع تداخلات اراضی زراعی و باغی با منابع طبیعی و حضور 21 گروه گشت حفظ کاربری اراضی را از جمله برنامه سال جاری این نهاد برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار