کد خبر: ۱۷۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹ 10 February 2016
مديرعامل كلينيك فوق تخصصي چشم پزشكي «نورديدگان» با اشاره به حضور اين مركز در پنجمين جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد  اسلامي و هفتمين جشنواره اختراعات رويش ملي نخبگان البرز و  تهران، برگزاري چنين رويدادهايي را گامي موثر در جهت نخبه پروري در كشور دانست.                                                                                                      
  حسين عليمرداني افزود: بيشترين كمك اين گونه همايش ها، ديده شدن نخبگان و اختراعات آنها توسط سرمايه گذاران و واحدهاي مختلف توليدي و در نهايت تجاري سازي اين اختراعات است. عليمرداني گفت: تجاري سازي اختراعات، هم به سود نخبگان است و هم به سود صنعت كشور. چرا كه با اين اقدام مي توان مخترعان را به ماندن در كشور و ثبت اختراعات جديد تشويق و آنها را از نظر مالي تامين كرد و هم استفاده از اين ابداعات، بي ترديد رونق اقتصادي را به دنبال خواهد داشت.                  
اين فعال سياسي و اجتماعي درباره اهميت شناسايي نخبگان در كشور افزود: براي توسعه و پيشرفت كشور نيازمند گروه هاي مرجع هستيم كه نخبگان رشته هاي مختلف علمي، توانايي خوبي براي اين جايگاه دارند. عليمرداني ادامه داد: اگر نخبگان حمايت شوند مي توانند عده زيادي از ديگر افراد مستعد جامعه را به دور خود جمع كنند و از اين راه، ضمن هدايت اين استعدادها پيشرفت كشور در زمينه هاي مختلف را محقق سازند.                                                                                                                         
او با اشاره به اينكه نخبگان همواره به عنوان الگو در جامعه شناخته مي شوند گفت: مسير پيشرفت كشور از هدايت و حمايت نخبگان مي گذرد و اگر از آنان پشتيباني لازم صورت گيرد، بدون ترديد كمك بزرگي به توسعه همه جانبه كشور خواهد شد.                    
عليمرداني اضافه كرد: اين موضوع يعني توجه به نخبگان كاملا منطبق با فرمايش هاي مقام معظم رهبري نيز هست و ايشان در زمان هاي مختلف، بارها بر  اولويت قراردادن علم، فناوري و پژوهش در كشور تاكيد كرده اند. وي با اشاره به آمار نگران كننده فرار مغزها از كشور تصريح كرد: البته مهاجرت سرمايه گذاران و نخبگان علمي در كشورهاي مختلف امري رايج است اما اين موضوع از آنجايي براي كشورمان نگران كننده مي شود كه بدانيم بر اساس آمار نهادهاي بين المللي، ايران در ميان نزديك به 100 كشور در حال توسعه جهان، رتبه اول را در فرار مغزها دارد.                                                                                                                     
عليمرداني ادامه داد: متاسفانه درصد بسيار بالايي از اين مهاجرت ها از ميان افراد نخبه اي است كه تحصيل خود را در كشور انجام داده اند و صرفا به دليل برنامه ريزي نامناسب نتوانسته اند آن گونه كه شايسته است، علم خود را كاربردي كنند. بيشتر اين افراد مدال آوران المپيادهاي جهاني،‌ نفرات برتر دانشگاه ها و مخترعان صنايع گوناگون هستند.                                                              
 او افزود: اگر علم آموزي و تحصيلات عالي در كشور ما به مسير تجاري سازي هدايت شود، ديگر بخش بزرگي از نخبگان خود را از دست نخواهيم داد چرا كه قريب به اتفاق اين افراد، عرق ملي به كشور و مردم خود دارند و مهاجرت آن ها صرفا به دليل نبود زيرساخت ها براي پياده سازي ايده هاي علمي آنهاست.                                                                                                
عليمرداني  در پاسخ به اين سوال كه چه اقداماتي مي تواند نخبگان را به مسير درست هدايت كند، گفت: متاسفانه در كشور مشكلات زيادي برسر راه نخبگان وجود دارد. مهمترين اين مشكلات، موانع اداري و بوروكراتيك است. مثلا ثبت اختراع و معرفي آن به سرمايه گذاران، در پيچ و خم هاي اداري ما كار ساده اي نيست.                                                                                                
او ادامه داد: البته آموزش برخي موارد به نخبگان نيز مي تواند كارآفريني توسط اين افراد را تسهيل كند. نخبه، بايد كارآفريني، توليد، كسب و كار و توانمندي هاي لازم را كسب كند تا خود در مسير توسعه كشور حركت كند.                                   
عليمرداني در بخش ديگري از اين گفت و گو با انتقاد از رويه آموزش و پرورش در خصوص پرورش استعدادهاي درخشان گفت: تلاش آموزش و پرورش براي شناسايي تيزهوشان قابل تقدير است اما گاهي مشاهده مي شود كه انتخاب "تيزهوشان" با انتخاب "سخت كوشان" اشتباه گرفته مي شود. به طور مثال نوع آزمون هايي كه براي شناسايي اين نوجوانان برگزار مي شود بيش از آنكه تيزهوشي آنها را مشخص كند، صرفا پشتكار و سخت كوشي آنها را معلوم مي كند.                                                                            
او افزود: اين رويه نيازمند برخي اصلاحات است. هرچند كه خوشبختانه استعدادهاي فوق العاده كشور به اندازه اي است كه هيچ گاه در اين زمينه دچار كمبود نشده ايم.
عليمرداني تجليل از نخبگان را يك وظيفه ملي و شرعي دانست و گفت: تجليل از نخبگان مي تواند يك عامل انگيزشي مهم در هدايت استعدادهاي كشور باشد.
او همچنين درباره برگزاري نمايشگاه ها و جشنواره هاي اختراعات اظهار داشت: چنين مراسمي قطعا يكي از راه هاي هدايت نخبگان است چرا كه فضايي را براي سرمايه گذاران و صاحبان صنايع به وجود مي آورد تا از جديدترين اختراعات نخبگان كشور استفاده كرده و حتي درباره پژوهش هاي آينده آنان سفارش هاي جديد بدهند.                                                                                     


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار