مدیر عامل آب منطقه ای مازندران گفت : اضافه برداشت از چاه ها و بهره برداری از چاه های غیر مجاز سبب پیشروی آب شور دریا به سمت دشت های مازندران می شود.
کد خبر: ۱۶۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷ 20 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، محمد ابراهیم یخکشی در جلسه کارگروه آب شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران بابیان این مطلب گفت : وجود بیش از 40 هزار حلقه چاه غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه سبب می شود تا آب شور هم از سمت دریا و هم از سمت کف ، منابع آب شیرین زیرزمینی استان را تهدید نماید . 


یخکشی با تشریح شرایط آب زیرزمینی استان و تفاوت آن با سایر دشت های کشور گفت : در سال های اخیر کشت مجدد با استفاده از آب زیرزمینی نیز سبب شد تا نظام مدیریت آب در این بخش بیشتر مورد تهدید واقع شود لذا از نظر ما اینگونه برداشت ها ، اضافه برداشت تلقی شده و نوعی انحراف از مجوز صادره محسوب می شود و بهره برداران باید برای اخذ مجوز به امورمنابع آب مراجعه تا در صورت وجود آب نسبت به اصلاح پروانه اقدام شود .

وی با بیان اینکه آب زیرزمینی برای استان مازندران که بیش از 90 درصد آب شرب آن از طریق چاهها تأمین می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است برتلاش همه برای حفظ کیفیت و کمیت آب زیرزمینی تاکید کرد.


یخکشی افزود : اگر سفره ای از آب زیرزمینی در منطقه ای از دشت های ما شور شود امکان بازگشت آن دشوار و غیر ممکن است و اگر آب زیرزمینی یکی از دشت ها شور شود یک شکست زیست محیطی اتفاق خواهد افتاد و پایداری زیست محیطی منطقه از بین خواهد رفت .

وی تصریح کرد : برهمین اساس دولت طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی را در سراسر کشور تعریف کرد تا در این بخش به توسعه پایدار برسیم .


مدیر عامل آب منطقه ای مازندران شرایط آبی سال زراعی پیش رو را نامناسب خواند و گفت : در بخش مرکزی و شرقی استان میزان ریزش جوی تا کنون چندان مناسب نبوده و آبدهی رودخانه ها در رودخانه تجن و نکا رود همچنان روند کاهشی دارد و در غرب استان نیز سیل همه سردهنه های ما را که سنتی بوده تخریب نموده که باید با مشارکت مردم مجددا قبل از فصل زراعی بازسازی تا امکان آبگیری برای اراضی فراهم شود و فصل زراعی دشواری را پیش رو داریم .


در ادامه کارگروه آب بر تدوین برنامه کوتاه مدت برای عبور از بحران کم آبی ، مشارکت همه دستگاه ها بر حفظ آب زیرزمینی ، جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز توسط دستگاه اجرایی مربوطه و قضایی و انتظامی ، اصلاح پروانه ها براساس سند نیاز آبی که توسط جهاد کشاورزی استان تهیه گردید ، عدم صدور مجوز چاه برای کلیه تأسیسات و ابنیه های غیر مجاز ، کنترل چاه های آرتزین و شور در منطقه ، برخورد با حفاران غیر مجاز ، آموزش و اطلاع رسانی عمومی تاکید کرد.


مازندران بیش از 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و سالانه بیش از شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار