کاهش تعداد کتابفروشی های پرمشتری و سرپا در جامعه به نوعی نمادی از مرگ تدریجی کتاب و کتابخوانی در جامعه به شمار می رود که می بایست آن را جدی گرفت.
کد خبر: ۱۳۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵ 16 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، از کتابفروشی های پرمشتری که در نقاط مختلف شهرها وجود داشت امروز می بینیم که یک یک این کتابفروشی ها در حال بستن کوله بار خود هستند و با تغییر وضعیت کاری به مغازه های عروسک و کارت پستال فروشی تبدیل شده اند و به اذعان خودکتابفروشان با بی رونقی وکم رونقی کتابخوانی در جامعه دیگر کلاهشان پس معرکه است.
روزگاری نه چندان دور و در اوائل دهه 80 کتابفروشی های متعدد دکانی گرم داشتند و کتابفروشان قبراق و سرحال هرصبح کرکره ها را بالا می دادند و شب ها با لبی خندان چراغ های پستو را خاموش می کردند.
درزمانهای نه چندان دور کتاب خریدن ،کتاب هدیه دادن و کتاب خواندن عادتی دوست داشتنی بود اما ناگهان پای فناوری های تازه به دنیای ما باز شد و بجای اینکه هوای کتابفروشی ها و کتابخانه ها داشته باشیم تا تعادلی میان سنت و تجدد ایجاد شود، کلا آنها را در سبد فراموشی گذاشتیم.
کارشناسان می گویند که مردم ما کتاب نمی خوانند و سرانه مطالعه روز به روز کمتر می شود اما عنوان نمی شود که چرا وقتی کتابفروشی ها و انتشاراتی ها کرکره ها را پائین می کشیدند کسی به این روند عکس العملی نشان نداد .
مردم جامعه ما به گران شدن 100 یا 200 تومانی کرایه تاکسی عکس العمل نشان می دهند اما وقتی از کنار کرکره پایین کشیده شده کتابفروشی ها عبور می کنند هیچگاه به این مرگ تدریجی کتاب در جامعه عکس العملی نشان ندادند.
حالا وضعیت به سمت و سویی رفته است که آمار عضویت حدود چهاردرصد از جمعیت سه میلیون و 200هزار نفری مردم مازندران در کتابخانه های عمومی آمار نگران کننده و هشداردهنده ای از سوی مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران در این خصوص عنوان شده است و با ارائه راهکارهایی همچون عضویت رایگان در کتابخانه ها بدنبال علاج درد هستند .
مرتضی عمرانی گفته که هم اکنون 120 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی مازندران هستند که این میزان عضویت با توجه به ظرفیت بالای فرهنگی و علمی در شان استان نیست .
به گفته مدیرکل امور کتابخانه های عمومی مازندران براساس چشم انداز کشور تا افق 1404 می بایست تعداد اعضای کتابخانه های عمومی مازندران به 35 درصد جمعیت استان برسد.
چشم امید به آن داریم که با تلاش ها و برنامه هایی که از مسوولان ذیربط صورت می گیرد با رسیدن به آمار چشم انداز موردنظر به سرمنزل مقصود برسیم.
گزارش از فاطمه قنبری/ ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار