رئیس مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت را منفی 1.6 و رشد صنعتی در صنایع کلیدی را منفی 19.7 اعلام کرد و گفت: رشد یک درصدی اقتصاد متاثر از رشد 5.7 درصدی کشاورزی و 0.9 درصدی بخش خدمات است.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲ 17 November 2015
به گزارش تابناک تبریز، عادل آذر در پنجمین کنفرانس ملی مدیریت اجرایی با اشاره به چالش های مدیریت اجرایی به روایت آمار بیان کرد: به چالشهای این دو مدیریت باید نگاه عمومی داشت چرا که مدیریت اجرایی دربخش خصوصی متاثراز بخش دولتی است.

وی افزود: در وهله نخست محیط تحت مدیریت باید بر اساس عدد وارقام باشد.

رئیس مرکزآمار ایران درادامه با اشاره به میانگین ساعت صرف شده در کار و فعالیت شغلی در یک شبانه روز گفت: در ایران هر فرد بالای 15 سال به طور متوسط در یک شبانه روز2 ساعت و 46 دقیقه کار مفید انجام می دهد درحالی که بیشترین زمان کار مفید مربوط به آلمانی ها با آمار 5 ساعت و 58 دقیقه از 24 ساعت است.

رتبه آخر ایران در جذب استعدادها

وی ادامه داد: رتبه جذب شاخص استعداد در ایران در بین 8 کشور منطقه هشتم و از بین 143 کشور جهان 139 است.

عادل آذر گفت: رتبه شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی در ایران از بین 10 کشور منطقه نهم و از بین 185 کشور جهان نودونهم است این در حالی است که آخرین آمار از جمعیت ایران به رقم 87میلیون و 64هزار نفر اشاره دارد .

رتبه ایران در هدر روی منابع مالی

وی افزود: شاخص میزان هدر روی منابع مالی در ایران از میان 10 کشور رتبه 5 و از میان 143 کشور جهان 82 است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: بر اساس شاخص زمان مورد نیاز برای شروع کسب و کار رتبه ایران در بین 12 کشور منطقه ششم ارزیابی شد این در حالی است که رتبه آن از بین 189 کشور جهان 82 است.

وی ادامه داد: بررسی شاخص مالکیت در 10 کشور منطقه حاکی از رتبه هشتم برای ایران است و این رقم برای ایران در بین 143 کشور جهان 127 اعلام شد.

وضعیت دست و پاگیر مقررات

عادل آذر ادامه داد: وضعیت دست و پا گیر بودن مقررات در ایران نشان می دهد از بین 10 کشور منطقه ایران رتبه نهم و از بین 143 کشور جهان رتبه 24 را دارد.

فیلترینگ و کاهش دسترسی به آخرین فناوری

وی افزود: فیلترینگ و کاهش پنهای باند اینترنتی در ایران باعث شده میزان دسترسی ایران به آخرین فناوری از بین 8کشور منطقه ایران هفتم شود و این رقم در بین 143 کشور جهان از رتبه 122 فراتر نرود.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: شاخص مصرف سوخت های فسیلی که به مصرف سرمایه اشاره دارد برای ایران در بین 9 کشور منطقه رتبه 6 و دربین 132 کشور جهان 126 است.

وی ادامه داد: ارزیابی حاکمیت قانون در حل اختلافات در بین 10 کشور منطقه نشان می دهد رتبه ایران نهم و دربین 175 کشور رتبه 94 است.

شاخص انحراف از بودجه عمومی

این استاد دانشگاه با اشاره به شاخص انحراف از بودجه عمومی بیان کرد: این شاخص نشان می دهد دولت در مصرف بودجه چقدر منظم است که بر اساس آن رتبه ایران در بین 10 کشور هشتم و در بین 143 کشور 83 است چرا که گردش مالی دولت در دستگاه ها و سازمان ها حدود 800هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

ناکارآمدی دولت

وی افزود: اثر بخشی دولت در کشور نشان می دهد رتبه ایران از سال 2006 تا کنون در بین 16 کشور از رقم 14 بهتر نشده و در بین 151 کشور جهان به رقم 139 رسیده است این شاخص نشان می دهد دولت خروجی های کارآمدی نداشته است به طوریکه در پروژه های عمومی شاخص کارآیی 55 درصد است یعنی 45 درصد از بودجه های عمومی هدر رفته است.

عادل آذر با اشاره به توزیع جمعیتی کشور در شهر و روستاها گفت: آمار نشان می دهد جمعیت روستایی 29 درصد و جمعیت شهری 71 درصد است درحالی که با توجه به زیر ساخت های هر یک از این شهرها مشخص می شود صرفا در دولت قبل نام این روستا ها به شهر تغییر کرده در حالیکه وضعیت آنها همانند یک روستا است و به این ترتیب در واقع 44 درصد جمعیت ایران در روستاها سکونت دارد.

وی افزود: گستره سازمانها و شرکتها دولتی مختلف در حوزه ای مانند فرهنگ مانع از آن شده که بخش خصوصی بتواند وارد عرصه شود و کارآیی لازم را داشته باشد.

وضعیت رابطه استخدام با رشته تحصیلی

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اهمیت تطبیق رشته تحصیلی و شغل افراد استخدام شده در دولت گفت: در یکی از وزارتخانه ها 44.4درصد افراد استخدام شده در رشته های مربوط به شغلشان تحصیل نکرده اند و تنها 55.6 آنها مدرک تحصیلی مرتبط با شغلشان داشته اند همچنین در یکی دیگر از سازمانهای دولتی رشته تحصیلی 58.4 افراد استخدام شده با شغل آنها ارتباطی ندارد.

رئیس مرکز آمار ایران یادآور شد: لازم است برای نظارت و رسیدگی در عملکرد مدیران در حوزه های مختلف سازمان نظام مدیریتی تشکیل شود تا ضمن ترویج رفتار حرفه ای و اخلاق گرا بین مدیران نظارتی بر درستی کار آنها داشته باشند.

وی افزود: انتظار می رود سازمانی همانند سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام پزشکی برای مدیران ایجاد شده تا بتوانند ضمن بازخواست آنها در مشکلات ایجاد شده از آنها نیز حمایت کنند.

گفتنی است، پنجمین کنفرانس ملی مدیریت اجرایی در 26و27 آبانماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می شود.
میزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :