بهداشت و درمان و رفع دغدغه مردم در این بخش یکی از مهمترین سیاست ها و اقدامات دولت تدبیرو امید در کشور از جمله استان اردبیل می باشد و با این هدف نیز برنامه بزرگ و کارساز طرح تحول نظام سلامت در سراسر کشور به اجرا گذاشته شده است.
کد خبر: ۱۳۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵ 30 November 2015
دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان اردبیل نیز به تناسب افزایش جمعیت استان، در اجرای طرح تحول نظام سلامت با جذب 120 پزشک و توسعه فضای درمانی برای التیام آلام جسمی و روحی بیماران تلاش قابل توجهی را شروع کرده است .
ساماندهی نظام درمان و بهداشت در این استان مورد توجه جدی دولت بوده و در این راستا برای رفع مشکلات کارهای مهمی صورت گرفته و یا در حال انجام است که خبرنگار ایرنای اردبیل در گفت و گویی صمیمی با دکتر فرهاد پورفرضی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان به بررسی آن پرداخته است.

** ایرنا: جناب دکتر پورفرضی ضمن سلام و تشکر لطفا در باره وضعیت استان در اجرای طرح تحول نظام سلامت توضیحاتی ارایه کنید ؟
*** دکتر فرهاد پورفرضی: این طرح در چند بسته تدوین وابلاغ شده و کاهش فرانشیز یا مبلغ پرداختی مردم به عنوان بسته اول این طرح شناخته می شود. میزان پرداختی مردم در بیمارستان های دولتی قبل از اجرای طرح، بیش از 30 درصد هزینه بود اما بعد از اجرای طرح تحول، بر اساس آخرین آمار به 6 درصد کاهش یافته و باعث گسترش خدمات و افزایش مراجعه به بیمارستان های دولتی شده است و هچنان تلاش می شود تا بیماران به خارج از بیمارستان های دولتی ارجاع داده نشوند.
بسته دوم طرح تحول نظام سلامت کشور، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است؛ پزشکان قبلا به محض اتمام طرح، منطقه مورد تعهد خود را ترک می کردند، اما با جذب 62 پزشک متخصص و 16 پزشک عمومی برای شهرستان های محروم استان، این مشکل رفع شده است. البته علاوه بر آن، به تازگی حدود 120 پزشک متخصص، فوق تخصص و چند متخصص دندانپزشکی برای استان جذب شده است.
بسته سوم طرح تحول، ترویج زایمان طبیعی است وبا توجه به بالا بودن آمار سزارین در استان، کاهش 10 درصدی آن هدفگذاری شده بود که در بیمارستان های دانشگاهی به میزان 13.4 و در مراکز خصوصی 8.5 کاهش یافت و برای ادامه این روند تلاش می شود. رایگان بودن زایمان طبیعی نیز در ترغیب زنان باردار به آن موثر بوده و از آغاز اجرای طرح مذکور در استان 10 هزار زایمان طبیعی انجام گرفته است.
همچنین احداث و بهسازی بلوک های زایمانی را در دستور کار داریم. در هفت بیمارستان استان زایمان بدون درد انجام خواهد شد که مهمترین آنها بیمارستان علوی اردبیل است و تا پایان سال آینده در شهرستان های مشکین شهر، پارس آباد، گرمی ، بیله سوار، نمین و خلخال زایمان بدون درد انجام حواهد گرفت.

** ایرنا: زایمان در ذهن مردم همواره با درد عجین بوده است و معمولا بیشتر زنان باردار برای گریز از درد زایمان به سزارین روی می آورند. زایمان بدون درد چگونه انجام می گیرد؟
*** پورفرضی: زایمان بدون درد به شیوه فیزیولوژیک انجام می گیرد. در این روش برای کاهش درد زن باردار در مجرای زایمان، داروی مسکن در داخل سرم به بدن وی تزریق می شود. کلید تزریق آن در اختیار زن باردار قرار می گیرد و وی به محض احساس درد، مقداری از سرم را باز و زایمانی کاملا طبیعی و بدون درد را تجربه می کند.
بسته چهارم طرح، حضور پزشکان متخصص در بیمارستان های دولتی است و در اجرای این طرح در بیمارستان های بیش از 64 تختخوابی به صورت شبانه روزی شاهد حضور پزشکان متخصص هستیم. در هشت بیمارستان بالای 64 تخت استان در هر 24 ساعت 21 متخصص در داخل بیمارستان مقیم و مستقر هستند و دسترسی به آنها از حالت آنکال (مکالمه روشن) به حالت مقیم در بیمارستان تبدیل شده است.

** ایرنا: یعنی اگر همین الان به یکی از بیمارستان های بیش از 64 تختخوابی استان مراجعه کنیم، حضور پزشکان متخصص را مشاهده خواهیم کرد؟
*** دکتر پورفرضی: بله. هرچند به طور مستقیم در حال ویزیت نیستند اما مریضی که از سوی پرشک عمومی ارجاع داده می شود و همچنین بستری و ترخیص بیماران با نظر آنها صورت می گیرد و این پزشکان متخصص مثل گذشته از منازل فراخوانی نمی شوند و در اجرای این طرح 75 پزشک همکاری می کنند. باید وضعیت بیمار در اورژانس در کمتر از شش ساعت تعیین تکلیف شود. در استان اردبیل 87 درصد بیماران مراجعه کننده به اورژانس ها در مدت معین تعیین تکلیف می شوند در حالی که میانگین کشوری آن 81 درصد است.
بسته پنجم طرح تحول، ارتقای کیفیت ویزیت است که در این راستا هفت کلینیک ویژه در سال گذشته در استان راه اندازی شد که 476 هزار نفر در کلینیک های یاد شده با تعرفه دولتی به پزشکان فوق تخصص و متخصص مراجعه کرده بودند. این آمار در شش ماهه اول سال 94 با 66 درصد افزایش به 389 هزار نفر ارتقاء یافته است.
بسته ششم طرح تحول نظام سلامت کشور، نظارت بر کیفیت خدمات است که در اجرای آن، محل خدمت رییس یکی از بیمارستان های استان به علت ارجاع بیمار به خارج از مرکز دولتی برای خرید وسایل، تغییر یافت و همچنین دو پزشک در شهرستان های پارس آباد و اردبیل به علت اخذ وجه زیرمیزی به سه ماه محرومیت از فعالیت در مطب محکوم شدند. احکام محکومیت آنها در هیات تجدید نظر تایید شد و اگر در هیات عالی کشوری نیز تایید شود به مدت سه ماه از طبابت در استان محروم خواهند شد. در اجرای طرح نظارت بر کیفیت خدمات، سامانه 1690 برای پاسخگویی به شکایات و گزارش های مردم فعال شده است و پزشک متخلف در صورت ارتکاب مجدد به دریافت زیر میزی، ابتدا به شش ماه و سپس به یکسال و در نهایت به صورت دائم به محرومیت از طبابت محکوم و پروانه طبابت وی لغو می شود.
از اقدام های در دست اجرا، توسعه اورژانس های بیمارستانی است و پیمانکار این کار برای بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل مشخص شده است و با عملیاتی شدن آن، فضای اورژانس این بیمارستان از 800 متر به بیش از دوهزار و 100 متر افزایش و طبقه دوم آن نیز به بخش مراقبت های ویژه اختصاص خواهد یافت.
احداث کلینیک های تخصصی را در پنج شهر استان با پنج هزار و 700 متر فضا پیگیری می کنیم. این کار در شهرک کارشناسان اردبیل با دوهزار و 400 متر مربع فضا آغاز شده است و در شهرهای خلخال، پارس آباد، مشکین شهر و نمین نیز اجرا می شود و این درمانگاه ها شبیه بیمارستان کوثر اردبیل خواهند بود.
توسعه تخت های ویژه را در دستور کار داریم که در این راستا تامین20 تخت تعهد شده است. ظرف چند ماه آینده در مشکین شهر جراحی مغز و اعصاب راه اندازی خواهد شد و متخصص آن تامین شده است و توسعه و استانداردسازی بخش های غربالگری سرطان و شیمی درمانی در شهرستان های اردبیل و پارساباد آغاز شده است.

** ایرنا: آیا این شهرها سرطان خیز هستند یا اجرای این طرح در آن مناطق علت دیگری دارد؟
*** پورفرضی: نخیر. نگرانی خاصی وجود ندارد. بر اساس میزان جمعیت است و به تبع، هر جایی که جمعیت بیشتر باشد آمار بیماری هایی نظیر سرطان نیز بیشتر خواهد بود؛ همچنین دسترسی مردم مغان به مرکز غربالگری سرطان و شیمی درمانی نیز در این طرح لحاظ شده است.

** ایرنا: آیا با اجرای طرح تحول نظام سلامت و کاهش درآمد بیمارستان ها، نگرانی متضرر شدن و زیان دیدن بیمارستان ها وجود ندارد؟
*** پورفرضی: خریدار اصلی خدمات بیمارستان های دولتی، شرکت های بیمه هستند. الان که شش درصد هزینه درمان بیمارستان دولتی از ناحیه مردم تامین می شود اگر، بیمه بقیه هزینه را جبران نکند بیمارستان ها متضرر می شوند. بیمه تا شهریور ماه سال جاری بیش از یک هزار و 200 میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی استان بدهی دارد، سعی کرده ایم با تامین منابع مالی از دانشگاه علوم پزشکی و وزارتخانه به مردم فشار وارد نشود و البته به زودی نسبت به پرداخت بدهی از سوی بیمه ها اقدام خواهد شد، اما تداوم بدهی و ناتوانی در پرداخت آن از سوی بیمه ها می تواند برای بیمارستان ها مشکل ساز باشد.

** ایرنا: آیا بیمارستانی در استان داریم که از نظر امکانات واستانداردهای تعریف شده، کمبود داشته باشد؟
*** رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل: نخیر. شاید از نظر تعداد تخت کمبود داشته باشند؛ به عنوان مثال ممکن است بیمارستانی از نظر تعداد تخت سی سی یو، کمبود داشته باشد اما امکان ندارد بخش سی سی یوی تعریف شده آن فعال نشده باشد. از نظر آی سی یو در شهرستان اردبیل کمبود داشتیم که تامین آن بر اساس طرح تحول هدفگذاری شد و تا پایان امسال 15 تخت به آن اضافه خواهد شد. اما این را قبول دارم که در برخی مناطق محروم استان در برخی رشته ها کمبود پزشک متخصص وجود دارد.

** ایرنا: سکته های قلبی و مغزی به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر مطرح است. توان بیمارستانی استان برای درمان و رسیدگی سریع به آنها در چه حد است؟
*** پورفرضی: بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل به عنوان یکی از 31 بیمارستان مهم برای درمان سکته حاد قلبی در کشور انتخاب شده است و بیمار سکته قلبی مثل گذشته متحمل اطاله وقت و ناراحتی نمی شود، بلکه به محض مراجعه، بلافاصله توسط متخصصان بررسی، معاینه، انژیوگرافی یا جراحی می شود و این بیمارستان در کاهش مرگ و میر ناشی از سکته قلبی موثر بوده است.

** ایرنا: آیا مراکز بهداشت استان کمبود پزشک دارند؟
*** پورفرضی: باید 170 پزشک برای مراکز بهداشتی استان داشته باشیم که این نیاز با جذب 45 پزشک رفع شده است و 14 پزشک عمومی و متخصص نیز به بیمارستان ها افزوده شده است.

** ایرنا: آیا نیاز استان به پزشک فوق تخصص و متخصص نیز برطرف شده است؟
*** پورفرضی: قبلا در برخی رشته های پزشکی نظیر فوق تخصص غدد و فوق تخصص گوارش، فقط یک پزشک داشتیم که اکنون به تعداد آنها افزوده شده است. جراح اطفال هم جذب شده و از سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؛ اما جراح عروق کم داریم و برای تامین آن تلاش می شود.

** ایرنا: آیا استان از نظرخانه های بهداشت روستایی کمبود دارد ؟
*** پورفرضی: بر اساس برنامه توسعه پنجم، کلیه خانه های بهداشت روستایی استان، راه اندازی شده و دولتی هستند و جشن تکمیل شبکه بهداشت استان، سال قبل برگزار شده است.

** ایرنا: آقای دکتر یکی از اهداف اجرای طرح تحول ، افزایش کیفیت خدمات و حضور پزشکان حاذق در این بیمارستانها بود آیا هنوز احتمال سوق دادن بیمار به بخش خصوصی توسط پزشکان بیمارستان ها به بهانه افزایش کیفیت خدمات و در اصل درآمد بیشتر وجود دارد؟
*** رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل: درهرصورت مریض باید با رضایت خودش ترخیص بشود و این روند کنترل می شود؛ از سوی دیگرعمدتا پزشکان بیمارستان ها در یک بیمارستان به صورت تمام وقت مشغول خدمت هستند و در خارج از آن، مطب ندارند.

** ایرنا: آیا با توسعه خدمات بهداشتی درمانی، میزان اعزام بیمار به خارج از استان کاهش یافته است؟
*** پورفرضی: خدمات، سطح بندی شده بر اساس جمعیت هر شهرستان تعریف شده است. به عنوان مثال برای شهری با جمعیت زیر 20 هزار نفر، بخش اورولوژیست تعریف نشده است. استان نیز از این سطح بندی مستثنا نیست و به تبع، بالاتر از استان نیز سطوحی برای ارائه خدمات بیشتر وجود دارد.

** ایرنا: آقای پورفرضی ، با تمام تلاش دولت هنوز در زمینه بیمارستان و تخت های درمانی کمبودهایی وجود دارد ، آیا از ظرفیت خیران و نیکوکاران در توسعه خدمات بهداشتی درمانی استفاده می شود؟
*** پورفرضی: برای راه اندازی مرکز تخصصی دندانپزشکی با همکاری انجمن حمایت از بیماران کلیوی تفاهم شده است و خیران بر اساس این تفاهم، یک طبقه از ساختمان انجمن در نزدیکی اداره کل میراث فرهنگی را به همین منظور تجهیز کرده اند و طبقه همکف آن را دانشگاه علوم پزشکی تجهیز خواهد کرد؛ همچنین خیران، ساختمان درمانگاه ملی حسینی واقع در میدان توحید اردبیل را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گذاشته اند و در آن، با تلاش دانشگاه علوم پزشکی، کلینیک راه اندازی شده است. در شهرستان های استان نیز کارهای خوبی با مشارکت خیران انجام شده است.

** ایرنا: آقای دکتر موضوع بیمارستان سوانح و سوختگی استان همچنان مورد پیگیری مسوولان و مردم است ، سرنوشت تروما یا بیمارستان سوانح و سوختگی اردبیل به کجا انجامید؟
*** پورفرضی: ساختمان این بیمارستان توسط اداره کل راه و شهرسازی احداث شده و برای تکمیل آن به 130 میلیارد ریال اعتبار نیاز وجود دارد. بر اساس پیگیری های انجام گرفته، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرط تحویل گرفتن این ساختمان، هزیته تکمیلی آن را تامین خواهد کرد. اگر به موقع تحویل داده شود، در سال آینده در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید. این بیمارستان، حادثه دیدگان تصادفات را پوشش خواهد داد، دارای پد هلی کوپتر خواهد بود و بخش ویژه سوختگی آن برای هر نفر دارای حمام، امکان شستشو بوده و اتاق عمل های جراحی متعدد خواهد داشت. با بهره برداری از این بیمارستان، 120 تخت به شمار تخت های بیمارستانی استان افزوده خواهد شد. نیروی انسانی بیمارستان تروما استخدام و تامین شده اما حکم هایشان هنوز صادر نشده است.

** ایرنا: آقای دکترپورفرضی ، بیمارستانی در داخل محوطه دانشگاه آزاد اسلامی استان در حال احداث است. آیا دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص این طرح تعهدی دارد؟
*** پورفرضی: دانشگاه آزاد اسلامی این بیمارستان را به عنوان مرکز آموزشی ساخته است و دارای 96 تخت است و توسط دانشگاه مذکور تکمیل شده است و بر اساس توافق بین دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد اسلامی استان، این بیمارستان به منظور تجهیز و تامین نیروی انسانی گروه پزشکی به مدت 15 سال در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می گیرد و مدیریت آن برعهده دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود.
تجهیز بیمارستان مذکور هزینه بر است و به 300 نفر نیروی انسانی نیاز دارد، از اینرو به دانشگاه علوم پزشکی محول شده است. دستور تجهیز آن از وزارتخانه متبوع گرفته شده است و در حال خرید تجهیزات هستیم و سعی میشود کلینیک آن ظرف یک ماه و بخش های آن نیز تا پایان سال جاری به نام بیمارستان امام رضا (ع) راه اندازی شود؛ البته منوط به راه اندازی تاسیسات از سوی دانشگاه آزاد اسلامی است و مسوولان مربوطه پیگیر هستند.

** ایرنا: تکلیف بیمارستان بعد از پایان توافق 15 ساله چه خواهد شد؟
*** رییس دانشگاه علوم پزشکی: این توافق قابل تمدید است و بلحاظ تامین تجهیزات و نیروی انسانی توسط دانشگاه علوم پزشکی، انتظار نمی رود از اختیار دانشگاه علوم پزشکی خارج شود؛ هدف از احداث و تجهیز آن، خدمت به مردم است و اگر بعد از زمان توافق شده، دانشگاه آزاد اسلامی، تجهیز و مدیریت آن را عهده دار شود اگر در خدمات رسانی تفاوتی حاصل نشود مشکلی به وجود نخواهد آمد.

** ایرنا: آقای دکتر بی شک دولت در استان اردبیل نیز برای افزایش خدمات پروژه هایی در حال اجرا دارد ، چه طرح یا برنامه ای برای افتتاح یا اجرا در دهه فجر امسال دارید؟
*** پورفرضی: امسال به مناسبت دهه فجر 25 هزار مترمربع فضای درمانی، بهداشتی و آموزشی در استان افتتاح خواهد شد و برای سال آینده 47 هزار متر افزایش خواهد یافت و از نظر توسعه بیمارستان ها، در شهر اردبیل برای متمرکز نمودن رشته های مرتبط وبالا بردن خدمات بیمارستانی به بیمارستان 500 تا هزار تختخوابی نیاز داریم. است؛ اجرای این طرح را از طریق قرارگاه خاتم الانبیا پیگیری می کنیم و وزارتخانه متبوع نیز با شرکت های کره ای توافق کرده است و امیدواریم در سال جاری شاهد کلنگ زنی آن باشیم.
مرکز فوریت های استان با دو هزار و 400 متر مربع فضا در روبری شهرداری اردبیل در حال اجراست و طرح های دیگری نیز در استان در دست اجرا وجود دارد.

** ایرنا: آقای دکتر پور فرضی ، آموزش و تربیت کادر پزشکی یکی از مهمترین کارها و برنامه های دولت است ، آخرین وضعیت آموزش عالی در بخش پزشکی در استان چگونه است ؟ آیا برای افزودن به مراکز اموزشی برنامه ای وجود دارد؟
*** پورفرضی: تقریبا تمام دانشکده های مربوط را در دانشگاه علوم پزشکی استان داریم، رشته تحصیلی سلامت دهان و دندان اضافه شد است. دانشگاه علوم پزشکی استان 42 رشته تحصیلی و سه هزار و 500 دانشجو در حال تحصیل دارد. از این پس به سمت استاندارد سازی ساختمان ها حرکت می کنیم واز این نظر تغییراتی در دانشکده پزشکی اعمال خواهد شد.

** ایرنا: آقای دکتر موضوع پسماند عفونی و روش های جمع آوری و نابودی آن بعنوان یکی از دغدغه های بهداشتی استان مطرح است ، آیا پسماندهای عفونی بیمارستان ها و مطب ها به خوبی مدیریت می شود؟
*** پورفرضی: این موضوع درکمیته پسماند با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می شود و نحوه کار، سطح بندی شده است. سطح اول این برنامه به ضدعفونی، بی خطرسازی و سپس امحاء غیر سوز زباله های عفونی بیمارستان ها مربوط می شود که انجام می گیرد.
در سطح دوم، به زباله های آزمایشگاه ها، دندان پزشکی ها، بخش های زنان و زایمان و مراکزی که زباله های عفونی زیادی تولید می کنند توجه شده است و با همکاری شهرداری و اداره حفاظت محیط زیست در حال حل مشکل هستیم و در سطح سوم، به مدیریت پسماند مطب ها و مراکز تزریقات و پانسمان توجه می شود که سعی می کنیم در سال جاری به طور کامل انجام بگیرد.

** ایرنا: آقای پور فرضی موضوع آلاینده بودن آب ارس و به تبع آن آلودگی آب شرب شهرهای شمالی استان و احتمال ناشی بودن برخی بیماری ها از جمله سرطان دستگاه گوارشی از آن مسایلی است که در برخی رسانه ها و از زبان برخی ها طرح می شود ، نظر شما در این خصوص چیست؟
*** پورفرضی: سلامت آب قبل از ورود به تصفیه خانه ربطی به ما ندارد اما بعد از تصفیه شدن از نظر میزان کلر، آلودگی شیمیای و میکروبی بررسی می شود. در حل سلامت آب شرب استان در حد استاندادهای کشور است. افزایش بیماری سرطان در مقطع زمانی و مکانی خاصی نیست که نگران کننده باشد. سرطان در مشکین شهر و اردبیل هم زیاد است در حالی که از آب ارس استفده نمی کنند. ابتلای به سرطان بیشتر به شیوه زندگی و عادات غذایی و به یک نوع باکتری مربوط است که در منطقه ما این باکتری در معده 85 درصد مردم مشاهده می شود. روی این مساله کار می شود در نصف مردم کشورهای توسعه یافته هم این باکتری دیده می شود. این باکتری جداره داخلی معده را تضعیف می کند و با ایجاد این ضعف، عوامل دیگر بر سلامت معده تاثیر می گذارند و باعث بروز سرطان می شوند. هر گونه مواد غذایی مانند کباب که در معرض آتش مستقیم قرار بگیرد و پخته شود می تواند سرطان زا باشد. نمک نیز از موارد قطعی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به عنوان عامل سرطان است. از سوی دیگر ما میوه و سبزی کم مصرف می کنیم و این امر باعث دیر دفع شدن مواد زائد بدن می شود که از عوامل بیماری هایی مانند سرطان روده است.

** ایرنا: موضوع تراکم مطب های پزشکی در میدان سرچشمه اردبیل به یکی از معضلات شهری تبدیل و موجب اذیت مردم نیز شده و در این راستا پروژه احداث ساختمان پزشکان اجرایی شد ، چگونه از این ساختمان استفاده خواهد شد؟ آیا پزشکان برای انتقال و استقرار متمرکز در آن تمایل دارند؟
*** پورفرضی: این طرح با مشارکت بخش خصوصی و اداره کل راه و شهرسازی احداث شده است و با پیگیری ما قرار شد 50 واحد آن به منظور ارائه خدمات با تعرفه دولتی به دانشکده علوم پزشکی واگذار شود. استقرار پزشکان در این ساختمان مستلزم وجود آزمایشگاه، داروخانه و سایر زیرساخت هاست و از این نظر، دایر کردن مطب 170 پزشک در ساختمان پزشکان کاری دشوار است. از سوی دیگر پزشک بر اساس قانون اجازه دارد هرجا بخواهد مطب باز کند و حتی می تواند در خانه اش فعالیت کند. معمولا پیمانکاران و سازندگان ساختمان پزشکان به این امر به دید اقتصادی نگاه می کنند اما محل مورد نظر برای ترغیب پزشکان جهت استقرار در آن باید دارای مزیت های لازم باشد.
آقای دکتر پورفرضی رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از بابت وقتی که در اختیار ایرنا قرار دادید از شما تشکر می کنم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار