کد خبر: ۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ 28 January 2015
صف شلوغ وانت بارها و چندین كامیونی كه منتظرند تا نوبت ورود آنها به میدان میوه و تره بار برسد سر و صدای زیادی ایجاد كرده است.زمانی‌كه وارد محوطه اصلی میدان میوه و تره بار می‌شویم، دودناشی از حركت وانت بارها نفس را بند می‌آورد. میوه و سبزیجات هنگام تخلیه، روی زمین و در كنار غرفه‌ها، انباشته می‌شود و هر بار كه مقداری از آنها به داخل غرفه‌ها، منتقل می‌شود، ضایعاتی بر زمین ریخته و همان جا باقی می‌ماند و جمع‌آوری نیز نمی‌شود.
به گزارش ایسنا، میدان میوه و تره بار محمد شهر یکی از میادین شهرستان کرج است که از بدو تاسیس مشکلات زیادی داشته ولی طی بیش از دو دهه گذشته فکری برای حل مشکلات آن نشده است متاسفانه این میدان امكاناتی را كه باید این‌گونه مراكز داشته باشند، ندارد و این موضوع زمینه نارضایتی غرفه‌داران و شهروندانی که با قصد خرید وارد محوطه این میدان می‌شوند را فراهم کرده است. عدم مدیریت پسماند، عدم ساماندهی آب‌های سطحی و روان و بی‌توجهی نسبت به ایجاد فضای سبز دراطراف این میدان تنها بخشی از مشکلات این مرکز است.مشکلاتی که سالها است بردوش این میدان سنگینی می‌کند و تاکنون اقدامی برای حل آنها از سوی مسئولین صورت نگرفته است .
بدون شک هدف اصلی ایجاد میادین میوه و تره بار دسترسی آسان خرده فروشان به محصولات كشاورزی و هم چنین ایجاد مكان مناسبی برای عرضه تولیدات باغی و كشاورزی است اما این هدف در میدان میوه و تره بار محمد شهر به درستی محقق نمی‌شود.
رییس اداره محیط زیست شهرستان کرج در خصوص مشکلات زیست محیطی این مرکز  به خبرنگار ایسنا گفت: میدان میوه و تره بار محمد شهردر محوطه‌ای احداث شده که فضای سبز کافی ندارد و این مساله باعث شده  این مرکز از داشتن زیبایی‌های بصری محروم باشد.
فردین حکیمی خاطر نشان کرد: نداشتن فضای سبز باعث شده انباشت زباله و ضایعات میوه و سبزیجات در گوشه و کنار این میدان ،بیشتر مورد توجه شهروندان قرار بگیرد .
وی ادامه داد: هرچند این مرکز زمینه اشتغال حدود یک هزار نفر را فراهم کرده ولی امکانات نامناسب آن باعث شده غرفه‌داران نیز لب به اعتراض گشوده و از شرایط  موجودگلایه کنند .
وی یادآورشد: بنا بود در قالب برنامه‌ای بلند مدت و با همکاری شهرداری تصفیه خانه فاضلاب برای این مرکز ایجاد شود، ولی به علت برخی مسائل این  موضوع هنوز محقق نشده است.
این مسئول تاکید کرد: انباشت ضایعات میوه و سبزیجات که گاه تا 10روز از گوشه و کنار این میدان جمع‌آوری نمی‌شود باعث روان شدن شیرآبه  و انتشار بوی بسیار نامطبوع در محوطه این میدان می‌شود که این موضوع بسیاری از غرفه‌داران و مشتریان را به سطوه آورده است .
حکیمی اضافه کرد: تا کنون جلسات مختلفی با هیات امنای این میدان، مسوولان سازمان میادین میوه و تره بار کرج برگزار شده ولی این جلسات جزبرخی تغییرات جزئی نتیجه‌ای در پی نداشته است .
وی اظهار کرد: مدتی پیش اداره محیط زیست کرج مهلت 10 روزه ای برای ساماندهی مشکلات این میدان تعیین کرده بودکه متاسفانه توجه چندانی به این اخطار صورت صورت نگرفت.
رییس محیط زیست شهرستان کرج گفت: درنهایت بی‌توجهی به اخطار های محیط زیستی از سوی مسئولان باعث شد محیط زیست از طریق مراجع قضایی برای حل مشکلات این میدان اقدام  کند که این پیگیری‌ها باعث پلمپ چند دکه اخذ عوارض این مرکز شد .
حکیمی با اشاره به برخی تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسئولان سازمان میادین میوه وتره بار کرج، افزود: هرچند این مسئولان به صورت مرحله‌ای و گام به گام برای رفع برخی از مشکلات این مرکز اقدام کرده‌اند ولی این اقدامات آن طور که باید و شاید خروجی مطلوبی نداشته است .
وی بااشاره به برخی اختلافات سازمان میادین میوه و تره بارکرج و هیات امنای این میدان گفت: تا زمانی که سازمان میادین میوه تره بار و هیات امنای این میدان به نقطه نظر مشترکی نرسند و برای حل مشکلات با یکدیگر توافق نکنند، مسائل این میدان حل نخواهد شد .
دربخش دیگری از این گزارش سیف‌الدین جعفری،مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بارکرج به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه  متولی اصلی میدان تره بار محمد شهر مشخص نیست .
وی اظهار کرد: بیش از دو دهه است که بخش عمده درآمدهای حاصل از این میدان دراختیار هیات امنای آن قرار می‌گیرد ولی زمانی که بحث ساماندهی وجمع‌آوری زباله این مرکز می‌شود انگشت اشاره همه به سوی سازمان میادین میوه و تره بار کرج نشانه می‌رود.
وی ادامه داد: قانون تنها اتحادیه بار فروشان را به رسمیت می‌شناسد و در مفاد آن جایگاهی برای هیات امنای یک میدان درنظرگرفته نشده است .
جعفری تاکید کرد: هیات امنای این میدان بیش از دو دهه است که تمامی درآمدهای این مرکز به جز مبالغ گیت ورودی را دریافت می‌کنند ولی تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی وضعیت این مرکز انجام نداده‌اند و به بحث هزینه‌کرد که می‌شود سازمان میادین را مسوول رسیدگی به نابسامانی‌های موجود می‌دانند.
این مسئول تصریح کرد: سازمان میادین ماهانه مبلغ 20 میلیون تومان برای جمع‌آوری زباله و آبهای سطحی این میدان هزینه می‌کند ولی این اعتبار با توجه به تعداد بالای غرفه‌ها و محوطه وسیع این مرکز کافی نیست .
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بارکرج گفت: بدیهی است ساماندهی مناسب این میدان نیازبه تعیین متولی مشخص دارد ودود اختلافات موجود تنها به چشم غرفه‌داران و مردم می‌رود.
جعفری افزود: سازمان میادین برنامه مدونی برای ایجاد فضای سبزدر محوطه این میدان و همچنین احداث سیستم تصفیه فاضلاب دارد که با تعیین تکلیف وضعیت متولی اصلی این مرکز به مرور زمان اجرایی می‌کند .
وی درپایان گفت: مردم اطمینان داشته باشند مسئولان این سازمان نهایت همکاری را با محیط زیست و دستگاه قضا برای حل مشکلات این میدان خواهند داشت .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار