کد خبر: ۱۲۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 02 November 2015

آلودگي هوا معضلي نيست كه بشر در كنترل و كاهش آن ناتوان باشد. چرا كه اين مشكل زيست محيطي، زاييده تكنولوژي بوده و با استفاده از روش های علمي و تكنيكي ومدیریت و برنامه ریزی صحیح، مي‌توان آنرا از بين برد.

همكاري و همياري عموم مردم و شهروندان در كنار اقدامات قانوني و اجرايي نهادهاي دولتي، نويد بخش دستيابي به محيط زيستي عاري از هر نوع آلودگي خواهد بود.

در تبریز و اکثر کلانشهرها درصد زیادی از مشکل آلودگی هوا ناشی از ترافیک ودود خودروها می باشد. مشکل ترافیک با افزایش معابر و یا تعریض و دوطبقه کردن بزرگراه ها کاهش نمی یابد. بنابراین خیلی مهم است که ما در جستجوی راه حل ترافیک به دنبال آن باشیم تا حتما دو مشکل "ترافیک" و "آلودگی هوا" را همزمان حل کنیم. یعنی به دنبال آن گروه از راه حل های ترافیک برویم که مشکل آلودگی هوا نیز در آن حل شود. مثل توسعه حمل و نقل عمومی از جمله سیستم های ریلی ، اتوبوس و... ، مدیریت تقاضا، خطوط BRT وویژه واعمال محدودیتها برای خودروهای سواری شخصی و... وHOV ها، هوشمند سازی و...

در همین راستا با توجه به بسته پیشنهادی دولت، باید بدانیم موضوع حمل و نقل وتوجه به این مقوله منحصر به یک گروه و یا سازمان ونهاد خاصی نیست و نمی توان دولت وملت ومسئولیت هر کدام در این مهم را مرزبندی کرد ، بلکه عزم ملی می طلبد وتوجه به پیشنهادات مهم در این عرصه می تواند راه گشای معضل ترافیک یا برعکس باشد.

دولت تلاش دارد با اتکای به مطالعات کارشناسی، اقتصاد را بطور "پایدار" از رکود خارج کند؛ اما این شیوه ها برای ثمردهی نیازمند دقت وحتی نگاه نقادانه است ، به عنوان مثال عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و کاهش قیمت از سوی خودروسازان گفته است: زمانی به موضوع کمپین نخریدن خودرو صفر کیلومتر پایان داده‌ شود که تسهیلات بانکی خرید خودرو با نرخ سود 12 درصد و با شرایط آسان ارائه شود. آیا نباید در کنار این سیاست ها، برنامه مدون وکارشناسی جهت نظارت بر کیفیت کالاهای تولید داخلی نیز داشته باشیم ؟ یا اگر قرار است از کالای با کیفیت داخلی حمایت شود این حمایت در راستای رفاه وحل مشکلات شهروندان باشد ؟ آیا ما باحمایت از تولید بی کیفیت داخلی وترغیب به خرید بیشتر خودرو توسط شهروندان، بر پیکره حمل و نقل ضربه اساسی وارد نمی کنیم ؟

همه می دانیم سالانه خودروهای بی کیفیت داخلی با ضریب ایمنی بسیار پایین ، چندین وچند قربانی می گیرند و نیز مصرف بالای سوخت این خودروها که همگی موجب بیماریهای صعب العلاج می باشد با افزایش آلودگی هواچگونه مرگ تدریجی را برای شهروندان مان رقم می زند .دولت می تواند با ترغیب این صنایع جهت اصلاح سیستم وارتقاء کیفیت وبالا بردن ضریب ایمنی به گونه ای که قابل رقابت با خودروهای خارجی باشند، و در کنار آن با توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی قدم های مثبتی برداشته و در راستای بهبود وضعیت ترافیکی وحمایت از تولید داخلی موثرتر عمل کند.

روزانه 250 هزار دستگاه تاکسی در کلانشهرها تردد میکنند که از این میان 20 درصد این ناوگان عمر بالای 10 سال دارند؛ با یک حساب سرانگشتی، 4هزار تاکسی در تبریز ، 17 هزارتاکسی در تهران و... فرسوده محسوب می شوند که علاوه بر مصرف سوخت بالا، در جابجایی مسافر نیز ضریب پایینی دارند. هرچند بر اساس تبصره ای که در هیئت دولت تصویب شد عوارضی که از خودرو های آلاینده اخذ می شود برای توسعه زیر ساخت ها ، حمل ونقل عمومی ، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و اجرای برنامه های هوای پاک استفاده خواهد شد نمی توانیم در بسته پیشنهادی نیز در کنار توزیع سوخت استاندارد ، به جای اختصاص وام 12 الی 16 درصدی به شهروندان جهت خرید خودرو و ترغیب آنان به استفاده از خودرو شخصی وتشدید بحران ترافیک در کلانشهرها ، ناوگان حمل ونقل عمومی ( تاکسیرانی واتوبوسرانی ) کلانشهرها را با خرید خودروهایی که از نظراستانداردهای بین المللی برای حمل ونقل عمومی ( اعم از مصرف سوخت ، ضریب ایمنی "اتاق وکل سیستم و...")مورد تایید می باشد، تقویت کنیم و همچنین تولید اتوبوس شهری را که سالهاست در کشور تعطیل است با حمایت دولت ، مطابق با استانداردهای جهانی راه اندازی کنیم ، در این صورت خواهیم توانست به آینده حمل ونقل عمومی و بهبود وضعیت ترافیکی ودر کنارآن حل بسیاری از مشکلات مرتبط با آن امیدوار باشیم .

حدود چهارده سال است در پنج کلانشهر کشور احداث مترو آغاز شده است و تنها مشهدبه سختی توانسته است یک خط را افتتاح کند ، در حالیکه می دانیم خطوط ریلی از زیرساخت های حمل ونقل پاک و سبز می باشد و پنجاه درصد هزینه ساخت مترو در کلانشهر ها بر عهده دولت می باشد ، دولت می تواند با افزایش سهم خود در حمایت از این مد حمل ونقل و همچنین حمایت از بخش خصوصی وصنعت خودروسازی در این عرصه گام های موثری بردارد.

هر چند بنده شخصا از خودروی ساخت داخل استفاده می کنم واز کیفیت آن ناراضی هستم ولی ایمان دارم با تقویت و نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی ، راه اندازی قطار شهری ، تراموا وغیره واعطاء تسهیلات به حمل ونقل عمومی علاوه برجابجایی شهروندان به بهترین شکل ممکن و رضایت شهروندان ، شاهد وضعیت مطلوب ترافیکی در کلانشهرها خواهیم بود ودر کنار این موضوع رفع مشکلات خودروسازهای داخلی برای ارتقاء کیفیت وارائه خدمات مطلوب به مشتریان نیز می تواند جزء دستور کار قرار گیرد.

یعقوب وحیدکیا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
حلقه مفقوده خودروسازی و حمایت از این صنعت منافع مردم و مردم است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
شما دوست عزیزی که نظر دادی، لطفا به فکر کارکنان این مجموعه ها هم باش!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار