کد خبر: ۱۷۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۵ 30 January 2016

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان البرز دلایل افزایش آلودگی هوا در این استان را تشریح کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش آلودگی هوا در این استان افزایش تردد خودروهای شخصی و مسافری است.
حسین محمدی امروز اظهار داشت: استان البرز در سال‌های گذشته به عنوان استانی سبز شناخته می‌شد که دارای آب و هوای بسیار مطبوع و پاکیزه بوده است.
وی افزود: همواره از مناطقی چون کرج به عنوان شش تنفسی تهران یاد می‌شد و وجود باغ‌های گسترده و سرسبز، کرج و توابع آن را به باغ‌شهری زیبا تبدیل کرده بود.
این مسئول افزود: این در حالی است که امروز نشان زیادی از روزهای خوش و آب هوایی استان البرز و به ویژه شهرستان کرج برجای نمانده است و باید دلایل آلودگی هوا در این منطقه را به طور علمی و کارشناسی و دقیق بررسی کرده و راهکارهای رفع این مشکل و معضل را پیدا کنیم.
محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه مهمترین دلایل آلودگی هوا در استان البرز چیست، گفت: این امر در حالت کلان به دو بخش استانی و فرااستانی تقسیم می‌شود.
وی بیان داشت: در بخش فرااستانی به هر حال ما شاهد کاهش نزولات آسمانی، کاهش بارندگی‌ها، تخریب جنگل‌ها، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای هستیم که به طور مستقیم در آب و هوای استان البرز تاثیر گذاشته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: همچنین نزدیکی به پایتخت، افزایش استفاده از وسائل نقلیه شخصی، افزایش مصرف سوخت و ... از جمله دلایلی است که آب و هوای استان البرز را دستخوش تغییراتی کرده است.
محمدی گفت: در حوزه استانی نیز به هر حال در دهه‌های گذشته شاهد تغییر کاربری باغ‌ها و مزارع کشاورزی از جمله باغ‌های گسترده سیب در مناطقی چون کرج بودیم که تاثیر مستقیم در آب و هوا گذاشته است.
وی ادامه داد: همچنین استقرار برخی از صنایع آلاینده در استان البرز نیز از جمله این دلایل به شمار می‌آید که باید تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات را پیش‌بینی و اجرا کنیم تا بتوانیم بخش مهمی از آلودگی هوا را کنترل و جبران کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آمارهایی پرداخت که نشان دهنده وضعیت آب و هوایی و میزان آلودگی هوا است.
محمدی گفت: بر اساس گزارش دستگاه‌های مربوطه تنها طی 10 ماهه سال جاری 17 مورد پدیده وقوع گرد و غبار در استان البرز گزارش شده است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش دارد.
وی افزود: این در حالی است که در سال گذشته ما در مجموع 12 مورد پدیده گرد و غبار داشتیم و در سال 92 نیز تنها یک مورد و این آمار نشان می‌دهد که با افزایش این معضل روبه‌رو بوده و باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از آن اندیشیده شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان البرز اظهار داشت: منشا بخشی از این گرد و غبار موجود در آسمان استان البرز استانی بوده و بخشی نیز فرااستانی است. ضمن اینکه در فصول سرد سال نیز با پدیده وارونگی جوی روبه‌رو می‌شویم.
محمدی در پاسخ به این پرسش که عوامل استانی افزایش آلودگی هوا در البرز چیست، گفت: یکی از مهمترین دلایل مربوط به فعالیت واحدهای صنعتی در استان البرز است. البرز در حال حاضر به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور شناخته می‌شود که در کنار مزایای فراوانی که فعالیت این واحدها و وجود چند شهرک صنعتی بزرگ از نظر اقتصادی دارد، آسیب‌هایی نیز به استان البرز تحمیل می‌شود.
وی تاکید کرد: باید واحدهای صنعتی به طور کامل ساماندهی شده و از فعالیت واحدهای فاقد مجوز و همچنین تولیدی‌ها و صنایع آلاینده در البرز جلوگیری شود در حال حاضر بر اساس آخرین برآوردهایی که داریم بیش از 3 هزار واحد صنعتی و تولیدی بدون مجوز در البرز فعال هستند که به دلیل عدم دریافت مجوز، کنترلی نیز بر میزان آلاینده بودن این واحدها نداریم. بنابراین یکی از مهمترین اولویت‌ها باید ساماندهی این واحدها باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: ما در استان البرز یک واحد صنعتی به نام نیروگاه منتظر قائم داریم که در منطقه فردیس مشغول فعالیت است و روزانه بیش از چند میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کرد که نقش کلیدی در آلودگی هوای منطقه داشت‌ خوشبختانه با جلوگیری از مصرف مازوت در این نیروگاه توانستیم کنترل جدی در افزایش آلودگی هوای استان البرز داشته باشیم.
محمدی افزود: این در حالی است که در استان همجوار ما نیروگاه شهید رجایی قزوین فعالیت می‌کند که این نیروگاه نیز وضعیت مشابه دارد و همچنان روزانه چند میلیون لیتر سوخت مازوت استفاده می‌کند، موقعیت جغرافیایی استان البرز به صورتی است که با وزش بادهای غرب به شرق، آلودگی ناشی از فعالیت این نیروگاه در استان همجوار به طور مستقیم در آب و هوای استان البرز تاثیر می‌گذارد.
وی گفت: اگر اقدامی که در مورد نیروگاه منتظر قائم در فردیس انجام شد را در استان همجوار و در مورد نیروگاه شهید رجایی شاهد باشیم، بخش مهمی از آلودگی هوا در البرز کنترل می‌شود و شاهد افزایش خدمت‌رسانی به مردم و افزایش رضایت‌مندی آنها خواهیم بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یکی از مهمترین دلایل افزایش آلودگی هوا در این استان را افزایش تردد خودروهای شخصی و مسافری ذکر کرد و گفت: بر اساس آمار اداره راه و همچنین پلیس راه روزانه بیش از یک میلیون و 300 هزار خودرو در محورهای برون‌شهری و درون شهری استان البرز تردد می‌کنند.
محمدی گفت: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله فرسوده بودن بخشی از خودروها، عدم نظارت بر سلامت فنی ماشین‌های شخصی و حتی وسائل حمل و نقل عمومی شاهد افزایش مصرف سوخت و به تبع آن افزایش آلاینده‌های جوی در البرز هستیم.
وی بیان داشت: همچنین به طور کلی میزان مصرف انرژی در کشور و همچنین استان البرز چند برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است و نمی‌توان از کنار اثرات مخرب این امر بر کیفیت هوا به سادگی عبور کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در پاسخ به این پرسش که برای بهبود کیفیت آب و هوای استان البرز باید چه راهکارهایی را در پیش گرفت، گفت: در مورد عوامل فرااستانی آلودگی هوا باید در زمان مناسب بحث شود، اما در مورد عوامل استانی باید چند طرح را در اولویت قرار داد که مهمترین آن ساماندهی واحدهای صنعتی و تولیدی، جلوگیری از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده و همچنین تشویق مردم به عدم استفاده از خودروی شخصی و ترغیب به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی است.
محمدی گفت: همچنین ما نیاز به فرهنگ‌سازی مناسب در استان البرز داریم تا مردم مشارکت بیشتری در این امر داشته باشند و به طور قطع تا زمانی که مردم با دستگاه‌های متولی امر همراهی و همکاری نکنند، نمی‌توان امیدوار به رفع کامل مشکلات بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار