یکی از دردناک‌ترین روش‌های خودکشی که امروزه در بین جوانان رواج یافت مسمومیت با قرص برنج است، این قرص مرگ‌آور به‌راحتی در عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده سموم کشاورزی فروخته می‌شود و برخی افراد سودجو با فروش غیرقانونی آن مرگ بیش از ۶۳۰ نفر را در سال گذشته رقم زدند، افرادی که اغلب آنها زیر ۳۰ سال سن داشتند.
کد خبر: ۱۹۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰ 19 March 2016

یکی از دردناک‌ترین روش‌های خودکشی که امروزه در بین جوانان رواج یافت مسمومیت با قرص برنج است، این قرص مرگ‌آور به‌راحتی در عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده سموم کشاورزی فروخته می‌شود و برخی افراد سودجو با فروش غیرقانونی آن مرگ بیش از ۶۳۰ نفر را در سال گذشته رقم زدند، افرادی که اغلب آنها زیر ۳۰ سال سن داشتند.

به گزارش تابناک همدان ؛ قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می‌شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد.

این قرص از خود گاز فسفید تولید می‌کند و از آن برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج در انبار استفاده می‌شود.

مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به‌صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما می‌شود.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال ۱٬۳۹۳ آمار مرگ براثر مسمومیت با قرص برنج ۶۳۶ مورد بوده که استان‌های تهران با ۲۶۷ و استان‌های بوشهر با سه، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و یزد هرکدام با چهار و استان‌های سمنان و سیستان و بلوچستان هرکدام با پنج فوتی کمترین آمار تلفات را داشته‌اند ضمن آنکه در استان همدان نیز ۹ نفر از این طریق جان باختند.

در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱٬۳۹۳ بر اساس آمارهای موجود پنج هزار و دویست و سی نفربر اثر مسمومیت با این نوع سم جان خود را ازدست‌داده‌اند.

به گفته پزشکان، سم قرص برنج سمی است که بر روی سلول‌ها تأثیر بدی می‌گذارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های دیگر بدن مثل کلیه‌ها و قلب می‌شود.

مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می‌کند.

بر اساس علامت‌های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می‌شود. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیرقابل‌برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

در ۹ ماهه نخست سال جاری ۳۹۵ شهروند بر اثر مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

در استان همدان نیز آمارهای خودکشی با قرص‌های برنج در حال افزایش است، پارسال نیز در ۹ ماهه نخست سال ۹ نفر به این روش خودکشی کردند. در پنج ماه نخست سال نیز ۲ نفر خانم و آقا به این طریق جان باختند.

احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه خوردن قرص برنج در بزرگ‌سالان یکی از علل خودکشی است گفتهرگونه واردات، توزیع و فروش قرص برنج ممنوع اعلام‌شده و کاربرد آن به‌صورت محدود و تحت نظارت جهاد کشاورزی در سیلوها و کشتی و... است که متأسفانه به دلیل تمایل کشاورزان به مصرف آن برای نگهداری محصولات، ورود آن به شکل قاچاق از کشورهای همسایه وجود دارد و مسمومیت ناشی از آن در بین جوانان دیده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان نیز استفاده نادرست از قرص برنج را دارای عواقب جبران‌ناپذیری دانست و افزود: با جذب قرص برنج در بدن انسان، آنزیم‌های سلولی بلوکه‌شده و زمینه سمی شدن سلول‌ها در تمام سیستم بدن مهیا می‌شود.

علی احسان صالح بابیان اینکه پادزهری برای بی‌اثر کردن مسمومیت با قرص برنج وجود ندارد، گفت: مصرف قرص برنج دارای علائمی چون کم‌خونی، کاهش اشتها و وزن، شکستگی و مرگ تدریجی استخوان‌هاست.

وی بابیان اینکه استفاده نصف قرص برنج برای یک فرد بالغ کشنده است، اظهار کرد: اختلالاتی چون اختلال نبض، کبدی و عصبی، اختلالات متابولیکی، ازکارافتادگی کلیه، افت فشارخون و بی‌هوشی از اثرات استفاده از این قرص به شمار می‌رود.

در این نوع خودکشی معمولاً افراد زیر ۲۴ ساعت فوت می‌کنند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ‌مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد. مرگ براثر مصرف این قرص حتمی است و یک عدد از آن نیز می‌تواند باعث مرگ شود.

در حالی تعداد قربانیان قرص برنج در حال افزایش است اما این قرص به‌راحتی در بیشتر مراکز در حال خریدوفروش است.

در حال حاضر برخی عطاری‌ها و خوار رو بارفروشی‌هایی که در بازار همدان مستقر هستند به‌راحتی این قرص را در اختیار افراد قرار می‌دهند و پلیس و مراکز بهداشتی هیچ نظارتی بر فروش غیرقانونی این قرص در عطاری‌ها نمی‌کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار