مدیرکل امور شهدا و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: سالانه نزدیک به 150 هزار نفر نخبه علمی از کشور خارج شده و حدود 50 میلیارد دلار فرار مغزها داریم، پس باید به دنبال ایجاد گردش مغزها از طریق متعهد سازی دانش‌آموزان باشیم.
کد خبر: ۱۱۵۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵ 21 October 2015
محمدحسین کفراشی امروز (چهارشنبه) در مراسم گردهمایی عوامل اجرایی طرح‌های شاهد استان اصفهان، با بیان اینکه نباید مدارس شهدا را با مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان اشتباه گرفت، ادامه داد: مدارس شاهد به دلیل تنوع بالایی که در دانش آموزان دارد، مدارسی دولتی با شرایط خاص محسوب می‌شوند و هدف اصلی این مدارس ارائه خدمات بهتر به فرزندان شهدا و ایثارگران است و مدیران مدارس نباید ایجاد توقعی کنند که مدارس شاهد توانایی پاسخگویی به آن را نداشته باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش مدیران آموزش و پرورش برای ارتقا سطح علمی مدارس شاهد، اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند که تعداد دانش آموزان شاهد کم شده و باید این مدارس را تعطیل کنیم، اما این تصور غلطی است، زیرا تعداد فرزندان جانبازان حتی با میزان جانبازی پنج درصد و آزادگان هم‌چنان زیاد است.

کفراشی با بیان اینکه مشکلات و فرسایشات روحی و جسمی جانبازان، آزادگان و ایثارگران خواه یا ناخواه بر روی خانواده آنها تاثیر می‌گذارد، گفت: مدیران مدارس شاهد باید تلاش کنند تا محیطی برای کاهش مشکلات اضطرابی فرزندان شاهد ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه برخی فرزندان شاهد به دلیل سخت بودن محیط خانه و دیدن عذابی که پدرشان تحمل می‌کند، می‌گویند ای کاش که پدرمان شهید شده بود، اظهار کرد: در آموزش و پرورش مدیران مدارس شاهد به صورت ویژه انتخاب می‌شوند، چراکه آنها سبب جلوه‌گر شدن زیبایی آموزش و پرورش شده و می‌دانند که چگونه با این دانش آموزان برخورد کنند.

مدیر کل امور شهدا و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ایجاد محیط با نشاط و شاداب که در سند تحولی به آن اشاره شده است باید به صورت ویژه در مدارس شاهد به خصوص برای دانش آموزان دختر پیگیری شود به نحوی که مانع انحطاط این دانش آموزان به دلیل مشکلات خانواده شود.

کفراشی با بیان اینکه در مدارس شاهد هدف این نیست که همه دانش آموزان برتر و ممتاز باشند، تصریح کرد: در این مدارس باید علاوه پرداختن به بخش تخصصی دانش آموزان، به بخش تعهدی آنها نیز به صورت ویژه توجه شود.

وی افزود: سالانه نزدیک به 150 هزار نفر نخبه علمی از کشور خارج شده و حدود 50 میلیارد دلار فرار مغزها داریم، سایر کسانی که در کشور می‌مانند این کار را به دلیل تعهد، ریشه خانوادگی و مذهبی انجام می‌دهند، پس باید به دنبال ایجاد گردش مغزها از طریق متعهد سازی دانش آموزان باشیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس شاهد مولود آموزشی انقلاب اسلامی بوده و مدیران باید کاری کنند تا فرهنگ ایثار و شهادت در همه مدارس جاری و ساری شود، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته اهداف ایجاد مدارس شاهد فراموش شده و این عامل موجب ثبت نام افرادی در این مدارس شد که استحقاق آن را نداشتند.

کفراشی ادامه داد: امروز به دلیل آشنایی وزیر آموزش و پرورش با مدارس شاهد شرایط خوبی فراهم شده است؛ در این شرایط باید مدارس شاهد احیا شوند و به اهداف اصلی بازگردند.

وی با اشاره به طرح شاهد مربوط به پذیرش فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا، گفت: با ایجاد سامانه سجا به طور دقیق می‌دانیم که در کدام مدرسه فرزند ایثارگر داریم، امسال به همین دلیل هیچ دانش آموز ایثارگری با مانعی برای ثبت نام برخورد نکرد و آمار ورودی دانش آموزان ایثارگر به مدارس شاهد که سال گذشته 45 در صد بود، امسال به 70 درصد رسید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بنیاد شهید به طور جدی وارد موضوع مدارس شاهد شده و اعلام کرده‌اند که بودجه سال تحصیلی 94-95 را هرچه سریع‌تر پرداخت می‌کنند، ادامه داد: یکی از مشکلات در مدارس این است که دانش آموزان در تکنولوژی و فضای مجازی از مدیران و مسئولان جلوتر هستند و این موضوع از یک جهت نگران کننده است.

وی با بیان اینکه از تعداد 13هزار کلاس مدارس شاهد، 9 هزار عدد از آنها هوشمند شده‌اند، اضافه کرد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام شده، تهیه محتوای الکترونیک به صورت آنلاین، آف لاین و تهیه لوح فشرده درسی برای آموزش مجازی بوده است.

مدیر کل امور شهدا و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اهداف آموزش و پرورش کیفیت بخشی به آموزش و انگیزش در همکاران فرهنگی برای تربیت نیروهای بهینه، متخصص و متعهد و ارائه خدمات بهتر است.

کفراشی با بیان اینکه رتبه بندی مدارس شاهد از سال گذشته آغاز شده و وزارت آموزش و پرورش در چند روز آینده مدارس متعالی را معرفی می‌کند، اظهار کرد: اگر برخی از مدارس که در رتبه پایینی قرار گرفته‌اند در ارزیابی سال آینده همان رتبه ضعیف را کسب کنند، در کادر مدیریتی آنها تغیر ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: ثبت نام اینترنتی و ایجاد سامانه سجا در سال تحصیلی جدید با وجود مشکلاتی که داشت، موجب کاهش درگیری مدیران مدارس شاهد با خانواده‌ها و هم‌چنین دادن فرصت استراحت و برنامه ریزی بهتر به آن‌ها شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان به ترتیب اولویت فرزند شهید، فرزند آزاده یا جانباز، رزمندگان و کارمندان بنیاد شهید و امور ایثارگران در مدارس شاهد ثبت نام می‌شوند، اظهار کرد: مدارس شاهد باید به دنبال جذب حداکثری فرزندان ایثارگران باشند چراکه اگر تعداد ثبت نام آن‌ها کم شود به تعطیلی مدارس شاهد نزدیک می‌شویم.

کفراشی با بیان اینکه هدف از تاسیس مدارس شاهد خدمت رسانی به فرزندان شهدا و ایثارگران است، اظهار کرد: متاسفانه در برخی استان‌ها مدیران وظایف و فلسفه ایجاد مدارس شاهد را فراموش کرده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار