مدیر کل استاندارد استان همدان گفت: ساختمان های دارای آسانسور تنها به شرط داشتن گواهینامه ایمنی آسانسور پایان کار می گیرند.
کد خبر: ۱۷۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 11 February 2016
مدیر کل استاندارد استان همدان گفت: ساختمان های دارای آسانسور تنها به شرط داشتن گواهینامه ایمنی آسانسور پایان کار می گیرند.

به گزارش ایرنا،سید سعید میرنظامی مدنی خاطرنشان کرد: پیشتر شهرداریها برای ارائه پایان کار به ساختمان های دارای آسانسور، تاییده اداره استاندارد را از مالک ساختمان مطالبه نمی کردند.

وی افزود: ولی هم اینک ارائه تاییده آسانسور امری الزامی بوده و این تاییدیه پس از ورود شرکتهای نصب آسانسور در سامانه و ارائه درخواست و در ادامه مراجعه و بررسی شرکتهای بازرسی از آسانسور صادر می شود.

وی تصریح کرد: در این باره بیشتر شهرداریها با اداره استاندارد همکاری لازم را دارند ولی شهرداری های تویسرکان و اسدآباد به این موضوع توجهی ندارند.

مدیرکل استاندارد همدان گفت: الزامی نبودن دریافت تاییده از استاندارد موجب شده بود که بازرسی نسبت به عملکرد آسانسورها صورت نگیرد و کسی هم در صورت بروز مشکل پاسخگو نبود.

میرنظامی افزود: بی توجهی به مولفه های استاندارد موجب بروز حوادثی نظیر سقوط بهره برداران از آسانسور در چهاک آسانسور، گیر کردن داخل کابین یا نصب نکردن سیستم برق اضطراری و گیرکردن فرد داخل آسانسور موقع قطع برق شده بود.

وی درباره علت راه اندازی سامانه برای ثبت درخواست بازرسی از آسانسور توضیح داد: پیشتر نصابان آسانسور حضوری به شرکت بازرسی مراجعه کرده که تداوئم این امر موجب بروز اشکالاتی شده که نمونه آن رفاقت متقاضی و بازرس و آسیبهای ناشی از آن است.

وی افزود: با ثبت درخواست در سامانه این حلقه رفاقت حذف شده و سامانه هم بصورت سیستمی سفارش را به شرکت های بازرسی ارجاع می دهد.

مدیرکل استاندارد همدان اضافه کرد: در 9 ماه گذشته پس از بازرسی های به عمل آمده از آسانسورهای نصب شده در سطح استان، 432 گواهی تاییدیه ایمنی و عملکرد آسانسور توسط این اداره کل صادر شده است.

میرنظامی مدنی تاکید کرد: اداره استاندارد در زمینه تایید عملکرد و ایمنی آسانسورها نگاه آماری ندارد اما تا زمانی که ساختمان سازی و بلندمرتبه سازی در استان وجود داشته باشد مجوز صادر می کند.

وی با بیان اینکه مطابق الزامات استاندارد ملی و دستورالعمل های سازمان ملی استاندارد، گواهی ایمنی صادره شده توسط شرکت های بازرسی تایید صلاحیت استاندارد یک سال اعتبار دارد و آسانسورهای در حال بهره برداری، باید تحت سرویس و نگهداری مستمر قرار بگیرند.

وی توصیه کرد: مالکان و مدیران ساختمان های دارای آسانسور برای اطمینان از ایمنی آسانسورها با شرکت های نصاب در خصوص سرویس و نگهداری مستمر آسانسورهای خود همکاری داشته باشند در غیر اینصورت مسئولیت مستقیم حوادث و سوانح احتمالی بر عهده آنان خواهد بود.

حدود هفت شرکت بازرسی آسانسور و 30 شرکت نصب آسانسور در همدان فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار